Gå til innhold

Kjøp av Z3


KriZ87
 Share

Anbefalte innlegg

Har nå fått meg lappen og tenkte jeg skulle kjøpe meg bil og har da tenkt på en brukt Bmw Z3.. Prøvde og søke på forumet etter temaer som omhandler Z3, men fant ingen ting.. Ingen som skriver om den?

Skal de nærmeste dagene dra og se på en 98 modell som har gått 100000km. Hva burde jeg se etter på disse bilene? Er dette biler som holder lenge uten store utgifter..?

Takker for svar på forhånd..

Mvh

Kristian T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm prøvde og søke jeg og men ingenting kom opp....merkelig.

Det er jo selvfølgelig skrevet mye om Z3.

Hvilken Z3 er du ute etter egentlig?

Selv har jeg hatt en Z3 Coupe og vil selvsagt anbefale den hehe.

Z3 er faktisk nokså driftsikre biler bygget på samme teknologi som E36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke finner noe om z3 på forumet. Har ikke så altfor mye penger siden jeg bare er 18 år og ikke no jobb, så det jeg har sett på er en z3 roadster 1.8l. Sikkert ikke så veldig sprek men går vell greit.. Blir jo min første bil det her så kan jo ikke forlange all verden heller.. Noe annet en olje lekkasje jeg burde se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Z3 ?

er vel ikke akkurat den beste bilen man får tak i, og langt unna den beste BMW'en...

ville det ikke vært bedre med en e36 coupè med en skikkelig motor ?

når er dette selvsagt svært subjektivt, men jeg vil si at stort sett alle BMW'er ( bortsett fra X3 selvfølgelig) ser bedre ut en Z3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale deg å kjøpe z3 ;)

Siden du sier du ikke har så mye penger så tipper jeg at du ser etter en i samme pris som jeg gjorde. 100-150000,- jeg fant en 1,8 til 115000 med 59635km på meteret.

Forsikring

1,8 liter

Den er ikke helt ille å forsikre, jeg betaler 10000 iåret det er med kasko og 20000,- i egenandel ved 20% bonus. Kan nevne at det er akkurat den samme prisen som jeg ville måtte betale for en 1,6 Golf IV (faktisk litt under)

1,9 liter kostet 6000 mer iåret enn 1,8 literen å forsikre på meg, så derfor har ikke jeg den..... Ser ut som om 1,9 literen ligger 20000 over 1,8 liter i pris sånn ca jeg hadde kjøpt den hvis jeg kunne sette forsikringa på fattern.

Tar en liten minitest her jeg (blir vel ikke helt objektivt men)

Utseende eksteriør:

Ganske spesielt utseende, som faktisk vekker oppsikt. Mer enn jeg hadde regnet med. Farger som er mest vanlig her i Norge er rød, sort, sort metallic, flaskegrønn metallic, mørkeblå, sølvgrå. Metallic farger må til for å yte denne bilens linjer rettferdighet. Bilder yter heller ikke karosseriet rettferdighet, du må se bilen i solskinn og gå rundt den et par ganger for å virkelig forstå hvor geniale designerene var. 2 seter, 2 dører og bakhjulstrekk det er sånn biler skal se ut.

Utseende interiør:

Her er det typisk bmw 90-tall, men litt mindre kantete. Pass for guds skyld på å ikke kjøpe den med nøttetre imitasjon på midtkonsollen. Det ser ut som det er designa av en tysker som har lukta litt for mye på jägermeisteren når han tok fagbrevet i plaststøping, og latt seg influere litt for mye av en britisk Jaguar designer. Setene er skinntrukket og har integrert nakkestøtte, det samme med dørsidene, og noe annet enn stoffmatter har ikke noe i denne bilen å gjøre. Viktig å ha vindskjerm, det er veldig slitsomt å kjøre med taket nede uten dette. Kalesjen er ikke noe estetisk mesterverk men den funker, er tett, og tas av på ca 5sekunder. Bare å åpne 2 spenner under hver solskjerm og kast taket bakover. Bakruta blir fort slitt, men sitter i glidelås og koster 500 spenn, så den er grei å bytte.

Motor og kjøreegenskaper:

Det skal ikke stikkes under en stol at denne bilen egentlig skulle hatt en rekkesekser, jeg for min del er glad den ble levert med liten motor, hvis ikke hadde jeg ikke hatt råd til den:) Men når det er sagt så er ikke denne bilen noen sinke. En sammenlignbar bil i aksellerasjon er Audi A3 1,8 5V 125 HK. Legg itillegg til en turtallsvillig motor, med veldig bra gassrespons, perfekt 50/50 vektfordeling, lav sittehøyde og det faktum at du sitter 10cm foran bakakselen, her er du virkelig med ut i sladden! Rumpa legges lett ut på våt vei, på tørr asfalt må du virkelig provosere med hard ratting for å få sleng. Du kan hele tiden igjennom svinger kontrollere vinkelen på bilen ved hjelp av gasspådraget. Når kontrollen sitter god damn så gøy det er! Og for å hamle opp med den på en "ta svingene så fort du tør i 3dje gir landevei" så skal du ganske mye opp i pris (eller opp i alder) for en bil som kan hamle opp med z3

Plass og komfort:

Først komforten, setene har ikke bra nok sidestøtte iforhold til svingegenskapene på bilen, skal du ta en sving med hjulskriking så må du plante venstrebenet sikkelig i blindpedalen, og spenne deg mot seteryggen (med mindre du har fått tak i en M-tech utgave, (leveres kun på 1,9l)). Stolene ellers har integrert nakkestøtte, og er passe faste. De er elektrisk justerbare i lengderetning, og høyde. Jeg er 185cm og når jeg setter stolen helt i bunn og lengst bak, så har jeg god klaring til taket, og sitter omtrent flatt på gulvet med beina utstrekt mot pedalene. En kompis på 201cm og 130kg fikk også plass og synes han satt greit, dette var vel og merke med taket nede. Ratt er ikke justerbart i høyden, men sitter akkurat der det skal være, det er noe stort i omkrets, men er til å leve med.

Plass? Hæ hva da ? Det eneste du har plass til her er ei søt dame ved din side, og 1 stk "sydenkoffert" da er det fullt (og da mener jeg fullt, det er ikke plass til en bærepose med et par strandsandaler en gang) Mens vi er inne på søte damer, de liker denne bilen godt. Det skal ganske mye til for å kalle denne bilen harry, og den er "liten" og "søt" (I og med at bilen er liten og søt så er det beste ekstrautstyret til den en grisefin dame i passasjersetet, så det ikke skjer noen misforståelser) Det er også to låsbare oppbevaringsrom bak setene som har plass til 2 tjuepakninger, og et par cd mapper.

Vinteregenskaper:

Som jeg var inne på før, her går det sidelengs, men med litt øvelse har du full kontroll, takket være 25% diffsperre på bakhjulene. Et problem i begynnelsen dog er at siden man sitter så langt bak tror man at sladden er breiere enn den egentlig er. Fint for når man skal frembringe skrekkblandete hvin fra den før omtalte grisefine damen i passasjersetet. Litt dummere når du styrer for mye i mot, og får en kontra fra helvete som kaster deg rundt så du står imot kjøreretningen og klør deg i hodet og lurer på hva som skjedde. Ellers er det veldig effektive setevarmere, som også varmer hele veien oppover ryggen på stolen. Varmeapparatet fungerer godt, og den lille kupeen er varm på et blunk.

Modellhistorie:

1996 kommer de første til Norge, leveres kun med 1,8 SOCH 8v og 1,9 DOCH 16v motorer. Skinn interiør, setevarmer, elektriske seter er standard. noen få blir levert uten elektriske vinduer. sentrallås er standard, fjernstyring av sent.lås er ikke standard

1997 veltebøyler bak setene tilgjengelig som tilvalg. Disse løfter bilens utseende betraktelig, og gjør den sikrere.

1998 liten facelift kommer på noen kromringer rundt klokkene, og noen ekstra dill i midtkonsollen. nytt ratt, som ser ut som om det inneholder en airbag som allerede er blåst opp, leveres med samme motorer + 2,8 liter R6 og 3,2l R6M. air con og antispinn leveres som tilvalg.

2000 stor facelift "kjeften" i framfangeren gjøres litt større. Bilen får andre bakskjermer, som står noe opp fra bagasje lokket. Baklyktene får bmw's liggende "L" form. Ekstra innerstoff i kalesjen, mulighet til å velge el-cab. Motorprogrammet utvides med en 2,0 rekkesekser på 150 gamp og 2,2 liter på 170hk(?) som blir kostende så mye at det er latterlig.

1 ting du skal være oppmerksom på når du skal kjøpe en med stor motor, er om det er tegn til material tretthet rundt feste av diffen til bakramma. Er endel av de som har røket i sammeføyningene.

ligger "noen" bilder av min her

http://home.no/bzzlink/websmall

Sånn til slutt:

Når man kaster ned taket en solskinnsdag på en øde landevei, setter inn tittelsporet til TopGun i cd spilleren, kaster den tettstegede girkassen i tredje i 80km/t og dytter inn pedalen rundt noen svinger, så glemmer man lett at det er en 10 år gammel bil med 115hk man sitter i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bzzlink...det var en fin intro til Z3... 8)

Jeg har det for meg at Z3 på mange måter er en slags blanding av E30 og E36...bare med et sexy karosseri. Bakakselen er hentet fra E30 og forakselen er hentet fra E36. Hardcore E30-folket i BMWCCN´s forum priser Z3 for akkurat den tekniske løsningen + at man kan få den med den senere M44B19 motoren på 140 HK hentet fra E36 318iS... :D

Her er det mye som stammer fra E30

00344.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...