Fredrik Skrevet Januar 27, 2006 Share Skrevet Januar 27, 2006 Jeg la ut et spørsmål i BMWCCN´s forum og prøver selvfølgelig her inne også... Min 2003 E46 318dT (og sikkert også de fleste andre E46 modellene) har det som kalles "ASC+T" eller Automatisk Stabilitets-Controll plus Traktion. ASC+T inneholder iht. BMW funksjonene "ADB" (Automatisk Differensialsperre) og "CBC" (Cornering Brake Control). Under normal kjøring er ASC+T aktivert, men ikke virksom før det er en relativ forskjell på hjulenes omdreininger. Hvis kontrollampen blinker regulerer ASC+T motorens moment og bremsenes kraft (åpenbart i en eller annen sammenheng med ABS bremsene). Hvis kontrollampen lyser konstant fordi man manuelt har avbrutt systemet ved å trykke på ASC+T knappen er ADB aktiv, men ikke CBC...altså har man kun automatisk differensialsperre aktivert. Hvis man holder ASC+T knappen inne i mer enn 3 sekunder lyser både ASC+T kontrollampen og den gule advarselslampen for bremsene hele tiden. I denne tilstanden er både ADB og CBC deaktivert og bilen kan kjøres som en gammel E28 uten differensialsperre... Hvis kontrollampen lyser konstant fordi man manuelt har avbrutt systemet ved å trykke på ASC+T knappen og dermed er kun ADB aktivt (altså er ikke CBC aktivert som ellers virker på bremsene og motorens moment)...man har med andre ord kun den automatiske differensialsperren aktivert. Vet noen hvor stor sperrevirkning ADB har i denne situasjonen og evt. til hvor mange Km/t systemet er aktivt ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 27, 2006 Share Skrevet Januar 27, 2006 det var et vanskelig spørsmål du kom med der... spør morra di.. ehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2006 det var et vanskelig spørsmål du kom med der... spør morra di.. ehe.. Det var et informativt svar... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Januar 27, 2006 Share Skrevet Januar 27, 2006 ja bmw e9, noen ganger forstår jeg øyvind L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2006 ja bmw e9, noen ganger forstår jeg øyvind L Ja...det går litt opp og ned her inne... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 27, 2006 Share Skrevet Januar 27, 2006 Hm. Moderatorene burde kanskje begynne slå hardt ned på totalt meningsløse svar i ellers seriøse poster. Det er enda mer plagsomt og unødvendig enn egne tråder med off-topic tull; de kan man jo bare la være sjekke.. Som f.eks min post her.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 27, 2006 Share Skrevet Januar 27, 2006 Høres mes ut som at du har DSC på bilen. ASC+T (eller ASC som det egentlig heter) skrues bare av og på med enkle trykk på knappen, ingen forskjell om man holder inne i x-antall sekunder annet enn at man blir sliten i fingern. På DSC derimot slår man av alt hvis man holder inne i 5 sekunder. Står det bare ASC på knappen? Har du fått kjørt en diagnose for å se hva du faktisk har på bilen? Eller så kan du se på delenummeret til ABS/ASC/DSC boksen i motorrommet og slå opp det nummeret i ETK. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2006 Høres mes ut som at du har DSC på bilen. ASC+T (eller ASC som det egentlig heter) skrues bare av og på med enkle trykk på knappen, ingen forskjell om man holder inne i x-antall sekunder annet enn at man blir sliten i fingern. På DSC derimot slår man av alt hvis man holder inne i 5 sekunder. Står det bare ASC på knappen? Har du fått kjørt en diagnose for å se hva du faktisk har på bilen? Eller så kan du se på delenummeret til ABS/ASC/DSC boksen i motorrommet og slå opp det nummeret i ETK. Hmmm...det står "ASC" på knappen...og når jeg tester systemet i praksis virker det som beskrevet i den danske instruksjonsboken... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacSi Skrevet Januar 27, 2006 Share Skrevet Januar 27, 2006 Hva er egentlig forskjellen på ASC od DSC? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 27, 2006 Share Skrevet Januar 27, 2006 Hmm, dette står det ingenting om i bentley-manualen min heller... Sjekk opp delenummeret på ABS-enheten i motorrommet. Jeg har hvertfall ikke denne funksjonen på E46'n min! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2006 Hmm, dette står det ingenting om i bentley-manualen min heller...Sjekk opp delenummeret på ABS-enheten i motorrommet. Jeg har hvertfall ikke denne funksjonen på E46'n min! ....*kremt*...og hvor finner jeg ABS-enheten i motorrommet ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 27, 2006 Share Skrevet Januar 27, 2006 Følg bremserørene fra masterpumpa (den under bremsevæske beholderen). Ser ut som enheten her, med eller uten den motoren som er rund på utsiden: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BN51&mospid=47620&btnr=34_0760&hg=34&fg=15 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.I.B Skrevet Januar 27, 2006 Share Skrevet Januar 27, 2006 Hm. Moderatorene burde kanskje begynne slå hardt ned på totalt meningsløse svar i ellers seriøse poster. Det er enda mer plagsomt og unødvendig enn egne tråder med off-topic tull; de kan man jo bare la være sjekke.. Ja. Vi har jo begynt å kjøre en ganske hard linje nå. Men det virker som når jeg/vi sletter ett usaklig og barnslig innlegg, så dukker det opp ett nytt ett like fort. Fatter ikke at folk gidder å skrive slike innlegg. De som poster slike må da selv se hvor dumt det ser ut?!?! bmwE9, Bra du tok opp dette. Har faktisk fundert litt på dette selv, men har desverre ingen stor kunnskap om det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2006 Følg bremserørene fra masterpumpa (den under bremsevæske beholderen).Ser ut som enheten her, med eller uten den motoren som er rund på utsiden: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BN51&mospid=47620&btnr=34_0760&hg=34&fg=15 Jeg har delenummeret 34516759074 for det som kalles "HYDRO UNIT ASC"... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Januar 27, 2006 Share Skrevet Januar 27, 2006 Eg har DSC (det nye dynamiske systemet) Og det virkar som du omtalar i trådstarten bmwE9. ASC=Automatisk stabilitetskontroll T= Tractionkontroll DSC=Dynamisk Stabilitetskontroll. ASC inneheld : ADB (Automatisk Differensialsperre) og CBC (Cornering Brake Control) og ASC+T inneheld : ADB (Automatisk Differensialsperre) og CBC (Cornering Brake Control) og T (Tractioncontroll) her er funksjonane automatiske og "programerte" i eit fast mønster. DSC inneheld : ADB (Automatisk Differensialsperre) og CBC (Cornering Brake Control) og T (Tractioncontroll) her er funksjonane dynamiske/tilpassande og "levande" Dette er i korte trekk det min BMW forhandlar svara meg på spørsmålet om forskjelane. Dei omtalte oftast DSC som DSC+T sjølv om det ikkje er noko som heiter dette...for å vise vise at det og var inne "tractioncontrol" i DSC. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå