Gå til innhold

Poleringstid...tips og råd?


TheMan
 Share

Anbefalte innlegg

I kveld skal bilen vaskes - og plast/gummidetaljer skal behandles. Deretter kjøres bilen i garasjen på jobben. Der er det 12-16 grader. I morgen starter jeg med trinn 1, så får vi se hvor langt jeg er kommet før ettermiddagen/kvelden. Blir jo polering x 3 dette. "puh" Kvier meg for å bruke maskin, har en billig Biltema-polérmaskin som jeg pusset litt av mc-ramma med. Kan den benyttes til store flater, eller vil for høy friksjon ødelegge?

Skal ta bilder før, kanskje under, og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Snart på tide med vårpuss på min og.

Bruker ultra deep shine, som gjer ett veldigt bra resultat, og lett å bruke. Litt kort levetid på det men........

På listene er det verre. Spesielt de ruglete er matte og masse gammel voks i.

Noen som vet hvordan få vekk gammel voks, og den blanke, svarte fargen på listene tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg gjennomgått BMW'en, så nå er den klar for påsketur. Nå er den nyvasket og polert, samt støvsug og vasket innvendig. Dette trengte den virkelig etter en lang og møkkete vinter. Håper bare bilen holder seg så ren nå da :roll: . Blir vel en ny runde på vårpussetreffet hos Alf Lie 22. April.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange skriver at de bare bruker avfetting fra dørlistene og ned. Det har jeg også pleid å gjort, men uten å tenke meg om har jeg siste tiden brukt avfetting på hele bilen. Er dette skadlig for lakken??

Jeg bruker også avfetting på hele bilen.

Er vel ikke skadelig så lenge en får spylet bort alt etterpå?

Hvertfall i det halvåret vi er på vei ut av nå, bruker jeg selvvaskehall på bensinstasjon, og dynker bilen i avfetting, så høytrykk varmtvann med såpe, skumbørste, og til slutt høytrykk skylling.

Da er bilen skinnende etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3dw5squ5]
Ser at mange skriver at de bare bruker avfetting fra dørlistene og ned. Det har jeg også pleid å gjort, men uten å tenke meg om har jeg siste tiden brukt avfetting på hele bilen. Er dette skadlig for lakken??

Jeg bruker også avfetting på hele bilen.

Er vel ikke skadelig så lenge en får spylet bort alt etterpå?

Hvertfall i det halvåret vi er på vei ut av nå, bruker jeg selvvaskehall på bensinstasjon, og dynker bilen i avfetting, så høytrykk varmtvann med såpe, skumbørste, og til slutt høytrykk skylling.

Da er bilen skinnende etterpå.

den skumbørsten som er på statoil lager riper som lite h.... bare så du vet d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skumbørsten som er på statoil lager riper som lite h.... bare så du vet d

Spørs vel hvor godt rengjort den børsten er. Børsten i seg selv lager vel ikke riper?

Nå skal det legges til at jeg overhodet ikke bruker sånt på min bil uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skumbørsten som er på statoil lager riper som lite h.... bare så du vet d

Spørs vel hvor godt rengjort den børsten er. Børsten i seg selv lager vel ikke riper?

Nå skal det legges til at jeg overhodet ikke bruker sånt på min bil uansett...

ehhh jo den lager riper som faen du må aldri bruke skum børste det er det dumeste du gjør tenk på alle før deg som ikke spyler av bilen i det hele tatt og bare tar børsten og vasker.ikke alle er flinke til og spyle av bilen som deg veit du.kjøre bilen heller i børste løs vask mye bedre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker skumbørsten på konebilen vår -på stålfelgene når jeg legger om!:lol:

sa det til en som vasket bilen sin med den etter meg,men han -en fyr i midt av 30åra med audi a6 mente lakken var herda på bilen hans og det gjorde ikke noe... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skumbørsten som er på statoil lager riper som lite h.... bare så du vet d

Spørs vel hvor godt rengjort den børsten er. Børsten i seg selv lager vel ikke riper?

Nå skal det legges til at jeg overhodet ikke bruker sånt på min bil uansett...

ehhh jo den lager riper som faen du må aldri bruke skum børste det er det dumeste du gjør tenk på alle før deg som ikke spyler av bilen i det hele tatt og bare tar børsten og vasker.ikke alle er flinke til og spyle av bilen som deg veit du.kjøre bilen heller i børste løs vask mye bedre

Det er jo akkurat det jeg sa jo! Børsten i seg selv lager ikke striper, men det er dritten fra alle andre som har brukt den før deg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skumbørsten som er på statoil lager riper som lite h.... bare så du vet d

Spørs vel hvor godt rengjort den børsten er. Børsten i seg selv lager vel ikke riper?

Nå skal det legges til at jeg overhodet ikke bruker sånt på min bil uansett...

ehhh jo den lager riper som faen du må aldri bruke skum børste det er det dumeste du gjør tenk på alle før deg som ikke spyler av bilen i det hele tatt og bare tar børsten og vasker.ikke alle er flinke til og spyle av bilen som deg veit du.kjøre bilen heller i børste løs vask mye bedre

Det er jo akkurat det jeg sa jo! Børsten i seg selv lager ikke striper, men det er dritten fra alle andre som har brukt den før deg. :roll:

jeg mener du er dum uansett vhis du vasker bilen din med børste det er noe jeg ikke hadde gjort uansett.men vil man ødelegge bilen sin så gjerne gjør det for min del.jeg ville nå aldri ha gjort det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All slags børster og koster vaskahaller med koster, striper opp lakken noe jævlig. Uansett hvor lite dritt det er i kosten.

Kost og børster lager striper uansett hvor mye du har spyla lakken. Jeg blir så jævlig irritert når folk bruker sånt utstyr. De ødelegger bilene sine noe så inni granskauen. Vaskehaller skulle vært forbudt, og folk skulle fått bot for å vaske bilen sine slik. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en kompis som jobber på lakkverksted.

Når det gjelder polering fikk jeg høre at et mål for å få godt resultat er å utvikle varme.

Jeg fikk da høre at idiell hastighet på polerutstyr er ca. 2000 rpm. for å klare å "freshe opp lakken skikkelig".

Firmaer som jobber med klargjøring og polering bruker jo ikke eletriske maskiner, men utstyr som går på luft.

Jeg vil derfor anta at det kansje er bedre å kjøpe luftdrevet poleringsmaskin med høy roteringshastighet, enn de såkalte polermaskinene som selges til hobbybruk for 300-700,-.

Prismessig vil jeg tippe at det blir ca. det samme + ev. kompressor som selges for 500,- og oppover.

På gummi og plast har jeg alltid brukt Armour All med godt resultat. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så etter at jeg hadde vasket i går at jeg har en del småriper. Nå vet jeg at de fleste av disse er fra før min tid med bilen, men har sikkert kommet til noen nye også.

Spesielt ille er det rundt dørhåndtakene. De som har hatt bilen før meg må ha brukt mye ringer på fingrene... Ikke pent...

Skal ta til meg råd her og ikke bruke skumbørsten igjen. Heller ha med en ren svamp.

Hva bruker dere til å fjærne den værste møkka med? ("Asfaltklumper" osv.)

Ikke så lett å se på den svarte bilen, men kjener det er ujevnheter når jeg stryker hånda over.

Hvordan er det forresten med sånn sprayvoks? Funker det i det hele tatt?

Var og hørte på pris på litt diverse her nå.

1. Rens av forseter + støvsuging og vask ellers i kupeen: 300,-

2. 1 + vask utvendig, felgrens, maskinpolering, og "sprayvoks": 1000,-

3. 1 + 2 + lakkforsegling (Perma-shine)(eller om det gjalt lakkforseglinga alene): 3500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...