Gå til innhold

Familien Quandt - BMW AG´s eiere

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Den tyske familien Quandt er BMW´s grunnleggere (Günther Quandt) og dagens medlemmer er hovedaksjonærer i et av verdens siste (sammen med Porsche) helt selvstendige bilprodusenter.

Iht. Forbes liste over verdens rikeste personer er BMW AG aksjonæren (17%) Stefan Quandt (39) verdens 66. rikeste person med en formue på 6,7 milliarder dollar eller ca. 42 milliarder norske kroner. Hans mor Johanna Quandt (77) er verdens 87. rikeste person med bl.a en 17% aksjepost i BMW AG og totalt en formue på 5,4 milliarder dollar eller ca. 34 milliarder norske kroner. Hans søster Susanne Klatten er verdens 46. rikeste person med en formue på 8,2 milliarder dollar eller ca. 52 milliarder norske kroner. Hun kontrollerer 12,5% av BMW AG. Snakk om velstående familie, men så bygger de også noen fine biler ... :D

Norges rikeste og verdens 160. rikeste person er John Fredrikesen med en formue på 3,4 milliarder dollar eller ca. 21 milliarder norske kroner. Med andre ord er han "bare" smågutten i forhold til Quandt familien... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok att Freddys formue har økt en del etter de tallene som Forbes har brukt her...Ja faktisk så er de siste anslagene på ca 40 milliard NOK.

Så det er vel litt feil å kalle han en "smågutt" hehe

Det er mye mulig, men jeg tar vel ikke mye feil hvis jeg påstår at den relative forskjellen mellom "Frede" og familien Quandt´s medlemmer mer eller mindre er den samme i dag... Quandt familien har vel heller ikke ligget på latsiden i 2005/06. BMW AG er mer verdt enn noen gang før... og de eier mye annet også... Altana, Varta... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quant familien eier ikke småtteri nei.

Forsikringsgiganten eier forøvrig 6.52% av aksjene og de restrerende 46,88% av aksjene er spredd rundt over hele verden. en del aksjer er forøvrig notert på Frankfurt-børsen.

Herbert Quandt er vel egentlig kjent som skaperen av dagens BMW. Quant familien tok over BMW og forvandlet BMW fra en fattig bilprodusent til et av verdens mest solide bilprodusent med økonomi så det holder. Etter at Herbert Quandt døde i 1982 arvet Johanna Quandt og barna Stefan Quandt og Susanne Klatten alle eierandelene i BMW og de har fremdeles store eierinteresser i BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det mer formue er rare saker, hva ... at noen folk gpår rundt og tror at dette er reelle penger folk har på konto. villeste jeg har hørt... vet at en God del mennesker tror dette.

He he, så sant som sagt, men tror nok disse Quant-folka har til smør på brødskiva og vell så det :D . Men for all del, formue er ikke ensbetydende med penger på bok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...