JJ_Cool Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 HEI! Som det står i overskriften, hav er forskjellen mellom de to, evt. hva er best osv.?
Trotto Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 Xenon, kun nærlys Bi-xenon, nærlys og fjernlys. Bi-xenon er nødvendigvis litt dyrere og bedre om man også bruker langlys, og ikke tilhører rånerne, som ikke kjører utenfor gatelysgrensa...
JJ_Cool Skrevet Februar 15, 2006 Forfatter Skrevet Februar 15, 2006 oki...da må jeg vel bare ha xenon da men det er vel også noe med lysstyrken? sitt at det er noen på 6000 og 8000, er det ikke også noe forskjell på fargen, noen syns jeg er beldig hvite mens andre er mer blå.
MacSi Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 Det tallet... 4800K, 5100K, 6000, 8000, 10000 ++++ Har med fargen å gjøre.. K-en står for Kelvin som er betegning på fargetemperatur eller noe slikt... høyere tall er mer blå/lilla farge.. mens lavere tall er mer hvitt/gult.. Mange standart Xenon lys ligger rundt 5000K.. Det mest fonluftige valget av "ettermarked kit" er nok 6000K (litt mer blått).. blir Kelvin verdien høyere enn dette så blir så blir lysstyrken svakere..
ovex Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 ....Bi-Xenon er Xenon i langlys ( men vert brukt som ein betegning der det er begge deler...då det ikkje går an å få berre bi-xenon) Kelvin eller fargetemperaturen som MacSi heilt rett seier er vist nok 6300K på BMW frå fabrikk. (altså ganske blått!)
Trotto Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 Ordet Bi- betyr faktisk 2. Som i Biturbo eller bimetall. Så oversatt vil det bli 2-Xenon. Nærlys + langlys = 2. IMHO
Evopower Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 Ordet Bi- betyr faktisk 2. Som i Biturbo eller bimetall. Så oversatt vil det bli 2-Xenon. Nærlys + langlys = 2.IMHO Nei nå var du smart!! Hehe, bare tuller jeg.. Bra forklart var det
HenrikE30+ Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 ....Bi-Xenon er Xenon i langlys ( men vert brukt som ein betegning der det er begge deler...då det ikkje går an å få berre bi-xenon) Kelvin eller fargetemperaturen som MacSi heilt rett seier er vist nok 6300K på BMW frå fabrikk. (altså ganske blått!) Jeg trodde BMW hadde 5000Kelvin på sine lykter jeg (ikke sikker her altså). Uansett, lyset er optimalisert til å gi den samme fargetemperaturen som solen gir. IKKE se på selve lyset når du skal teste dette. Lyset er nemlig blått og vi oppfatter sola som gul. Poenget er å se der hvor lysene lyser. Hvis man tenker over det ser man at i lyskjeglen er området nært opptil slik det ville vært om det var dagslys. Kanskje litt vanskelig å forstå hva jeg forklarer, men sagt på en annen måte: Med vanlige halogenlys vil det du ser være veldig gulnet, mens med Xenon-lys er det tilnærmet likt "dagslys" foran bilen...
JJ_Cool Skrevet Februar 15, 2006 Forfatter Skrevet Februar 15, 2006 Nå har jeg blitt en god del klokere på xenon, da vet jeg hva jeg skal kjøpe. Xenon til nærlysene på 6000K, satser på det blir bra. Syns ikke det var så veldig stor forskjell i pris....
Lien Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 At det er 6000K betyr bare at det har samme fargen som varmestråling med en temperatur på (T-273,15) der T er tempearturen i celsius. I dette tilfellet tilsier det fargen av varmestråling med temperaturen 5726,85 celsius, noe som da er tilnærmet lik sola slik som HenrikE30+ beskriver!
ovex Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 Ordet Bi- betyr faktisk 2. Som i Biturbo eller bimetall. Så oversatt vil det bli 2-Xenon. Nærlys + langlys = 2.IMHO ...dette virkar truverdigt! Ang. Kelvin er eg fortalt at BMW brukar 6300...men det er ikkje nokon garanti. Ein kamerat av meg kjøpte nye xenon"pærer" til sin mercedes og desse var 5000K. Det er gult "lys" av dei i forhold til min BMW (men orginalt var dei ca like)
Bjørn 320 Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 Men om to typar har samme fargetemperatur, f.eks 6000 K, så betyr vel ikkje det nødvendigvis at dei har samme lysstyrke? Eller?
Lien Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 Nope. Det er candela (cd) som er den grunnleggende SI-enhenten for lysstyrke!
Viko Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 Ordet Bi- betyr faktisk 2. Som i Biturbo eller bimetall. Så oversatt vil det bli 2-Xenon. Nærlys + langlys = 2.IMHO Dette burde du vite ja Trotto.. Bra forklart
MacSi Skrevet Februar 15, 2006 Skrevet Februar 15, 2006 Min 2001 mod e46 coupe har hvertfall ikke over 6000... Angeleyes ringene mine er 6000K.. og lysa er gule i forhåld.. En annen ting å tenke på er jo selvfølgelig at fargen "falmer" med tiden.. Ser ofte på biler hvor en pære har røket.. og de bare har byttet den pæra.. så er det en liten forskjell.. Har også sett en fjollete mercedes i skiens området med orginalpære i ene lykta og 8000K? i andre lykta.. det så dumt ut det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå