JJ_Cool Skrevet Mars 8, 2006 Skrevet Mars 8, 2006 Jeg var i Danmark en tur i helgen.... På motorveien ligger jeg vel på en gjenomsnittsfart på 130 kr/t, som også er fartsgrensen noen plasser der nede.. Men etter hvert fant jeg ut at luften fra piggdekkene forsvant, det er ikke snakk om pungtering her, har sjekket. Tåler ikke piggdek så høy hastighet, eller manuvreing i høy hastighet? Har Nokian dekk...
brannmester Skrevet Mars 8, 2006 Skrevet Mars 8, 2006 se på menyen til venstre, under TEKNISK....Dekkmerking. Der vil det stå hvilken fart dekket ditt er godkjent for
Frode H. Skrevet Mars 8, 2006 Skrevet Mars 8, 2006 Da er jeg glad for at jeg kjører piggfritt.. Q er den vanligste hastighetsmerkingen på vinterdekk solgt i Norge, altså 160km/t
brannmester Skrevet Mars 8, 2006 Skrevet Mars 8, 2006 samme her... skal man med pigger da? bakhjulstrekk og gode greier
Gunnar Skrevet Mars 8, 2006 Skrevet Mars 8, 2006 Litt på siden: For 2-3 år siden var det noen drittunger i en Kadett med piggdekk som kjørte rundt 200km/t på motorveien mellom Sandnes og Stavanger, og filma speedoen.. med jenter baki. Kameraet med film ble senere beslaglagt av politiet. Da NAF senere skulle kontrollmåle bilen for å finne ut hvor fort de egentlig hadde kjørt sprengte det ene dekket på rulla... Nå var det nok slitte og gamle dekk, men allikevel... trygt..
Lien Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Piggene skal ikke kjøres i mere enn 90. Dette visste jeg ikke! Har alltid visst at man skal kjøre mer forsiktig i svinger og slik med piggdekk, men at de ikke er godkjent for mer enn 90, det visste jeg ikke. Kanskje jeg skal begynne å tenke på dette når jeg ligger i 120+ på motorveien
R Andersen Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Piggene skal ikke kjøres i mere enn 90. sikker på det? f eks continental contivikingcontakt i dim 195/65-15 er Q-merket, altså lovlig opptil 160 km/t.
Frode H. Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 90km/t på piggdekk er bare tull. Er dekkene merket med f.eks Q, tåler de 160km/t enten de har pigger eller ikke. Mulig det var en tørr spøk fra Boss sin side?
M3Compact Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Hastighetsmerkinga har vel ingenting å si for om dekket slipper ut luft? Ikke lurt å kjøre for fort med piggdekk. Kjenner en som hadde en Porsche 928 med piggdekk, som "kjørte litt over lovlig" fart. Han fikk et par bulker i forskjermen etter at noen pigger syntes rotasjonskreftene ble litt for mye
JJ_Cool Skrevet Mars 9, 2006 Forfatter Skrevet Mars 9, 2006 Jeg tror piggene bøyde seg ganske kraftig. Vil IKKE anbefale å kjøre over 90-100 km/t med piggdekk uansett merke.
R Andersen Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Jeg tror piggene bøyde seg ganske kraftig. Vil IKKE anbefale å kjøre over 90-100 km/t med piggdekk uansett merke. jeg har aldri hatt problemer med piggdekk i høy hastighet, og jeg har kjør med piggdekk i snart 15 år.
MacSi Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Piggene og hastighetsmerkingen har ingen ting med hverandre å gjøre.. Dekket kan godt være Y-merket, men fortsatt miste pigger i 120 +/- Hastighetsmerkingen er hva dekket tåler.. Har kjørt ca 160 med noen Nokian dekk uten å høre noen pigg smell i hjulbuene.. Når piggene spretter ut tror jeg har mer med tideligere slitasje å gjøre.. altså, spinning, bremsing og råkjøring i svinger..
Boss Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Piggfabrikantene garanterer ikke at piggene sitter i dekket i over 90. Men de tåler så klart mere, de skal også være trygge mot reklamasjon.
Fredrik Skrevet Mars 9, 2006 Skrevet Mars 9, 2006 Det finnes jo dekk som er P-merket (150 Km/t)... f.eks Hankook Centum K702 135/70-13....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå