Fredrik Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Ja Gunnar har helt rett. Tenkte meg ikke om. Ble litt rot ifm. at jeg hadde dykket med 27 graders dykkevinkel men det sto jo 25 % på skiltet.Aner ikke hvordan de % regnes fra, men er det ikke naturlig at 90 grader er 100%? Men på den andre siden så er jo 90 grader helt urelistisk så det kan jo være at 100% er 45 grader. Jeg har en teori...ofte omtales en stigning eller en helning i relasjon til en vei som et forholdstall...f.eks 1:10. Hvis dette skal gi en fornuftig mening bør forholdstallet 1:10 bety at stigningen er 1 meter for hver 10 meter tibakelagt distanse. I prosent tilsvarer stigningen 10 (altså 10%), men i ant. grader tilsvarer stigningen ikke mer enn 4,5 grader. Dette forklares lettest ved å vise til at ved forholdstallet 1:1 er stigningen 1 meter for hver meter tilbakelagt distanse eller 45 grader; som Gunnar og mhane forøvrig poengterer. Så f.eks 25% stigning burde derfor i alminnelig tale tilsvare litt i overkanten av 11 graders stigning....eller er jeg i min feberørske på bærtur nå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Ja Gunnar har helt rett. Tenkte meg ikke om. Ble litt rot ifm. at jeg hadde dykket med 27 graders dykkevinkel men det sto jo 25 % på skiltet.Aner ikke hvordan de % regnes fra, men er det ikke naturlig at 90 grader er 100%? Men på den andre siden så er jo 90 grader helt urelistisk så det kan jo være at 100% er 45 grader. Jeg har en teori...ofte omtales en stigning eller en helning i relasjon til en vei som et forholdstall...f.eks 1:10. Hvis dette skal gi en fornuftig mening bør forholdstallet 1:10 bety at stigningen er 1 meter for hver 10 meter tibakelagt distanse. I prosent tilsvarer stigningen 10 (altså 10%), men i ant. grader tilsvarer stigningen ikke mer enn 4,5 grader. Dette forklares lettest ved å vise til at ved forholdstallet 1:1 er stigningen 1 meter for hver meter tilbakelagt distanse eller 45 grader; som Gunnar og mhane forøvrig poengterer. Så f.eks 25% stigning burde derfor i alminnelig tale tilsvare litt i overkanten av 11 graders stigning....eller er jeg i min feberørske på bærtur nå... Hørtes ut som et fornuftig resonnement. !! Uansett er 25 % veldig bratt på grus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raven Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 høres definitivt bratt ut og ikke akkurat noen drømmevei på vinterføre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Det stemmer nok det, bmwE9. Derfor, 100 meter jevn stigning over 100 horisontale meter = 100% = 45 grader.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 bmwE9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå