Gå til innhold

Gjennomsnittsmåling av fart


cc300
 Share

Anbefalte innlegg

:-k Sitter å tenker på disse gjennomsnittsmålingene av fart ved hjelp av 2 fotobokser. Det står en artikkel om dette på aftenposten i dag:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1152179.ece

Jeg mener på ingen måte å oppforde noen til å prøve dette, men hva ville ha skjedd i følgende situasjon:

Du (BMW) ligger i 80 sonen bak en treging (Skoda). Dere passerer Boks A i denne rekkefølgen. Boks A tar automatisk bilde av begge bilene. Etter at dere har passert Boks A, trår du gassen i bånn og kjører forbi Skodan. Rett før du kommer til boks B bremser du opp. Dermed passerer du boks B først, og du har garantert hatt for stor gjennomsnittsfart. Etter det jeg har skjønt av dette systemet så er det bildene fra Boks A som blir tatt vare på. Dermed sitter jo staten med bildet av Skodan som var den som passerte boks A først ???? Eller? Både Boks A og B fungerer også som vanlige fotobokser men disse har du passert i riktig hastighet, dermed blir bildene av deg slettet etter 5 minutter.

Synd for Skodaen, eller har sjefsingeniørene tenkt på dette problemet kanskje? Jeg vil nødig være "Skodaen" for å si det sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grublet litt til her... Det spørs selvfølgelig hvordan kontrabeskjeden fra Boks B er laget. Hvis de måler akslingene i sensorer i bakken, så har Skodaen et problem. Men hvis Boks B faktisk er i stand til å ta bilder OG avlese regnr ut i fra dette bildet, da blir det dask på pungen til BMW'en. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dem tar vell bilde i begge boksene sånn som jeg har skjønt det. så systemet er nok idiot sikkert sånn. hvis ikke så hadde dem vell ikke fått lov til å prøve det ut. men er vell noen måter man kan klare å lure det på sikkert,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sindre sier, så er dette nye systemet slik at det kan avlese skilt meget hurtig. Derfor bruker den det som kjennemerke.

Boksene er også utstyrt med et nytt infraviolett blits som man ikke ser, selv om det blir tatt bilde hele tiden om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotoboksene som måler gjennomsnittsfart, er bare under utprøving. Det betyr at man idag ikke får bot for for høy gjennomsnittsfart. Ellers fungerer boksene som alle andre bokser, har du for stor fart forbi selve boksen, får du uansett bot. Det fiffige er at de ikke bruker rødt lys til blitzen og du SER ikke at du blir tatt bilde av.

Når det gjelder måling av biler og om de kommer i forskjellig rekkefølge, gjøres dette ved å måle akselvekt og avstand og bruk av automatiske metoder for å gjenkjenne bilder, vil jeg tro. Det finnes mange data man kan hente ut ved hjelp av et bilde og noen følere i bakken.

Idag blir bildet fra den første boksen oversendt den til den andre boksen og lagret i bare noen minutter. Siden systemet er under utprøving, lagres ikke bildene over lengre perioder, med mindre du kjører for fort forbi selve boksen.

_

johanf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker helt sikkert samme system som i de ubemannede bomringene.. OCR (Optical character recognition) scanning.. Gammel teknologi som først ble benyttet for å ta bilder/scanne dokumenter for så å få det inn på pcn i form av et editerbart dokument, og ikke bare et bilde..

Altså.. den leser bokstavene og talla i første boksen, som sikkert er godt gjemt.. og for å verifisere at det er riktig bil og ikke bare en bil med feil skilt.. Så tar de et bilde når du passerer boks nr 2.. hvis reg-nummeret som ble registrert i boks 1 blir registrert for fort i boks 2..

Sånn jeg tenker meg at det vil fungere.. hvis de bare skal drive med gjennomsnittsmåling da.. Sånn som prøveprosjektet er nå, så har de jo punktmåling i hver ende.. i tillegg til snittmåling.. Det er nok hvertfall ikke slik at den regner med at bilene passerer boks 1 og boks 2 i samme rekkefølge..

Politi i noen land bruker allerede dette i bilene sine mener jeg å ha lest.. Politibilen registrerer alle biler den møter, og sjekker opp i mot et register som inneholder info om bilen er stjålet, ikke har betalt års-avgift eller av ennen grunn har en avskiltningsbegjæring.. Uten at politifolka merker at systemet er i drift en gang.. hvis en bil de møter finnes i dette registeret så får folka i politibilen opp en melding om feks: "Du møtte nettop en bmw kjennemerke AA 12345, meldt stjålet".. Så snur de og følger etter...

Så denne teknologien er ikke bare hat.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jo fortsatt slik at det er føreren som får fartsbøter, og ikke kjøretøyet. Kan ikke føreren identifiseres på noen av bildene, kan man heller ikke utstede bot. Solskjerm ned og caps langt ned i fleisen, folkens. Storebror ser oss ikke likevel, selv om vi er der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at politifolka merker at systemet er i drift en gang.. hvis en bil de møter finnes i dette registeret så får folka i politibilen opp en melding om feks: "Du møtte nettop en bmw kjennemerke AA 12345, meldt stjålet".. Så snur de og følger etter...

Så denne teknologien er ikke bare hat.. :P

...også er bilen bare lånt av en bekjent av en bekjent også er det god tur videre!

:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...