Evopower Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Har ett annet innlegg her en plass hvor jeg og en kompis har satt volvomotor i en E30. Nå har jeg lekt på tanken av å gå motsatt vei: Nemlig sette en E28 2,8 liters motor (helst 3,5 literen hvis jeg finner) og sette i en Volvo 240, som bygges opp til bilcrossbil. Moro å eksperimentere! Tenkte litt på å ta motoren ut av min E28 å sette i en 240 når bimmeren var moden for opphugging, eller bygge opp bimmeren. Fordeler med 240`en: - Veier 200 kg mindre. - Stiv bakaksel og mindre avansert hjuloppheng gjør det lett og skru på og det tåler mer under løp. - 240`en har bedre vektfordeling på karosseriet (gir bra starter) - Lavere utveksling på bakakslingen. - Så den burde fungere bra med en BMW 2,8 eller 3,5 liter. Fordeler med å bare bygge opp E28`en: - Rett og slett enklest. Slipper å bygge om motorfester og mellomaksel og sånt. - ellers kommer jeg ikke på noen fordeler. Hva mener dere? Vet dere er innbarka BMW-fans, det er jeg og, bare at jeg mener BMW er uslåelig på vanlig vei, mens det finnes masse annet som er bedre på bane. Men har tro på en sterk BMW motor i en eller annen bil ja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Dette kan bli morro!!! Stå på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Kan bli stilig det, MEN, volvo.....? sikker på detta? kan du ikke heller stappe motoren i en E30? neida Gjør som du vil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet November 18, 2005 Forfatter Share Skrevet November 18, 2005 Vil ikke bruke E30 fordi dette er blitt brukt før med 2,8 literen, og den har fordelerlokket framme på toppen og tar lett skade ved krasj (noe det er mye av i bilcross ) En 240 har et hav av plass til en sekser. Dessuten ser vi gang på gang at 240`ene setter bedre tider enn E30`ene på bane, jeg liker det ikke, men det er fakta, og da må vi jo bygge det som er best, i dette tilfelle det beste fra to bilmerker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Med overskriften blir vel litt error her?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PK Skrevet November 19, 2005 Share Skrevet November 19, 2005 Syns dette var lurt jeg. Jeg mener, 240 finns det mer av og de er billigere enn E30. Og i bilcross er det ikke til å stikke under en stol at man vil ha et forbruk av rammer og karosserier..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwrasaren Skrevet November 28, 2005 Share Skrevet November 28, 2005 Med overskriften blir vel litt error her?? Tror du er nødt til å fikse litt på den overskriften ja...hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet November 28, 2005 Share Skrevet November 28, 2005 Aldri noe galt i å eksprimentere,men jeg liker ikke at det settes andre motorfabrikater i en bmw.Nesten idioti siden bmw lager noen av verdens beste motorer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet November 28, 2005 Share Skrevet November 28, 2005 Gøy å leke litt... stå på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet November 28, 2005 Share Skrevet November 28, 2005 Høyres jævli kult ut... Kortid får me sjå bilde??? Kor du pleie å køyra bilcross??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet November 28, 2005 Share Skrevet November 28, 2005 Stå på... Prosjekter som er litt "tabu" er alltid artig å følge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aama_Racing Skrevet November 28, 2005 Share Skrevet November 28, 2005 hva med v8 i volvoen? var en kar her omkring som hadde det, ikke til bilcross vel og merke men, det gikk noe ut av hellvette!! tror det var en starcraft 8'er:P spant hvertfall en liten smule.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GSS Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 quote="Evopower" Fordeler med 240`en: - Veier 200 kg mindre. Lettere motor, bl.a., og bytter du motor blir det tyngre igjen - Stiv bakaksel og mindre avansert hjuloppheng gjør det lett og skru på og det tåler mer under løp. - 240`en har bedre vektfordeling på karosseriet (gir bra starter) Hvordan blir vektfordelingen med 6'er? - Lavere utveksling på bakakslingen. - Så den burde fungere bra med en BMW 2,8 eller 3,5 liter. Fordeler med å bare bygge opp E28`en: - Rett og slett enklest. Slipper å bygge om motorfester og mellomaksel og sånt. - ellers kommer jeg ikke på noen fordeler. Eller gjør det "enkleste" litt vanskeligere. Flytt motoren lenger bak (hver cm er til hjelp), flytt batteri og spyler baki, få fronten litt opp og stiv, bakenden litt ned og GODE dempere. Da tror jeg du kan gjøre det greit i BMW også. Er mye e28 å få tak i på huggeriene nå, så deletilgangen er bra på karosseri. Men ellers er jeg likevel enig med deg ang volvo. Selv kjørte jeg saab i cross, og synes det var helt best! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Desember 1, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2005 Det spørs om volvoen blir 200 kg tyngre med en bmw motor oppi? Tror ikke bmwmotoren veier så mye mer. 100 kg sikkert. Volvoen har bedre vektfordeling i utgangspunktet. Setter du en E28 og en 240 side om side på vekter uten motor oppi, vil du se at volvoen har mer av bilens egenvekt på bakhjulene. Dermed vil den ha bedre vektfordeling enn bmw`en selv med bmw motor oppi. Og selvfølgelig flytter jeg motoren så langt bak som mulig. Batteri og spyling er også en selvfølge å ha bak. Stiv bakaksel er lettere å kjøre i svinger med. Du setter den opp i sladd og der ligger den liksom. Sånn uavhengig oppheng sånn som på bmw tar enten veldig bra tak eller så slipper det brått. Klarer liksom ikke å bestemme seg. Det er ihvertfall min erfaring fra min 528i på de snødekte veiene til og fra jobb. Så jeg står fast på mitt...hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 2, 2005 Share Skrevet Desember 2, 2005 Endret overskriften til "Volvo 240 med BMW-motor" jeg.. skulle vel være det? "Volvo med volvomotor" gav liksom ikke så mye mening... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå