Gå til innhold

Bmw-Dårlig vinterbil?

bmwdude_1
 Share

Anbefalte innlegg

hmm, har mest erfaring fra e30 og e36. Jeg syns e30 kan være lumsk når det er skikkelig glatt, mens e36 er en del snillere. Antar at de nyere modellene med elektronikk løfter fremkommeligheten og stabiliteten til mye høyere nivåer.

Fordelen med rwd er vel kanskje at man fort merker hvor glatt det er, og dermed kommer det ikke som noe sjokk når man bremser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjørt veldig mye E39 på vinterføre.. nå også E60'en.... Fungerer VELDIG bra.

Blir helt gal av FWD biler som understyrer som en gal når man svinger..

De nyeste BMW'ene fungerer veldig godt på vinter.

Men den 7'ern jeg kjører noen ganger er ikke Så god (87 e32 735)

Den har ikke Gode vinterdekk, men slipper ikke uforbredt og overraskende... Fungerer helt greit... men eldre biler er jo generellt dåligere på stort sett alt så det er vel ikke noe annet å forvente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes e36 en er helt konge på vinter føret j!! kommer frem over alt j!! kommer frem allefall det "a4 gutta" og 240 er må gi opp!! hehe.. dette er 3 vinter'n med e36'n og jeg kommer frem samme faen! enda ikke stått fast eller stått i grøfta! absolutt å annbefale på vinter føret!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sammenligner BMW'en med mange andre, også firhjulsdrevne vinterbiler, så blir jo den bare jalla på vintern. Umulig å starte i bratte bakker, rompa spretter ut hele tida og veigrepet er generelt dårlig.

Bmw er absolutt ikke en bil som kan ANBEFALES for nordnorske veier. Da trenger mang 4wd...

Edit: Og da mener jeg ikke bmw med 4wd.. mener e36 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er strålende fornøyd med BMW som vinterbil. Har hatt E30, E36, E46 og E39 og skjønner ikke at man klager over at BMW er en dårlig vinterbil.

DEKK er svaret :!:

Har kun måtte bruke kjettinger en gang, og da var det speilblank is og jeg skulle ut av en trang lukeparkering i en bratt bakke.

Jeg har de siste årene kun brukt piggfrie dekk også.

Forrige vinter imponerte E39en meg skikkelig da jeg kjørte opp en ubrøytet vei til en kompis. Ingen skjønte hvordan bilen hadde havnet der oppe :D

325ix er den bilen som har sjokkert meg mest på vinterføre. Den kan du jo nesten bruke som brøytebil......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaringer fra E30, E34, E36,E39,E46, E60 og nå E90.

Min første bil, en E30 325i, den var litt lumsk.

Men det var før tiden hvor BMW fokuserte på 50/50 vektfordeling, og før elektronikens alder i form av antispinn og annet.

ABS hadde den riktignok :wink:

Men etterhvert har det blitt veldig bra, mye takket være nettopp vektfordelingen og alle disse fine hjelpemidlene på 3 bokstaver (ASC, CBC osv osv)

Den nye E90 overrasker positivt, virkelig.

Her om dagen jeg skulle på jobb, og det var blank is (kjører piggfritt)

i en venstresving, begynnte bilen å skli.

Da begynnte faktisk bilen å bremse på et par hjul, for å rette bilen opp, for å klare å fullføre svingen.

Uten at jeg var i nærheten av pedalen.

Har eksperimentert med dette ved et par anledninger etterpå, og det samme skjer.

Vet ikke om dette er CBC (corner braking c....?) :oops:

Men det virker hvertfall utmerket!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes E34èn er suveren på vinterføret. Dekkene er ikke de nyeste (fjorårets VinterViking1) men likevel, tar seg stort sett fram.

Veldig behagelig å kjøre bortsett fra i bratte motbakker. Hadde passelat før og den tok seg mye bedre fram akkurat på det området men ellers var den en balje på isen. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e34`en min er da helt grei. bedre en 123/230e mb som jeg hadde før og hiace turbo/aut. må være litt mere "på" med RWD,men sånn er livet.. å ploge rett fram med hjula på tvers med FWD er jo ikke fett det heller. har ikke prøvd i værste oppoverbakkene enda med gamle blizzak dekk,men gidder ikke ofre bilen heller. taxi er billigere en bulking.

men ser det er et vinterprogramm på automaten. noen som kan forklare bruken av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. viss du har tiptronick automat. så bare tar du spaken bort til manuell. men trykker den ikke ned i 1 gir.. du bare lar den stå der.. da er den i vinterprogram. (går lenger før bilen girer) =kjører på lavere gir så du slipper å bremse hele tiden . td. i nedoverbakker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. kvinnfolket nekter å kjøre etter et par små slenger over fjellet forleden så jeg er egentlig fornøyd med å ha den for meg selv. (hyyyndaien hennes er faktisk enklere å håndtere på griseføre :oops: )

er sååå digg å vifte litt med arslet i rundkjøringene-kan ikke la være. er vel derav ryktet kommer fra= a4 gjengen som ser en liten sladd og tolker det dit hen at du var nesten ved å kælve i grøfta med katastrofale følger. amatører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer meg i rekka og sier at E30 er lumsk vinterbil. Slipper lett, men også lett å kontrollere om du selv har lagt ut baken. Opplever til og med understyring i sørpevær! Så er ikke Aurora W403 dekkene på bilen top notch heller.

men ABS, har det på Renault Kangooen der jeg jobber deltid, og forakter det verre enn framhjulsdrift. Den låser overalt. Og vi har mange av de (posten) og alle er like. Skal du stoppe på ujevn underlag, dra brekket. for ABS klarer det faen ikke! Har kjørt bil såppas lenge at jeg har en god feeling når det låser, og låser meeeget skjelden min BMW. Og når ABSen slår inn på kangooene, har jeg mye mye mer bremsekraft å gå på før det låser seg. Vet andre skryter av ABS, men regner med at dette bare er enda ett bevis på "fransk" kjørekomfort. Hater all el-drit som drar gleden vekk fra kjøringa. Jeg kjører bilen, ikke bilen som kjører meg.

|Hit - Julemas-sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...