Viko Skrevet Januar 6, 2006 Share Skrevet Januar 6, 2006 Cosworth har 36 fremme og 64 bak, tror du blander litt.. Har ikkje ix 50/50 da?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Januar 6, 2006 Share Skrevet Januar 6, 2006 iX har mest bak den og... Akkurat ofrdelingen er eg ikkje sikker på, men det er noe sånn som 70 - 30 ca... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mowz Skrevet Januar 6, 2006 Share Skrevet Januar 6, 2006 jeg har en ix, det er noe galt hvis den ikke drar på forhjulene når bakhjula spinner...... slår vel ikke inn eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Januar 6, 2006 Share Skrevet Januar 6, 2006 Jeg trodde dem drog 70% bak og 30% foran jeg. Trodde også at kreftene ble samlet i senterdiffen, som fordeler kraften ut til for- og bakhjul via lameller eller viskose (en slags clutch) Det betyr også at det er som en diffbrems på senterdiffen, ikke full sperr! Hvis det hadde vært full sperre på senterdiffen, da skulle den ha dratt likt foran å bak uansett ja. Hvis det var glattere på bakhjulene enn framhjulene når du satte deg fast, i tillegg til at systemet overfører mest kraft til bakhjulene er det klart den bare spinner bak. Clutchfunksjonen i senterdiffen gir krefter framover også, men det meste tar bare "snarveien" ut bak hvis dere skjønner... På Audi Quattro er dette problemet løst ved at det er konstant 25% på hvert hjul hele tiden ved vanlig kjøring, men siden alle differ er åpne, vil alltid hjulspinnen begynne på det hjulet som har minst veigrep, da hjelper det lite med 4wd når all kraften går ut på ett hjul. Problemløsningen ligger i en knapp som låser senterdiffen. Da låser du lik kraft mellom front og bak. Men siden frontdiffen og bakdiffen er åpne, kan du risikere at du har hjulspinn på ett framhjul og ett bakhjul, altså 2 hjulstrekk og like langt Noen av audiene har lamellsperre bak så da har du 3 hjulstrekk på det værste. BMW sitt X system er beregnet på bedre framkommelighet på vanlige veier, og det fungerer utmerket så lenge du har siget i bilen på en måte. Hvis du stopper opp i en bakke med dyp snø og river i gang igjen kan du bli stående. Det er jo ikke laget for off-road bruk tross alt da...hehe. Rett meg hvis jeg tar feil her..hehe, men det var min oppfatning av detta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dunderdo Skrevet Januar 8, 2006 Share Skrevet Januar 8, 2006 Hvor mye NM tåler dette systemet før det kneler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå