Nautiluz Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 Kicker og JLaudio gjør også dette. Kicker KX2500.1 er oppgitt til 2500RMS men gir 2960RMS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnefles Skrevet Mars 29, 2006 Share Skrevet Mars 29, 2006 Noen sikringer kan ganges med 1.4 og noen med 1.9 mener jeg,men husker ikke helt hvem som var glassikring av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnefles Skrevet Mars 29, 2006 Share Skrevet Mars 29, 2006 Husk også hvor lettdrevent element du har i db,også viktig. Jeg kjører 2*10",meget bra kontroll i disse. Har prøvd det meste 8,12 og 15" i forskellige kasser. Bygg lukket kasse hvis du vil ha kontant lyd,som regel gjerne rundt 20ltr.pr.elem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Mars 29, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2006 et par 10" hadde kanskje ikke vært så dumt..de tar liten plass + at kassene ikke blir overdrevent store. Har dere tips til noen kurrante 10" som er verdt pengene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Mars 29, 2006 Share Skrevet Mars 29, 2006 http://www.iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=10070&PHPSESSID=ebe89a54a24ddb6b57ab5581598eec86 par av disse kansje?? eller disse? http://www.iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=10941&PHPSESSID=ebe89a54a24ddb6b57ab5581598eec86 koster jo litt da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Mars 29, 2006 Share Skrevet Mars 29, 2006 focal a1 er veldig bra til en billig penge, men fortell om ka prisklasse det er snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Mars 29, 2006 Share Skrevet Mars 29, 2006 Dersom ein ganger amperen på sikringene med 12v, får en da RMS watt eller PEAK ??? Veit at det ikkje blir 100% korrekt, men er det 95% korrekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Mars 29, 2006 Share Skrevet Mars 29, 2006 eller enda lettere.. hehe.. sjekka amper på sikringene som sitter på forsterkeren.. og gange med 12( for 12volt ) Feil! Sikringane må vere større enn lasta, ellers VIL desse til slutt gå (kor lang tid det tek kjem an på sikringar, kor mykje overlast m.m). Sikringane er som regel ein god del meir enn forsterkaren trekker, i tillegg har du meir enn 12 volt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Mars 29, 2006 Share Skrevet Mars 29, 2006 Dersom ein ganger amperen på sikringene med 12v, får en da RMS watt eller PEAK ??? Veit at det ikkje blir 100% korrekt, men er det 95% korrekt? Får ingen av delene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 29, 2006 Share Skrevet Mars 29, 2006 Enkel måte og sjekk hvor mye støm forsterkern drar!! Du må ha en DB plate med MYYYYYYE bass. Du klarer ikke få max ut av forsterkeren med vanlig musikk. Sett i 10 Amp sikkring isteden for 30A også spill så høyt ellementene klarer. Ryker sikkringene så setter du 15A neste gang og så 20 osv. Du bør ha 2 ellementer i parralell i 4 omh, da blir de 2 ohm og da drar du enda mere ut av forsterkeren. Du får foreste testet ellementene dine også sammtidig. Hvis du har noen "jalla" ellementer så tar de kvelden først, men det bør de ikke gjøre. Jeg hadde en Solid Audio F47 forsterker før. Den var på 4 kanaler. Brokoblet 2 kanaler som jeg hadde 2x10" på... Jeg klarte og ryke 80A sikkring da... Da var ellementen varme også. Ellementene hadde aluminiums menbran. Er bedre enn papp. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Mars 29, 2006 Share Skrevet Mars 29, 2006 Enkel måte og sjekk hvor mye støm forsterkern drar!!Du må ha en DB plate med MYYYYYYE bass. Du klarer ikke få max ut av forsterkeren med vanlig musikk. Sett i 10 Amp sikkring isteden for 30A også spill så høyt ellementene klarer. Ryker sikkringene så setter du 15A neste gang og så 20 osv. Du bør ha 2 ellementer i parralell i 4 omh, da blir de 2 ohm og da drar du enda mere ut av forsterkeren. Du får foreste testet ellementene dine også sammtidig. Hvis du har noen "jalla" ellementer så tar de kvelden først, men det bør de ikke gjøre. Jeg hadde en Solid Audio F47 forsterker før. Den var på 4 kanaler. Brokoblet 2 kanaler som jeg hadde 2x10" på... Jeg klarte og ryke 80A sikkring da... Da var ellementen varme også. Ellementene hadde aluminiums menbran. Er bedre enn papp. Lykke til dette anbefalest absolutt ikkje for dere som vill unngå defekte komponenter, tenk dere at bassen er på vei ut med full fart, så kutter strømmen og krafta som skal vere der for og holde igjenn ellementene forsvinner, dette kan resultere i att ellementet blir ødelagt eller skadet. og komponentene i forsterkeren er heller ikkje glad i slike spennings brudd, det kan bli for mye for elektronikken.. som sagt ikkje og annbefale, da er det bedre og kjøpe eller låne ett tang ampermeter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Mars 29, 2006 Share Skrevet Mars 29, 2006 i tillegg så blir det jo litt kroner hvis man skal drive og sette i en ny sikring hver gang! først 10a, så 15a-20a osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 30, 2006 Share Skrevet Mars 30, 2006 Enkel måte og sjekk hvor mye støm forsterkern drar!!Du må ha en DB plate med MYYYYYYE bass. Du klarer ikke få max ut av forsterkeren med vanlig musikk. Sett i 10 Amp sikkring isteden for 30A også spill så høyt ellementene klarer. Ryker sikkringene så setter du 15A neste gang og så 20 osv. Du bør ha 2 ellementer i parralell i 4 omh, da blir de 2 ohm og da drar du enda mere ut av forsterkeren. Du får foreste testet ellementene dine også sammtidig. Hvis du har noen "jalla" ellementer så tar de kvelden først, men det bør de ikke gjøre. Jeg hadde en Solid Audio F47 forsterker før. Den var på 4 kanaler. Brokoblet 2 kanaler som jeg hadde 2x10" på... Jeg klarte og ryke 80A sikkring da... Da var ellementen varme også. Ellementene hadde aluminiums menbran. Er bedre enn papp. Lykke til dette anbefalest absolutt ikkje for dere som vill unngå defekte komponenter, tenk dere at bassen er på vei ut med full fart, så kutter strømmen og krafta som skal vere der for og holde igjenn ellementene forsvinner, dette kan resultere i att ellementet blir ødelagt eller skadet. og komponentene i forsterkeren er heller ikkje glad i slike spennings brudd, det kan bli for mye for elektronikken.. som sagt ikkje og annbefale, da er det bedre og kjøpe eller låne ett tang ampermeter Nå tåppa du faen med hele driten... Du har tydeligvis ikke peiling på noe av det vi snakker om her. Du vet ikke hvordan et ellement virker og du vet jo helt klart ikke hvordan en forsterker virker.. Hvilke komponenter inni en forsterker er det som ikke tåler og miste strømmen helt plutselig. trafo, tranistorene, kondensatorene eller diodene? Du vil ikke klare og måle pik strømmen med et vanlig ampermeter siden pik strømmen bare er der mindre en 1 sek. Du må ha en jevn Hz og spille høyrere og høyere skal du klare og få forsterkeren til og dra jevn strøm. Når du spiller vanlig musikk så går strømmen opp og ned som helt ukontolert for et vanlig amper metre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CeRwiN Skrevet Mars 30, 2006 Share Skrevet Mars 30, 2006 så da vil det si at 30+30 x 12v = 720. da vil dette si at forsterkeren leverer 720watt på 12v. En må vel regne med effekttap som går med i varme osv og. Kan være dette er feil, men mener jeg leste en plass at de regnet ca 30-50% effekt tap. 720*0,7(30%) = ca 500w Somsagt er jeg ikke 100% sikker på dette, så viss noen kan bekrefte/avkrefte d så hadde det vært fint Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 30, 2006 Share Skrevet Mars 30, 2006 så da vil det si at 30+30 x 12v = 720. da vil dette si at forsterkeren leverer 720watt på 12v. En må vel regne med effekttap som går med i varme osv og. Kan være dette er feil, men mener jeg leste en plass at de regnet ca 30-50% effekt tap. 720*0,7(30%) = ca 500w Somsagt er jeg ikke 100% sikker på dette, så viss noen kan bekrefte/avkrefte d så hadde det vært fint Det er sant. En analog forsterker har forferdelig dårlig virkningsgrad. Tap på 40-60% er helt normalt i en analog forsterker. Drar den 100W av batteriet så får du 40-60W ut av høyttalerene. Har du derimot en digital forsterker så er virkningsgraden veldig mye bedre. Der er tapet bare ca 10%. En digital forsterker blir ikke noe særlig varm. En bil har som regel 14V batterispenning. Blir feil og regne ut W med 12V. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå