aakarol Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2006 Trur de ej he støtta dinna inkrevingssentralen nokk no!heh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Mayhem_ Skrevet Januar 22, 2006 Share Skrevet Januar 22, 2006 vet ikke om det ble bot for å kjøre med blålys! som i å etterlikne politiet? Dei samanligna bilen med eit utrykings kjøretøy.Han eine purken jekk inn i bilen min å spurte dei som satt på om die heller ville sitte på me en sjikkili politibil,og lovli en:P....menne sto som sakt i bota "Kjørte med blå lys"...Kunna sikker like grett hatt blå lys på taket:) han har faktisk ingen lov til og en gang stikke hode inn i bilen din uten at du sier han får. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aakarol Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2006 han har faktisk ingen lov til og en gang stikke hode inn i bilen din uten at du sier han får. Stemmer de..men de jor han..heh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 22, 2006 Share Skrevet Januar 22, 2006 Blått lys er forbeholdt utrykningskjøretøyer. Har du montert lys som kan forveksles med dette er boten fortjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 22, 2006 Share Skrevet Januar 22, 2006 Hehe... skjønner deg JELVIG godt! Men det er sånn staten får inn peng, folk gid ikkje lese dei uoversiktlege lovene deira! Lovene er ikke uoversiktelige de. Synes Lovdata er knall jeg. Men du må jo finne de rette forskriftene såklart. Vegtrafikkloven har ingenting med dette å gjøre. Det er kjøretøyforskriften du må inn i. Faktisk tror jeg trådstarter kan klage på dette. Blå lys er diskutabelt, men jeg mener det at for utrykningskjøretøy er det blinkende blått lys som gjelder. Ergo kan det bli en vippesak som kan tippe i ditt favør siden du ikke hadde blinkende lys. Vis litt ydmykhet og innrømm at det var dumt, du skal fjerne de, men at du ikke godtar boten, og henvis til paragrafer i loven som tilsier at utrykningskjøretøyer er definert med blinkende blålys. Så kanskje du kan slippe unna.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aakarol Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2006 Hehe... skjønner deg JELVIG godt! Men det er sånn staten får inn peng, folk gid ikkje lese dei uoversiktlege lovene deira! Lovene er ikke uoversiktelige de. Synes Lovdata er knall jeg. Men du må jo finne de rette forskriftene såklart. Vegtrafikkloven har ingenting med dette å gjøre. Det er kjøretøyforskriften du må inn i. Faktisk tror jeg trådstarter kan klage på dette. Blå lys er diskutabelt, men jeg mener det at for utrykningskjøretøy er det blinkende blått lys som gjelder. Ergo kan det bli en vippesak som kan tippe i ditt favør siden du ikke hadde blinkende lys. Vis litt ydmykhet og innrømm at det var dumt, du skal fjerne de, men at du ikke godtar boten, og henvis til paragrafer i loven som tilsier at utrykningskjøretøyer er definert med blinkende blålys. Så kanskje du kan slippe unna.. Stemmer de du seier...men prøve alt...sa det eg skulle kjøre heim og skru dei ta med engang.Men nei sa han,vi har gjitt advarsler før og de hjelper ikkje,(Har aldri fått en advarsel før)Men andre lyder ikje..men blir en tur ned på kontoret i morga ja! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fre Skrevet Januar 22, 2006 Share Skrevet Januar 22, 2006 Ville også ha klaget. Syns Xenon lys ser mer ut som blålys på litt humpete vei! hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aakarol Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2006 hehe,jaa..men dei va vell litt mer blå akti en Xenon!menmen...får høre i morgon,so skal eg ji beskjed på tråden! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet Januar 22, 2006 Share Skrevet Januar 22, 2006 Har du et bilde av de når de er på bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aakarol Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2006 Har du et bilde av de når de er på bilen? Har desverre ikkje bilde.Men de blir jo akuratt samme som på bilde..untatt de lyse er blå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet Januar 22, 2006 Share Skrevet Januar 22, 2006 PARKERINGSLYS 3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys. 3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav: a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2. Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15 ° over til minst 15 ° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45 ° innover til minst 80 ° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse. 3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. 3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant. 3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent. det står vel ganske så klart at det skal være hvitt parklys! betal bota di somm en mann da!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aakarol Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2006 Veeit de at de er ulovlig og alt.Men det de va snakk om var at 2000-, er alr for masse...1500-, er de som er vanlig for feil lys bruk...å koffor skulle eg få 2000-,?Neei,fordi purken meinte de var en "politibil" noke som blir heilt feil viss du forstår de? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet Januar 22, 2006 Share Skrevet Januar 22, 2006 ikke for å være ekkel men du er vel ikke akkurat upartisk i denne saken! du skal jo ikke ha noen blå lys på bilen din!! blå lys =bot!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brannmester Skrevet Januar 22, 2006 Share Skrevet Januar 22, 2006 2000 e jo ikke ille da, kosta meg betraktelig mere sist jeg fikk blålys i bakspeilet... enda jeg ikke kjørte blått (iallefall den dagen). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
voodex Skrevet Januar 22, 2006 Share Skrevet Januar 22, 2006 satsene er stegget opp til 2000 kr nå. 1500 var tidligere. kjøre du med tåkelys får du å 2000 kr i bot.. samt at i følge veitrafikkloven så har du ikke låv til og montere farget lys forutn gult som er i blinklys + røde som er i bremselys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå