Gå til innhold

Problemer: Senkesett og EU godkjenning


meldis
 Share

Anbefalte innlegg

Har i dag bært på EU kontroll med bilen og de nektet å slippe den gjennom pga senkesettet. Det er en 320 E46 som er senket 30mm. Ble fortalt at så lenge den ikke var blitt godkjent av biltilsynet med senkesettet og at det også var blitt ført inn i vognkortet så ville ikke bilen bli EU godkjent. Det merkelige er jo at den har blitt godkjent 2 ganger før med samme oppsett. Noen andre som har erfaring med at de er blitt vanskeligere på dette? Har egentlig aldri hør at dette var noe problem å få gjennom. Alle mine kompiser har jo senkesett og fått det gjennom uten at det er godkjent av biltilsynet.

Det er jo ikke verre enn å sette på org fjærer men det er jo litt pes og bytte frem og tilbake annet hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møkka verksted.. samme skjedde med meg.. men det er ikke sånn det skal være.. du trenger tüv papirer kanskje.. det var ikke tilfeldigvis på oslo bremse-service? der fikk jeg akkuratt samma dritten, godkjent før, men ikke hos dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss de finner ut at bilen er senket og det ikke står i vognkortet, så har de ikke lov til og godkjenne den. Hvorfor drar du ikke på trafikkstasjonen og får det innskrevet?? Koster bare noen hundrelapper viss du har papirene i orden. Jeg gjorde det senest for 2 uker siden på min etter jeg monterte h&r fjærer og bilstein dempere. Da slipper du problemer viss du kommer ut for en ulykke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke få det i vognkortet så lenge du har TUV Papirer, det skal også være mulig å kunne lese nummeret på Fjærene/senkesettet (Husker ikke om det gjelder hvis du skal godkjenne det for innskriving i vognkort)

Så lenge du har TUV papirer så har det ikke noe å si, senkesettet er jo godkjent, det de kan kicke på er jo om bilen sporer mye, dette sjekker de jo på en egen sporings maskin.

Det samme gjelder jo felger og dekk, har du TUV papirer og rulleomkretsen er innenfor godkjente verdier så går det greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke få det i vognkortet så lenge du har TUV Papirer

Her tar du helt feil. Det står rimelig lett leselig i Biltilsyn-bibelen at senkesett SKAL stå i vognkortet, uansett om fjørene er aldri så mye TÜV-godkjent. Å bare ha papirene med er ikke godt nok. At noen har slurvet med dette, kan selvsagt være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke få det i vognkortet så lenge du har TUV Papirer, det skal også være mulig å kunne lese nummeret på Fjærene/senkesettet (Husker ikke om det gjelder hvis du skal godkjenne det for innskriving i vognkort)

Så lenge du har TUV papirer så har det ikke noe å si, senkesettet er jo godkjent, det de kan kicke på er jo om bilen sporer mye, dette sjekker de jo på en egen sporings maskin.

Det samme gjelder jo felger og dekk, har du TUV papirer og rulleomkretsen er innenfor godkjente verdier så går det greitt.

FEIL, FEIL OG FEIL...

Alle modifikasjonene iht. senking, bytting av felger, hjelper det lite at du har Tuv papirer på så lenge det ikkje står i vognkortet.

Sånne modifikasjoner skal skrivest inn i vognkortet.

Senkesett: Tuv godkjent, 4-hjulskontroll så godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det må inn i vognkortet, jeg hadde også problemer med dette på min E46. NAF ville ikke godkjenne senkesettet, så da dro jeg til biltilsynet og fikk time der! De sjekket opp nr på fjærer mot TûV papirene også krevde de papirer fra 4 hjuls kontroll. Men det hadde ikke jeg, men de var greie og slapp den igjennom alikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møkka verksted.. samme skjedde med meg.. men det er ikke sånn det skal være.. du trenger tüv papirer kanskje.. det var ikke tilfeldigvis på oslo bremse-service? der fikk jeg akkuratt samma dritten, godkjent før, men ikke hos dem..

Synes det er ganske bra uttalt av deg at de er et møkkaverksted bare for at de ikke godkjente et senkesett som skal være i vognkortet. At de ikke har bemerket det forrige gang, er jo bare slurv. Dessuten skal dere være OBS på at Biltransynet er sinnsykt på hugget etter verksteder som slurver med PKKene.

Hva er problemet med å få senkesettet inn i vognkortet istedefor å utløse så mye irritasjon på et verksted som ikke vil gå utenom spillereglene - som gjelder for alle... ??

