Gå til innhold

Bensinforbruk på Sugemotor VS Overladet motor


Bjørn B
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ihvertfall ikke tvil om at en turbomotor bruker mindre bensin enn enn suge motor med samme effekt.

Du får f.eks ikke en M5 3,8 på 340hk til å gå på 0,8 ltr pr 10km.

Som f.eks en m20b25 turbo med samme effekt gjør ved normal kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bmwE9 skriver kan ikke turbo og kompressor likestilles. Kompressordrift krever nok mer bensin enn turbo for å oppnå samme fremdrift. Jeg leste et sted at McLaren SLR bruker 120hk bare på å drive kompressoren...

Det er korrekt og penget er selvfølgelig at selvom kompressoren i seg selv trenger relativt mange hestekrefter for å tilføre motoren mer luft...medvirker den komprimerte luften til at motoren yter mange ganger flere hestekrefter enn den bruker på å drive kompressoren. Et godt eksempel er den gamle Rolls-Royce Merlin motoren som bl.a ble brukt i det engelske jagerflyet Spitfire under den 2. verdenskrig. Merlin ytet i utgangspunktet ca. 750 HK og det var langt fra målet som i 1936 var 1000 HK. En kompressor ble påmontert motoren og resultatet var at motoren ytet 1030 HK. Kompressoren trengte ca. 150 HK for å gi maksimalt trykk...ergo tilførte kompressoren motoren hele 430 HK. Motoren ble utviklet videre ved å bl.a benytte 100 oktan bensin...som gjorde det mulig med en kraftigere kompressor...som igjen medførte at motoren i dens endelige utgave ytet ca. 2050 HK. Merlin ble forøvrig også videreutviklet til "Griffon" som i motsetning til Merlin´s 27 liter slagvolum hadde 37 liter slagvolum. Griffon ytet i den endelige utgaven ca. 2400 HK... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du alt dette her bmwE9?

Postene dine er alltid artig å lese, pga du vet akkurat hva du snakker om, så mye kunnskap om alt mulig...

Men da er resultatet vi har kommet frem til at en turbomotor bruker mindre bensin enn en sugemotor med tilsvarende mange hester, men for å få ut x antall HK, så må man bruke en viss mengde bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du alt dette her bmwE9?

Postene dine er alltid artig å lese, pga du vet akkurat hva du snakker om, så mye kunnskap om alt mulig...

Men da er resultatet vi har kommet frem til at en turbomotor bruker mindre bensin enn en sugemotor med tilsvarende mange hester, men for å få ut x antall HK, så må man bruke en viss mengde bensin?

Hvis det er poenget med Spitfire´s to motorer og kompressor du tenker på er det en gammel interesse som ble vekket allerede i ungdomsskolen da jeg leste boken "Opp med Spitfire" som ble skrevet av den norske Spitfireflygeren Jon Tvedte i 1946. En utrolig artig bok som gjorde at en 13-14 år gammel gutt fikk frysninger på ryggen. Den 2. verdenskrig var og er spennende å lese om, men du verden så glad jeg er for at jeg ikke opplevde den selv... :wink:

Et artig bilde hentet fra boken "Opp med Spitfire". Bildet er forøvrig fra luftrommet over Fornebu i 1946 i forbindelse med en oppvisning...trolig i tilknytning til Field Marshall Montgomery´s besøk det samme året.

Spitfire.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet E9...

Vingebilen med 360sats, grønne dyser, Kn, 3"moongoose,

AB chip, GrpA toppakning, 3Bar map, porta topp, T34

Bruker 0.81L på langkjøring, og 5L på bane.

M5 3.8 ´en bruker 1.01L på langkjøring og 1.6L på blanda kjøring

bane er ikkje testa. :wink:

EDIT:

No kan vi heller ikkje sammenligne dei motorene da.

Cosworth 2.0 liter og BMW 3.8 liter..

Men eit helt ok forbruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har sett verdens styggeste Rolls Royce (rolls grill i alle fall ) med Merlin-motoren i ?

Denne må da du vite om, E9

Nope...fortell... :?

Endeleg noe E9 ikkje vet.. :shock:

Bra Håkon :applause:

BTW:

Eg veit heller ikkje.. :oops:

Fortell.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeleg noe E9 ikkje vet.. :shock:

Bra Håkon :applause:

BTW:

Eg veit heller ikkje.. :oops:

Fortell.....

Du Viko...det er selvfølgelig veldig mye jeg ikke vet og generelt er det vel heller slik at man hver dag blir minnet om hvor mye man egentlig ikke vet/kan... :wink:

Jeg har imidlertid absolut nul peiling på en Rolls-Royce (eller en Rolls-Royce lignende bil) som har en V12 motor på 27 liter og minimum 1000 HK... et annet viktig poeng er at motoren veier over 800 Kg... :lol:

Håkon vi venter i utålmodige.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeleg noe E9 ikkje vet.. :shock:

Bra Håkon :applause:

BTW:

Eg veit heller ikkje.. :oops:

Fortell.....

Du Viko...det er selvfølgelig veldig mye jeg ikke vet og generelt er det vel heller slik at man hver dag blir minnet om hvor mye man egentlig ikke vet/kan... :wink:

Jeg har imidlertid absolut nul peiling på en Rolls-Royce (eller en Rolls-Royce lignende bil) som har en V12 motor på 27 liter og minimum 1000 HK... et annet viktig poeng er at motoren veier over 800 Kg... :lol:

Håkon vi venter i utålmodige.... :lol:

For all del, men mye kunnskap ang. BMW har du, og det du ikkje har pleier du å leite frem. Respekt..:wink:

Var ikkje for å trekke deg.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Mye rart her gitt.

En dieselmotor tenner på grunn av trykk og temperatur økning i cylinderen.Disse henger nøye isammen siden en trykkøkning også skaper en tempøkning,tilfører man da et brennbart matriale vil man få en forbrenning eller som noen velger og kalle det:en eksplosjon.På en diesel motor uten turbo vil da kompresjonen starte på det atmosferiske trykket.

Hvis man da f.eks tenker seg dette i en helt vilkårlig skala,la oss si ifra 0 til 10 hvor det atmosfæriske trykket er 0 og tenning er10.

Kompresjonen vil da fåregå over hele skalaen fra 0 til 10 før man får tenning.

Får å oppnå denne kompresjonen må man ta energi ifra et sted,og det er ifra den cylinderen som tente før denne cylinderen,dvs den cylinderen hvor stempelet er på vei ned etter tenning.

På en dieselmotor med turbo vil man ha et vist trykk i cylinderen allerede når kompresjonen begynner og dette vil da avhenge av hva slags ladetrykk man kjører med.

La oss si f.eks 2 på skalaen vår for enkelthetens skyld.

Kompresjonen vil da være ifra 2 til 10 og man har tenning.

Her ligger hele cluet med turboen,de fleste vil se at det er lengre vei og gå fra 0 10 en ifra 2 til 10 og det beste med det er at man bruker noe man bare skal kvitte seg med (eksosen) for og åpnå dette.

Dette er til stor del likt på en bensinmotor også,men ikke helt likt siden man tilfører en gnist også for og oppnå tenning her.Her ligger noe av forklaringen på hvorfor det er mere virkningsfullt og ha turbo på en dieselmotor kontra bensinmotor. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To like motorer,en med turbo og en uten turbo vil bruke like mye bensin pr arbeidstakt.Ihverstefall vil turbomotoren bruke mere.

Spørsmålet er hvor mange arbeidstakter vil de måtte bruke for og gjøre den samme jobben.

Når det gjelder bilene som det var snakk om i begynnelsen av tråden så vil bilen med turbo trenge en annen utveksling i bakakselen får å få noe særlig besparelse på bensinregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler for det første om at en diesel arbeider med konstant luftoverskudd, pådrag skjer kun ved øking av drivstoffmengde. En bensinmotor må ha økning av begge faktorer for å øke turtall/effekt..

For det andre, effekt og kompresjon har direkte sammenheng. Når man tilfører ladeluft (turbo/kompressor), øker man kompresjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...