Gå til innhold

Piggdekk, hvor høy hastighet


JJ_Cool
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var i Danmark en tur i helgen.... På motorveien ligger jeg vel på en gjenomsnittsfart på 130 kr/t, som også er fartsgrensen noen plasser der nede.. Men etter hvert fant jeg ut at luften fra piggdekkene forsvant, det er ikke snakk om pungtering her, har sjekket. Tåler ikke piggdek så høy hastighet, eller manuvreing i høy hastighet? Har Nokian dekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden: For 2-3 år siden var det noen drittunger i en Kadett med piggdekk som kjørte rundt 200km/t på motorveien mellom Sandnes og Stavanger, og filma speedoen.. med jenter baki. Kameraet med film ble senere beslaglagt av politiet. Da NAF senere skulle kontrollmåle bilen for å finne ut hvor fort de egentlig hadde kjørt sprengte det ene dekket på rulla... Nå var det nok slitte og gamle dekk, men allikevel... trygt.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggene skal ikke kjøres i mere enn 90.

Dette visste jeg ikke! Har alltid visst at man skal kjøre mer forsiktig i svinger og slik med piggdekk, men at de ikke er godkjent for mer enn 90, det visste jeg ikke. Kanskje jeg skal begynne å tenke på dette når jeg ligger i 120+ på motorveien :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hastighetsmerkinga har vel ingenting å si for om dekket slipper ut luft?

Ikke lurt å kjøre for fort med piggdekk. Kjenner en som hadde en Porsche 928 med piggdekk, som "kjørte litt over lovlig" fart. Han fikk et par bulker i forskjermen etter at noen pigger syntes rotasjonskreftene ble litt for mye :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror piggene bøyde seg ganske kraftig. Vil IKKE anbefale å kjøre over 90-100 km/t med piggdekk uansett merke.

jeg har aldri hatt problemer med piggdekk i høy hastighet, og jeg har kjør med piggdekk i snart 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggene og hastighetsmerkingen har ingen ting med hverandre å gjøre..

Dekket kan godt være Y-merket, men fortsatt miste pigger i 120 +/-

Hastighetsmerkingen er hva dekket tåler..

Har kjørt ca 160 med noen Nokian dekk uten å høre noen pigg smell i hjulbuene..

Når piggene spretter ut tror jeg har mer med tideligere slitasje å gjøre.. altså, spinning, bremsing og råkjøring i svinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...