Øyvind Skrevet November 26, 2005 Forfatter Skrevet November 26, 2005 523 motor av typen M52 har enkeltvanos, 523 motor av typen M52TU har dobbelvanos. E36 323 kom kun med enkeltvanos, E46 323 kom kun med dobbelvanos, så jeg vil tro at 98 modeller og nyere av E39 har dobbelvanos. M50 innsuget passer på M52, M54 innsuget passer på M52TU. Du må lage noen t-stykker o.l. til vakuumslanger, men det lar seg gjøre. TU står for Technical Update. Javel, så det er sånn det er... så la oss si at jeg har en 99 el 2000 mod av 523i, da må jeg bruke M54 innsuget. Er det innsuget like "rått" som M50 innsuget?
Øyvind Skrevet November 26, 2005 Forfatter Skrevet November 26, 2005 Alle M52 motorene har samme innsug. Dvs. innsuget fra 2.0L. Stemmer at de fleste ...23ene yter ca 185hk. M50 B25 innsug på en 523i er nok en billig løsning for mere toppeffekt. Motoren bør "mappes" etter montering for å utnytte det nye innsuget maksimalt. Men vær obs på at du kan miste litt av bunndraget ved en slik mods. Hva betyr å "mappe" motoren Er det en slags oppgradering av motorstyringen? Hvor mye kan man få ut av en sånn mod.??
Feldwebel Jensen Skrevet November 26, 2005 Skrevet November 26, 2005 Kjetil har rett ang. vanos. Uansett, er det noen som veit hvor mye NM det er i 523 med dobbel-vanos, og hvor mye det er i 525 fra 2000?
Kjetil Sømme Skrevet November 27, 2005 Skrevet November 27, 2005 Javel, så det er sånn det er... så la oss si at jeg har en 99 el 2000 mod av 523i, da må jeg bruke M54 innsuget. Er det innsuget like "rått" som M50 innsuget? Tja, det er hvertfall ikke det som er flaskehalsen lenger for å forsyne motoren med luft og bensin. Jeg tror ikke nytt innsug på 323/523 gir så voldsomt mye mer hester. På 328/528 derimot er det mer å hente. Skal man først gidde å starte på noe sånt noe ville jeg evt tatt innsug, porta toppen og satt på nye kammer. Kanskje også headers. Deretter mappa hele pakka. Men dette koster sikkert like mye som å hente en 330/530 motor med hjerne.
Øyvind Skrevet November 27, 2005 Forfatter Skrevet November 27, 2005 Oki... Vet noen hva man få ut av en chiptrimming av 523i?? Evt. med et bra effektanlegg og KN-innsatsfilter?
Hylland Skrevet November 27, 2005 Skrevet November 27, 2005 Hylland, E34 525 mener du vel..Kjetil/øyvind, her er flowsammenligning: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... %2Aflow%2A Nei, eg meina E39... Korfor trur du eg meina E34?
Øyvind Skrevet Desember 6, 2005 Forfatter Skrevet Desember 6, 2005 Vet noen hva man få ut av en chiptrimming av 523i?? Evt. med et bra effektanlegg og KN-innsatsfilter?
Christian Skrevet Desember 6, 2005 Skrevet Desember 6, 2005 Hva er forskjellen mellom E39 523i og E39 525i da???525i har jo 192 hk, samme som E34 utgaven av 525i... (24ventilers) 523i har jo 170hk, samme som E34 utgaven av 523i... (12ventilers) Her roter du...523i e39 har da aldri hatt 12 ventiler...og e34 kom aldri som 523... e39 523i = m52b25 - motoren (24v) e34 525i = m50b25 - motoren (24v)
Christian Skrevet Desember 6, 2005 Skrevet Desember 6, 2005 Vet noen hva man få ut av en chiptrimming av 523i?? Evt. med et bra effektanlegg og KN-innsatsfilter? Chiptrimming av sugemotor har ingenting for seg. Er du griseheldig så kanskje du kan få 5hk ekstra utav chip, effektanlegg og KN innsatsfilter. Antakelig vil ekstra lyd bidra til at du tror den yter mye mer enn før.
Fredrik Skrevet Januar 10, 2007 Skrevet Januar 10, 2007 Kjetil har rett ang. vanos.Uansett, er det noen som veit hvor mye NM det er i 523 med dobbel-vanos, og hvor mye det er i 525 fra 2000? 245 Nm ved 3500 rpm. M52B25 med singel vanos (E36 323i) har 245 Nm ved 3950 rpm. Den første E36 325i utgaven (M50B25) har 245 Nm ved 4700 rpm (uten Vanos) og den andre (M50B25TU) har 245 Nm ved 4200 rpm (singel Vanos). Dagens N54B25 motor (E90 325i) har 250 Nm ved 2750 rpm. Som man ser er dreiemomentet mer eller mindre det samme, men det er stor forskjell på hvordan momentet utvikles.
Joachim Lie Skrevet Januar 10, 2007 Skrevet Januar 10, 2007 Har e39 komt som 525 bensin da? 01 modeller kom som 520(2,2), 525 og 530 da gikk 520(2,0), 523 og 528 ut av produksjon
BMW523i Skrevet Januar 10, 2007 Skrevet Januar 10, 2007 Ref diskusjonen om effekten i 523 E39; 2,5 liter'n i 523 ble av BMW bevisst oppgitt til å ha lavere effekt enn den egentlig har slik at den skulle skille seg mer fra 2,8 liter'n i 528 som ble solgt samtidig. Dette ble gjort for at BMW skulle kunne ta en vesentlig høyere pris for 528 selv om den prestasjonsmessig ikke var mye bedre. Dette er også grunnen til at modellbetegnelsen var "523" og ikke "525" selv om den hadde en 2.5 liters motor. Det er jo liten grunn til å betale vesentlig mer for en 528 hvis modellen under heter 525 og har tilnærmet samme prestasjoner. Merk at dette er eneste gang BMW har avveket fra sin modellbetengelse ifht motorvolum. Som kjent kom 530-modellen samtidig som de endret betegnelsen fra 523 til 525 i 2001, for da ble forskjellen på 0,5 liter stor nok markedsmessig.. Altså; i tillegg til de tekniske forklaringene som er utdypet i diskusjonen ovenfor har dette også en markedsmessig forklaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå