Gå til innhold

E-systemet

Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser at alle BMW'ene heter f.eks. E46 eller noe lignende. Min 518i blir påstått å være en E 28 av noen her på forumet. Kan noen forklare hvordan dette systemet er? Jeg har skjønt at 5 betyr 5-serie, og 18 er størrelse på motor. Men Hva er dette E-systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så er det jo noen ganger slik at tallene som betegner motor ikke helt "stemmer".. f.eks 735, som har en 3,6 liters motor, eller 523 som har en 2,5 liters motor.. 535d som har en 3,0 liters motor.. osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Internt bruker BMW en «e-kode» for hver generasjon av sine serier. «E» står for Entwicklung, tysk for utvikling eller evolusjon. Kodene endrer seg kun ved større endringer eller ved introduksjon av nye serier.

7 serien får man i to utgaver. en lang og en vanlig. E65 er vanlig, mens E66 er den såkalte lange versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karrosseritype på godt norsk:)

f.eks:

e10:

114_1.jpg

e12:

Qh4ns6DpsH.jpg

7905_200.jpg

e21:

start_1.jpg

rear.jpg

e28:

pic00a.jpg

nasubi02.jpg

e30:

M3_front.jpg

e34:

m5_HID_lowbeam1S.jpg

e36:

yellow2_832.jpg

e39:

m5_sedan_01.jpg

Dette var om ikke en dårlig men hvertfall en liten pekepinn på hvordan noen av karosseritypene ser ut. I tillegg "definererer" kaross.typene også om det er en 5-serie eller en 3-serie. Det finnes f.eks. ikke noen e28 3-serie :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det er noen som passer sammen og noen som ikke gjør det. Er en veldig fin tråd om det med hva som passer sammen av felger og slikt på de forskjellige modellene... bruk søke-funksjonen i forumet, da finner man ofte mye nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...