Gå til innhold

Gir Dieselmotor bedre kjørekomfort?

Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

F.eks kom Alpina aldri med større felger enn 17" felger til E36 tiltross for motoreffekter opp mot 333 HK.

Men E36 er jo en gammel modell nå og på den tiden var vel ikke felger i 18-20" akkurat hverdags. Nå ser man jo slike felger på vanlige familiebiler..

Det sagt, 17" er jo tingen for E36 uansett. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg mener å ha lest noe om at F1-dekk måtte ha mye masse for å fordele varmen som ble generert av høy fart, bremsing, aksing og svinging osv...

Det er korrekt, men det gjelder vel også for all annen seriøs bilkjøring i større eller mindre grad... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men E36 er jo en gammel modell nå og på den tiden var vel ikke felger i 18-20" akkurat hverdags. Nå ser man jo slike felger på vanlige familiebiler..

Ja; man ser både 19" og 20" felger på familiebiler, men det forteller vel egentlig mer om "blingeling" motens innflytelse enn om en seriøs bilinteresse... no offence...:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilke som gir mest komfor men når det gjelder kjøreglede er det den med 1,4 FSI motor..

Veldig mye interesant du hadde å si om motorer. Det som blir spennende er når VAG for denne motoren til å gå på en mager bensinblanding og se hvilke forbruk den kommer til å ligge på da.

Dette er jo i den nye trenden av forminskningsmotorer. At motorene blir mindre og mindre med samme effekten. BMW er litt utenfor denne trenden.

En annen interesant bil når det gjelder forbruk er nye Toyota Aygo selv om det ikke er noen familiebil.

Når det gjelder lavprofil dekk så tror jeg den inspirasjonen er hentet veldig mye fra DTM og BTCC. Er veldig mye styling osv som er hentet fra disse løpene. Så da blir det litt sportslig uansett. :wink:

Det bekymrer meg litt at BMW ikke er med på trenden vedr. motorer mindre enn 2 liter og en høy effekt. Honda kommer f.eks snart med en ny versjon av deres R4 VTEC motor og den får 250 HK (uten pustehjelp)...hva er det BMW holder på med når det gjelder N47B20 motoren og de 150 HK den yter ?...:? ...Ikke alle har lyst på en relativt tung og bensintørst R6 motor... jeg stemmer for at makten tilbakføres til ingeniørene... :lol:

Jepp...det skal bli spennende å se hva spesielt VW, men også Honda/Fiat kommer frem med i fremtiden. Jeg tror vi kan vente oss R4-motorer på f.eks 1,6 liter og rundt 200 HK...og med et moment på rundt 260 Nm ved 17-18 hundrede omdreininger. Bensinforbruket blir som for de beste av dagens to litere...rundt 0,6-0,7 liter/mil... :D

...når me snakkar om FSI motorar.. her er Audi sin Racing FSI V8!

PS denne er ikkje under 2.0 l ;)

AUDI%20R8FSI-2287.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest noe om at F1-dekk måtte ha mye masse for å fordele varmen som ble generert av høy fart, bremsing, aksing og svinging osv...

Dette stemmer om du går mange år tilbake i tid, då det var slange i dekka (i storheitstida til Good Year og AVON i F1). No som dekka er slangefri så fungerar felgen som ei "kjøleribbe" samtidig som det er kontroll på luftrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er berre å kikke på F1 og så ser ein at det ikkje er "lavprofil" som gjeld...her skal vel og merke dekket vere ein del av fjøringssystemet, men dette gjeld i stor grad på ein gatebil og.

F1-doningane har 13" felgar!

Reglementet i F1 forteller hvordan felgene og dekkene MÅ være for at bilene skal få stille til start. Der står det blant annet at felgene skal være 13". Altså et argument uten holdbarhet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er berre å kikke på F1 og så ser ein at det ikkje er "lavprofil" som gjeld...her skal vel og merke dekket vere ein del av fjøringssystemet, men dette gjeld i stor grad på ein gatebil og.

F1-doningane har 13" felgar!

Reglementet i F1 forteller hvordan felgene og dekkene MÅ være for at bilene skal få stille til start. Der står det blant annet at felgene skal være 13". Altså et argument uten holdbarhet. ;)

13" felg i F1 vart brukt av samtlige bilar før denne regelen kom på plass. Det vert hevda at regelen for 13" felg var for å sikkre/garantere dekkprodusentar ein norm som dei kunne gå utifå når dei skulle forplikte seg på dekke produksjon til sirkuset..... men dette er "rykter" så eg skal ikkje gi noko garanti for uttalen. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet om en som kjøpte seg e39 3.0d nettop, da han startet bilen hørtes den ut som et treskeverk! :) hehe.. bankbankbankbankbankbankbank

Da bør han sporenstreks kjøre til nærmeste verksted :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 1 month later...

Ja; man ser både 19" og 20" felger på familiebiler, men det forteller vel egentlig mer om "blingeling" motens innflytelse enn om en seriøs bilinteresse... no offence...:lol:

Blit vel kanskje litt feil påstand eller? En kan jo være utrolig bilinteressert selv om man liker litt bling her og der. En såkalt seriøse bilinteressert må ikke nødvendigvis handle om å være mest mulig orginal, men kan jo være at man har sansen for litt ting utenom det vanlige også. Ikke bare orginale biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blit vel kanskje litt feil påstand eller? En kan jo være utrolig bilinteressert selv om man liker litt bling her og der. En såkalt seriøse bilinteressert må ikke nødvendigvis handle om å være mest mulig orginal, men kan jo være at man har sansen for litt ting utenom det vanlige også. Ikke bare orginale biler.

Det er etter min mening ikke så mye et spørsmål om bilen er 100% original eller ikke, men heller det faktum at mange kjører rundt med for store felger. Én ting er f.eks å presse på 19" eller 20" felger på en E36 med valsing, 30 profil dekk og det som ellers hører til... noe helt annet er at hverken BMW eller Alpina i sin tid monterte større felger enn 17" på denne modellen. Selv ikke Alpina E36 B8 4,6 med 333 HK hadde større felger enn 17"... og så kan man jo spørre hvorfor ikke det ? Forklaringen er at E36 ble konstruert i årene 1987-90 og da var 16" dekk mer normen for sportsbiler. Jeg hadde f.eks 16" dekk på tre av mine 80-talls Porscher (944, 911SC og 928S) og som ekstrautsyr kunne man kjøpe 17" felger... ergo var 17" felger på f.eks E36 M3 temmelig rått. Modellens chassis og understel er grunnleggende ikke konstruert for større felger enn 17"... det blir for stivt... og kjøreegenskapene blir derfor påvirket negativt. For meg er funksjon før form viktig... absolut mer viktig enn showcar blingeling der "image" betyr alt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...