Gå til innhold

Forskjellene på en E28 M535i og en E34 535i-motor?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellene på disse to motorene? Skal de i utgangspunktet fungere helt om hverandre, med hverandres motorstyring og ledningsnett, eller er det noe mer som må stemme?

Bilen har såvidt jeg vet fått ledningsnett fra en E34 535i, manuell kasse fra en 535i og motor kommer som sagt fra en E28 M535ia, men den har aldri startet. Den mangler hjerne, men jeg har en E34 535i-hjerne liggende. Den gangen bilen ble prøvd med en slik kinna motoren, men starta ikke. Forrige eier mistenker noe galt med +/- på ledningsnettet?

Noen som har noe koblingsskjema for E34 535i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig ingen som vet noe her?

Hva med utveksling på manuell kasse fra E28 535i?

E28 535i tror jeg har topputvekslingen 1.00/3.07 og E34 535i har 0.81/3.64.

Jeg har det også for meg at de har forskjellig innsprøytningssystemer...E34 varianten (Bosch Motronic) er delvis elektronisk (coil/innsprøytningsdyser) der E28 varianten (Bosch Jetronic-K) er hovedsaklig mekanisk. Dette ville jeg ha sjekket opp med tanke på at motoren ikke starter...bare tenker høyt dog... :?

Forøvrig et artig prosjekt du holder på med... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filur, hvor stor hastighet akslingen ut av girkassen har i forhold til motorens hastighet.. 1. gir er lavt gira (høyt tall), 4-5. gir er ofte 1:1 eller mindre (i tall), altså samme som om girkassen ikke hadde vært der i det hele tatt.. men så endrer diffen det enda en gang før det kommer ut på hjulene i tillegg.

bmwE9, takk for info! Mulig det kan ha noe med saken å gjøre, men i så fall må jo mer enn motoren flyttes over..? :? Problemet er jo at jeg ikke vet hva som er gjort og ikke. Det er et salig kaos nedi der. Må prøve å finne noen med litt snøring som kan bli med og ta en titt tror jeg.. :P

Ledninger overalt, og ting er klippa av og ligger løst.. så jeg vet ikke hva som hører til hvor eller noe som helst. Kan være det hadde hjulpet å få tatt en kikk under panseret på en M535i for å se hvordan det er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånne avklipte ledninger er noe hærk når du ikke vet hvor de skal hen. Men innsuget på disse motorene er like ihvertfall, men kan godt hende som E9 sier at innsprøytingen er forskjellig.

Gunnar, du kan vel også kikke under panseret på en E28 525 eller 528 da disse er nokså like i ledningsnettet som på en 535? Eller tar jeg helt feil nå? Hadde kanskje fått littegranne mer snøring tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar, du kan vel også kikke under panseret på en E28 525 eller 528 da disse er nokså like i ledningsnettet som på en 535? Eller tar jeg helt feil nå? Hadde kanskje fått littegranne mer snøring tror jeg...

Ja, enten det eller så må jeg bare kopiere den E34 535-motoren jeg har liggende. Evt. bruke ledningsnettet derfra. Men da må jeg først vite om det går å bruke E34-ledningsnett og E34-hjerne på en M535i-motor... eller om innsprutet altså er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om innsprøytningen er forskjellig eller ikke har vel mye med årsmodell på E28 motoren og gjøre... men om det er E28 innsprøytning på motoren tviler jeg på at den fungerer med E34 innsprøytnings hjerne.

Du kan nok med hell bruke komplett E34 ledningsnett med hjerne på E28 motoren... du har jo alle deler som må byttes om (følere, givere, mulig rotor og fordelerlokk). Men jeg ville prøvd og fått tak i en E28 hjerne og fått kobla opp ledningsnettet ordentlig. Det er ikke så masse som skal til for at motoren skal starte.

Jeg har også ei .zip fil med masse koblingsskjemaer til E34 535(motor og alt i bilen) om du vil ha... kan sende den til deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også for meg at de har forskjellig innsprøytningssystemer...E34 varianten (Bosch Motronic) er delvis elektronisk (coil/innsprøytningsdyser) der E28 varianten (Bosch Jetronic-K) er hovedsaklig mekanisk

For første gang skal jeg rette på deg E9, så ikke ta det personlig... :wink:

E28 535 kommer IKKE med K-Jetronic. Kun Motronic.

535i E28 og E34 har begge Motronic, men forskjellige Motronic-versjoner.

535i E28 og E34 har samme blokka, men det er en god del forskjellige komponenter rundt om inni motoren. Så jeg ville gått for en nyere M30 hvis jeg kunne velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har såvidt jeg vet fått ledningsnett fra en E34 535i, manuell kasse fra en 535i og motor kommer som sagt fra en E28 M535ia, men den har aldri startet. Den mangler hjerne, men jeg har en E34 535i-hjerne liggende. Den gangen bilen ble prøvd med en slik kinna motoren, men starta ikke. Forrige eier mistenker noe galt med +/- på ledningsnettet?

Du kan hvis du ønsker bruke "Pedi's feilsøkingsblablsbla" på denne linken:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=178914#178914 :wink:

Det er jo til M20 Motronic, men er omtrent det samme. Så det er bare til å sette i gang Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang skal jeg rette på deg E9, så ikke ta det personlig... :wink:

E28 535 kommer IKKE med K-Jetronic. Kun Motronic.

535i E28 og E34 har begge Motronic, men forskjellige Motronic-versjoner.

535i E28 og E34 har samme blokka, men det er en god del forskjellige komponenter rundt om inni motoren. Så jeg ville gått for en nyere M30 hvis jeg kunne velge.

Hehehe...som du forstår er ikke biltekniske spørsmål min sterke side og jeg går da heller ikke rundt og leker bilmekaniker... :lol: ... Jeg håper derfor Gunnar betraktet mitt heller usikre svar (les: "har det for meg..." og "tenker høyt") som et innspill til videre bearbeidelse... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg så mye om m30 motoren, men jeg vi anta at det er som på de andre motorene som BMW har. Jeg har nå 3 stk e28 520 av forskjellig årsmodell - 84, 86 og 87. Det er ikke plug and play og kryssbytte motoren i noen av de - det er små variasjoner på lednings nettet, og på vakumslanger osv. Så lenge man vet hva de forskjellige slanger og ledninger er så går det ann å mekke det til.

Du bør nok få sett på en motor som er av samme årsmodell som den du har for å finne ut av hva du har, og så sammenlinge med den du skal bytte til -eller omvendt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått utsøkt telefonsupport av R.T.S, så får satse på at det ordner seg. Det viser seg at forrige eier blant annet har koblet opp reimhjulssensoren, men ikke byttet reimhjul. Og reimhjulet som står på har ikke noen tagger, så motoren vet ikke at den faktisk går rundt. I tillegg mangler det strøm på den røde ledningen med gummihette i styreenhetsboksen.

Hele motoren er uansett ombygd til E34-ledningsnett, men det er litt mye jallakoblinger som må løses opp, og en del løse kontakter. Men vi har fått nøsta opp i det meste. Jeg bytter reimhjul og sensor i morgen, og muligens også gasspjeldet (fra en E34-motor), men venter med det til jeg har prøvd å starte den.

Ellers har jeg fått hentet hjernen jeg har til den andre motoren, og kjøpt batteri til bilen, så nå har den strøm igjen. Hjernen blir montert etter reimhjulsbyttet i morgen. Så blir det nok en test. Selv rekkefølgen på pluggkablene var helt borti natta. Fatter ikke helt hva som var planen der, men det var kanskje noe lurt. Jeg har nå ihvertfall satt de slik de skal være originalt, og satser på det skal fungere.

Blir spennende å prøve i morgen. Håper bare ikke jeg kverker hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...