Gå til innhold

Statens glimrende regelverk !


Sperre
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg og en arbeidskollega skulle levere noen syllindere til trykktesting i Kongsberg han er en Chevvy pickup som er registrert som lastebil i vognkortet. Leverte syllinderene og skulle tilbake.

Det var noe snø i luften og det hadde ikke lagt seg på vegen en gang, ble da vinket inn av biltilsynet som hadde kontroll der. Fikk da vite at det var påbudt med to kjettinger bak og en kjetting forann, denne bilen hadde piggdekk, sperre og 4-hjulstrekk. (dette var vi jo klar over egentlig men hadde ikke det med)

Han fikk da 500 i bot for dette, hvis snøen hadde lagt seg på bakken hadde vi fått kjøreforbud helt til vi hadde fått tek i kjettinger.

Dette er joe helt på trynet ?! Fotstår jo at store vogntog over haukeli og omegn må ha kjettinger, men en vanlig pickup som hadde kommet seg frem i 60 cm med ny snø....Ubegripelig

Og en annen ting, arbeidskollegaen min får veiagiften som "personbil" mens i vognkortet står det at det er lastebil, i bomringene går den som lastebil...

Dette er jo norges regelverk på høyt nivå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ved siden av, men allikevel ganske illustrerende for det samme fenomenet. Jeg hadde for over 20 år siden store pedagogiske problemer med å forklare en Porschemekaniker i Freiburg i Tyskland at min Porsche 928 S var en pickup... altså en liten lastebil (iht. vognkortet). Hvordan en Porsche 928 S kunne være en liten lastebil var mer enn han kunne forstå... hva var poenget utover å mishandle et mesterverk på fire hjul og en tysk stolthet ? ... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i min nærmeste familie har en 2004 Ford F150 Lightning. Han ble stoppet uten kjettinger med denne og måtte på kontroll dagen etter. han måtte så skaffe kjettinger før han skulle vise bilen igjen. så ja, selv om det er en vanlig pick up og er registrert som lastebil går den som lastebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart å se i forskjellige vognkort som det BMWm9 fortalte her.

Men biler som da er registrert som lastebiler (ut i fra vognkort og avgifter ved import av disse bilene.) Synes jeg da det er rett å rimelig at skal følge de lover en da forplikter seg til å følge mot avslaget i importavgift som gjør at en del eiere velger å registrere bilen sin som lastebil kontra personbil.

Godt eksempel på det er f.eks. Chevrolet Suburban, som noen registrerer ned til personbil og noen registrerer som lastebil.

Akkurat som regelen ved å "smelle opp" baksetet i en bil med grønne skilter.

Disse forskjellene utgjør ganske mye og er i mine øyne "et hån" mot de som "betaler fullpris" for disse som personbiler (med 5-6 seter), viss en ikke utøver forskjellene i praksis også.

Størrelsen på dagens importavgifter er jeg sterkt i mot.

Men så lenge det er en så stor forskjell ved "måten en importerer på", er det ikke mere enn riktig å også utøve reglene og straffene ved overtredelse av dette.

Selv om reglene i å for seg er idiotiske. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i min nærmeste familie har en 2004 Ford F150 Lightning. Han ble stoppet uten kjettinger med denne og måtte på kontroll dagen etter. han måtte så skaffe kjettinger før han skulle vise bilen igjen. så ja, selv om det er en vanlig pick up og er registrert som lastebil går den som lastebil.

En Lightning har jo da til gjengjeld kun bakhjulstrekk, og når den er registrert som lastebil antar jeg den har lov til å laste en god del. Det er jo det som avgjør dette her.. Men er enig med trådstarter at det høres utrolig ut på en firehjulstrekker med piggdekk.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. så lenge bilene er registrert som lastebil, enten det er bakhjulstrekk, firehjulstrekk eller sekshjulstrekk syns jeg reglene skal være like. en "nabo" av meg kjører en ganske så ny Dodge RAM 2500. denne har firehjulstrekk og er registrert som varbil. han må ha kjettinger ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. så lenge bilene er registrert som lastebil, enten det er bakhjulstrekk, firehjulstrekk eller sekshjulstrekk syns jeg reglene skal være like. en "nabo" av meg kjører en ganske så ny Dodge RAM 2500. denne har firehjulstrekk og er registrert som varbil. han må ha kjettinger ja..

Hvorfor må en varebil ha kjettinger? Det er vel kun lastebiler og busser og evt tilhenger som må ha kjettinger...

Eller mener du at bilen er så elendig åp snøføre at han må bruke kjettinger for å komme seg frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde brukt resurrsene på å kontrollere endel utenlanske vogntog.Der er det mange som er direkte livsfarlige :(

hvis du ikke har fått det med deg så er det ganske mange utenlandske vogntog som blir stoppet/kontrollert og som får kjøreforbud! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverket er der for at det skal bli følgt. Er mange teite regla og det er jo dumt, men slik er det dessverre. Men eg er heilt einig med trådstarter at sjølv om han ifølge regelverket skal ha bot, så burde han sluppet det. Det har jo med forståelse å gjera. Dei som ga den bota tenkte sikkert: Han jævelen har registrert den som lastebil for å sleppa billig unna, då ska han jaggu få betala for at han har gjort det og. Eller så tenkte han: Korfor må eg stå her i snøen?

Det har masse med forståelse å gjera trur eg. Ein god politimann/biltilsynmann er ikkje den som er paragrafrytter. Det er den som forstår. Hadde eg stått der hadde han aldri fått bot. Hadde eg sett ein ungdom lagt bilen brei på ein tom parkeringsplass så hadde eg sagt at han skulle være litt forsiktig å ikkje gjere det foran mange andre, men hadde eg sett ein lagt den brei i trafikken med biler kommende imot eller noko sånt. Hadde tatt lappen med eigong...

FORSTÅELSE ER STIKKORDET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må en varebil ha kjettinger? Det er vel kun lastebiler og busser og evt tilhenger som må ha kjettinger...

Alle biler som har en tillatt totalvekt på over 3500kg

blir regnet som "lastebil", og pålagt å ha 3 kjettinger, 2 driv kjettinger, og 1 styre kjetting.

Dette uavhengig 3500kg til 7500kg, og 7500kg til 26000kg.

Bil og henger (vogntog el. bil med semitrailer) pålagt 7 kjettinger.

Kjører lastebil sjølv og dette vet eg.

Synst det er helt rett dette pga sikkerheten.

Og når Tahoe, surburban, lightning og alle disse andre bilene blir godkjent som lastebil, er det bare rett og rimeleg at dei følger reglene som lastebil generelt sett, med eu 1 gang per. 12mnd, kjettingbruk, fartsperre, osv.

Det er minuset med "billig" Tahoe etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i min nærmeste familie har en 2004 Ford F150 Lightning. Han ble stoppet uten kjettinger med denne og måtte på kontroll dagen etter. han måtte så skaffe kjettinger før han skulle vise bilen igjen. så ja, selv om det er en vanlig pick up og er registrert som lastebil går den som lastebil.

En Lightning har jo da til gjengjeld kun bakhjulstrekk, og når den er registrert som lastebil antar jeg den har lov til å laste en god del. Det er jo det som avgjør dette her.. Men er enig med trådstarter at det høres utrolig ut på en firehjulstrekker med piggdekk.. ;-)

Jeg syes de burde oppgradere dette regelverket, han måtte vise bilen innen to dager også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...