Er fjærene TÜV-godkjente til bilen, så er det jo en smal sak, og koster bare noen hundrelapper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møkka verksted.. samme skjedde med meg.. men det er ikke sånn det skal være.. du trenger tüv papirer kanskje.. det var ikke tilfeldigvis på oslo bremse-service? der fikk jeg akkuratt samma dritten, godkjent før, men ikke hos dem..

Synes det er ganske bra uttalt av deg at de er et møkkaverksted bare for at de ikke godkjente et senkesett som skal være i vognkortet. At de ikke har bemerket det forrige gang, er jo bare slurv. Dessuten skal dere være OBS på at Biltransynet er sinnsykt på hugget etter verksteder som slurver med PKKene.

Hva er problemet med å få senkesettet inn i vognkortet istedefor å utløse så mye irritasjon på et verksted som ikke vil gå utenom spillereglene - som gjelder for alle... ??

Er fjærene TÜV-godkjente til bilen, så er det jo en smal sak, og koster bare noen hundrelapper....

WORD :applause::applause:

Det er godt noen av oss som har skjønt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt noen av oss som har skjønt det..

Skal jeg være helt ærlig, så dreier det seg ikke om å skjønne det. Regelverket er enkelt, om det er aldri så "idiotisk" av og til.

Å stresse med å skifte fjærer hver gang en skal innom PKK, kaller jeg å ikke forstå regelverket. Det er på ingen måte noen som vil kappe av deg armen selv om du bestiller time for godkjenning av senkesett. Har du alt på det reine, så er det ingen problem. Ei heller har en problem i etterkant, hverken i en vegkontroll eller i en PKK... Problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt noen av oss som har skjønt det..

Skal jeg være helt ærlig, så dreier det seg ikke om å skjønne det. Regelverket er enkelt, om det er aldri så "idiotisk" av og til.

Å stresse med å skifte fjærer hver gang en skal innom PKK, kaller jeg å ikke forstå regelverket. Det er på ingen måte noen som vil kappe av deg armen selv om du bestiller time for godkjenning av senkesett. Har du alt på det reine, så er det ingen problem. Ei heller har en problem i etterkant, hverken i en vegkontroll eller i en PKK... Problemet løst.

Ja det er sant det, vingen var godkjent, med felger, senkesett hadde aldri problemer i kontroll, og tro meg, blir stoppa titt og ofte.

Skjønt og skjønt, det eg ref. til er at det er VELDIG (les:ALTFOR) mangen som ikkje forstår dette, eller skjønt dette og seier så lenge eg har papir i hanskerommet er det godt nok, det var dette er ref. til pedi, og da vil eg kalle at dei ikkje har skjønt regelverket, da dette er noe stort sett alle som har bil som hobby og interesse vet om.. :wink:

Edit: Alle biler som eg har og shiner opp (les:Sett vekk fra pendle-biler)

Blir godkjent med felger og senkesett i vognkort.

Hadde en Golf 1 Gti, den var godkjent med, 95mm senket fremme, 80mm senket bak, 7x15 med 195/45-15 og supersprint effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke nå i senere år at de har blitt mer kresne på dette? har hatt eu på mange biler før om åra, når det ikkje har vert innskrevet, men denne gangen fekk eg blankt nei!

et tuv papir er jo en lapp som forteller noe mer enn at det er et lovlig senkesett! er vel mer en oppskrift på hva som må gjøres for å få bilen lovlig med settet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fjærene TÜV-godkjente til bilen, så er det jo en smal sak, og koster bare noen hundrelapper....

Og plutselig en del mer om man må ha papirer på en 4-hjulskontroll man ikke trenger.. (i tilfeller hvor vinklene er ok, eller man har ordnet seg på annet vis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEIL, FEIL OG FEIL...

Alle modifikasjonene iht. senking, bytting av felger, hjelper det lite at du har Tuv papirer på så lenge det ikkje står i vognkortet.

Sånne modifikasjoner skal skrivest inn i vognkortet.

Senkesett: Tuv godkjent, 4-hjulskontroll så godkjent

Så hvorfor sier da trafikkstasjonen her at så lenge rullekretsen og ET er innenfor grensene, så trenger det ikke inn i vognkortet. Var bortkastede penger, eller noe i den duren fikk jeg inntrykk av.

Jeg minnes nemlig dette når jeg -konkret- spurte om mine 18" felger på bilen min (viste den ikke, bare spurte). Dette skulle gå HELT greit, så lenge det jeg sa var sant, og det trengte ikke inn i vognkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...