Gå til innhold

Xenon og Bi-xenon hva er forskjellen?


JJ_Cool
 Share

Anbefalte innlegg

Det tallet... 4800K, 5100K, 6000, 8000, 10000 ++++

Har med fargen å gjøre.. K-en står for Kelvin som er betegning på fargetemperatur eller noe slikt... høyere tall er mer blå/lilla farge.. mens lavere tall er mer hvitt/gult..

Mange standart Xenon lys ligger rundt 5000K..

Det mest fonluftige valget av "ettermarked kit" er nok 6000K (litt mer blått).. blir Kelvin verdien høyere enn dette så blir så blir lysstyrken svakere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Bi-Xenon er Xenon i langlys ( men vert brukt som ein betegning der det er begge deler...då det ikkje går an å få berre bi-xenon) Kelvin eller fargetemperaturen som MacSi heilt rett seier er vist nok 6300K på BMW frå fabrikk. (altså ganske blått!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Bi-Xenon er Xenon i langlys ( men vert brukt som ein betegning der det er begge deler...då det ikkje går an å få berre bi-xenon) Kelvin eller fargetemperaturen som MacSi heilt rett seier er vist nok 6300K på BMW frå fabrikk. (altså ganske blått!)

Jeg trodde BMW hadde 5000Kelvin på sine lykter jeg (ikke sikker her altså). Uansett, lyset er optimalisert til å gi den samme fargetemperaturen som solen gir. IKKE se på selve lyset når du skal teste dette. Lyset er nemlig blått og vi oppfatter sola som gul. Poenget er å se der hvor lysene lyser. Hvis man tenker over det ser man at i lyskjeglen er området nært opptil slik det ville vært om det var dagslys.

Kanskje litt vanskelig å forstå hva jeg forklarer, men sagt på en annen måte: Med vanlige halogenlys vil det du ser være veldig gulnet, mens med Xenon-lys er det tilnærmet likt "dagslys" foran bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er 6000K betyr bare at det har samme fargen som varmestråling med en temperatur på (T-273,15) der T er tempearturen i celsius. I dette tilfellet tilsier det fargen av varmestråling med temperaturen 5726,85 celsius, noe som da er tilnærmet lik sola slik som HenrikE30+ beskriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet Bi- betyr faktisk 2. Som i Biturbo eller bimetall. Så oversatt vil det bli 2-Xenon. Nærlys + langlys = 2.

IMHO

...dette virkar truverdigt! :applause:

Ang. Kelvin er eg fortalt at BMW brukar 6300...men det er ikkje nokon garanti. Ein kamerat av meg kjøpte nye xenon"pærer" til sin mercedes og desse var 5000K. Det er gult "lys" av dei i forhold til min BMW (men orginalt var dei ca like)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2001 mod e46 coupe har hvertfall ikke over 6000... Angeleyes ringene mine er 6000K.. og lysa er gule i forhåld..

En annen ting å tenke på er jo selvfølgelig at fargen "falmer" med tiden..

Ser ofte på biler hvor en pære har røket.. og de bare har byttet den pæra.. så er det en liten forskjell..

Har også sett en fjollete mercedes i skiens området med orginalpære i ene lykta og 8000K? i andre lykta.. det så dumt ut det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...