Gå til innhold

vekt


askeladden
 Share

Anbefalte innlegg

Den går vel ikkje på vekta?!

Etter det eg veit, går den på årstallet

Registreringsavgift går på vekt.. Også får mann bruksreduksjon for alder..

Men alle vanlige personbiler havner i samme vektgruppa.. så det er ikke noe å tenke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball!

Det er 4 forskjellige vektklasser for personbiler.

under 800 kg

800-1200 kg

1200-1600 kg

over 1600 kg

Men er bilen 1994 eller eldre er vekten likgyldig.

Det der viste eg faktisk ikkje :shock:

Det er jo litt småfucked da! Men ingen som har sagt at den norske stat er smarte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der viste eg faktisk ikkje :shock:

Det er jo litt småfucked da! Men ingen som har sagt at den norske stat er smarte :lol:

Hensikten med skatter og avgifter i Norge (og bl.a Danmark) er å maksimere statens inntekter i forhold til hva som er politisk og praktisk mulig. Det klarer statens ganske godt...så i den forstand er staten faktisk "smart"... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med skatter og avgifter i Norge (og bl.a Danmark) er å maksimere statens inntekter i forhold til hva som er politisk og praktisk mulig. Det klarer statens ganske godt...så i den forstand er staten faktisk "smart"... :wink:

Hehe... Ja vist du ser på det sånn, er det ganske "smart". Men det eg har fått inntrykk av er at blant anna Noreg har den elste bilparken i Europa :?..

Etter mitt ståsted er ikkje det så lurt, ettersom gamle bilar forurensar meir enn nye og dei er også mindre traffiksikre.

Kanskje den Norske stat kunne ha spart sjukehusrekningar og tryderekningar etter traffikuhell vist bilane som var involvert var av ein nyare og sikrare type?

Berre ein tanke.. Nokon formeining om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Ja vist du ser på det sånn, er det ganske "smart". Men det eg har fått inntrykk av er at blant anna Noreg har den elste bilparken i Europa :?..

Etter mitt ståsted er ikkje det så lurt, ettersom gamle bilar forurensar meir enn nye og dei er også mindre traffiksikre.

Kanskje den Norske stat kunne ha spart sjukehusrekningar og tryderekningar etter traffikuhell vist bilane som var involvert var av ein nyare og sikrare type?

Berre ein tanke.. Nokon formeining om det?

Vær ikke i tvil om at jeg ønsker dagens norske og danske bilavgifter ditt pepper´n gror... :evil: ... Det største problemet (moralsk sådan) med de høye bilavgiftene er etter min mening den syltynne argumentasjonen om at avgiftene har et miljøperspektiv...altså en begrensende effekt på mengden av biler og dermed også utslippet av skadelige stoffer. Myndighetene vet at den norske bilparken er gammel, men ulike regjeringer velger heller å sette ned fartsgrensene og sette opp flere fotobokser (i et forsøk på å begrense ant. trafikkulykker) enn å gi store deler av befolkningen en mulighet for å kjøpe nye moderne og sikre biler. Ergo er hensikten med bilavgiftene i Norge å maksimere statens inntekter... som om den ikke er rik nok fra før... :fist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ikke i tvil om at jeg ønsker dagens norske og danske bilavgifter ditt pepper´n gror... :evil: ... Det største problemet (moralsk sådan) med de høye bilavgiftene er etter min mening den syltynne argumentasjonen om at avgiftene har et miljøperspektiv...altså en begrensende effekt på mengden av biler og dermed også utslippet av skadelige stoffer. Myndighetene vet at den norske bilparken er gammel, men ulike regjeringer velger heller å sette ned fartsgrensene og sette opp flere fotobokser (i et forsøk på å begrense ant. trafikkulykker) enn å gi store deler av befolkningen en mulighet for å kjøpe nye moderne og sikre biler. Ergo er hensikten med bilavgiftene i Norge å maksimere statens inntekter... som om den ikke er rik nok fra før... :fist:

Hehe.. Du har eit veldig godt poeng der! På ein måte har eg ikkje noko problem med å betale mykje for å ha ein bil, så LENGE eg ser at pengane kjem utigjen på for eksemple vegbygging og vegsikring. Men det er det eg ikkje ser at det kjem utigjen på! Som oftest havner pengaen nede i Oslo til å bygge ein eller anna Opera eller gjere ein 3 felts motor veg til 4 felts! Mens her på Vestandet som eg bur, er det så trange veger at vist du møter ein trailer må du ha tunga rett i munnen for å ikkje få deg ein bulk!

Eg trur ikkje det me då setja opp fotobokser og redusere fartsgrenser er noko bra tiltak. Men vist dei hadde satsa på å gjere dei vegane me har betre, hadde dei fått meir igjen for det! Og det hadde da kanskje ikkje vorte nødvendig med meir trafiksikre bilar vist forholda for trafiksikkertheit var betre!

Men sånn som den Norske stat nå drive vegpolitikken kan dei dra ein vis plass som sola aldri viser seg :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...