Gå til innhold

KN filter på e46


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pent.

Sendte en mail til Kollevold, men ikke fått noe svar. De har jo 100 filter på lista si, og ingen videre forklaring av hva som passer til hva.

Er jo greit å kjøpe et filter som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KN og Greenfilters skal man passe seg for på BMW og andre merker. Oljefilmen fra filteret har lett for å sette seg på luftmassemåleren og disse går lett i stykker og må byttes innen kort tid.

Vinningen går bort i spinningen.

Hva ligger i dette egentlig? Mener du at LMM'en min kan ryke pga at olje fra luftfilteret siver inn i den? (Innsatsfilter)

Kjørelæreren min bremset en E-36 325i med og uten konfilter. Denne hadde riktignok selvkomponert eff.anlegg i tilegg. Det som kom ut av testen var økt effekt. Det var ikke så mye, men litt var det da (Det er såpass lenge siden jeg har snakket med han at jeg ikke husker)

Mener også at han sa til meg at bilen "pustet" litt bedre og var litt "piggere" på høyere turtall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg bare begynte med å fraråde oljeinnsmurte filtre for luftmengdemålerens skyld.

Videre kunne jeg ikke dy meg med å ikke forstår vitsen med all ombyggingen.

Mener ikke å tråkke noen på tærne, men makan til bortkasta penger.

Jeg har selv bytta dumpventil på mine turbobiler, men mest grunnet effekt. Hvem orker å høre på de mest bråkete dumpventilene under vanlig kjøring???

Du har vel ikke den store interessen for motorlyd da... La oss andre ha det

Vet ikke jeg, men i følge venture2076 sin profil har han hatt en 540, så jeg antar han vet alt om grom lyd fra bmw :lol:

Trenger ikke k&N filter for grom lyd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interesang tråd dette...

Jeg er i gang med å sjekke nettopp dette med effektuttak på slike filter på min 328 e36. Pipercross sender filter til med fra England. Pipercross er vel blant de beste på slike filtre med litt mer forkus på effekt en på design.

Slike filter gir mer luft inn til forbrenningskammeret i bilen. Minuset er at 90% av disse gir "for varm" luft uten disse effekt teppene osv... Jo kaldere luften er jo bedre forbrenning eller jo mer luft til bensinen som gir et bedre "Bang" :-)

På min hjemmeside http://www.grombil.com ligger tre meget interesange artikkler om motorer og effekt osv... (Klikk artikler i menyen) Disse vil jeg anbefale på det høyeste til dere alle. Han som skriver disse har megapeil og forklarer blant annet hva en grad kaldere gjør med effekten av motoren.

Alle som har kjørt med KN kit og liknende kan sikker bekrefte at på dager med litt kaldere og kansje litt fuktigere luft går bilen bedre eller følelsen av respons er bedre... Dette er det en grunn til. Bare sjekk dette i sommer. En varm dag er omme og du skal ut å kjøre på natten med klar himmel og kald frisk luft. Da går kjerra bedre...

Derfor skal jeg gjøre en del tester fremmover og blant annet måle tempraturen på luften som går gjennom filteret. Både rundt et kn kit og i den orginale luftfilter boksen. Jeg skal kjøre bilen i benk før og etter osv... Er veldig spent på resultatet dette vil gi...

Men les de repportasjene. De er meget lærerike hva motor, effekt og aks angår. Og så til slutt vil jeg bare si at et konfilter som regel gir en meget grom lys som blant annet Gunnar sier... De fremhever den gromme lyden fra sekseren med et lite hvin på toppen i turtallet. Brom brom 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1bx1yrdd]Pent.

Sendte en mail til Kollevold, men ikke fått noe svar. De har jo 100 filter på lista si, og ingen videre forklaring av hva som passer til hva.

Er jo greit å kjøpe et filter som passer.

Er bare og gå inn på K&N sine sider og finne det som passer til din bil,så oppgir du K&N sitt delenummer til Kollevold når du bestiller.

http://www.knfilters.com/search/appsearch.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare og gå inn på K&N sine sider og finne det som passer til din bil,så oppgir du K&N sitt delenummer til Kollevold når du bestiller.

http://www.knfilters.com/search/appsearch.aspx

Får bare opp 57i-1000 kittet der og det koster jo rundt 4000,-

Det er helt uinteressant.

Kunne tenke meg sånn som ///Magnus har. Altså KUN filteret. Ut fra andre filtere de har så bør det gå å få til rundt 1000,-, noe som er mer akseptabelt.

Du har ikke testet de alufilterne jeg linket til på forrige side, eller vet om de er bra?

edit:

Så feil på det jeg linket til. var til 520i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus, ble bra det! :)

Jeg har som sagt heller ikke merket stort med og uten varmeskjold. Men jeg har nå laget meg et skjold allikevel, mest fordi det spruter rett på filteret fra kjølevifta når det er vått ute, så det kan lønne seg å se om evt. sprut fra vifta vil treffe filteret. Det ble slik på 520'n (beklager crappy bilde):

CIMG2307.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt rundt nå, og det blir ikke veldig mye klokere. Det er en liten luftfilterjungel der ute! :)

KN57-0366, Luftfilter, K&N 57i kit, NOK 1330.00

Dette har jeg funnet. På noen webshopper står det at det er til z3, på andre står det e46 320. (Kanskje samme motor?)

///Magnus, Du har ikke no produktnummer på filteret ditt? (Om du har 150hk motoren da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Pipercross sine filter????

Mitt intrykk er at alle tenker KN uten å se på alternativer. Pipercross fremstår som seriøse leverandører av luftfilter til biler. De søker også etter biler å teste filterne på :-)... Venter selv på et kit derfra som vi skal teste. Valgte Pipercross da de har til nå virket som meget seriøse entusiaster. Tror det er duget for kvalitet med pipercross.... Men det vil jo vise seg :-)

http://www.pipercross.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett Pipercross også, men ikke sett noe som passer. De er kanskje universelle?

Har sendt en mail til espdesign.co.uk ang. Powertechfilterne nå.

Får se hva det blir ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har kjørt med KN kit og liknende kan sikker bekrefte at på dager med litt kaldere og kansje litt fuktigere luft går bilen bedre eller følelsen av respons er bedre... Dette er det en grunn til. Bare sjekk dette i sommer. En varm dag er omme og du skal ut å kjøre på natten med klar himmel og kald frisk luft. Da går kjerra bedre...

Alle som har kjørt et kjøretøy med forbrenningsmotor vet jo det, uavhengig av type luftfilter...

Flott avdekking, Gunnar.

///Magnus: Skal du ha avdekking, prøv for all del å få utnytta kanalen som kommer inn over radiatoren. Ram Air-funksjonen må man utnytte max. ;) Bedre å få dytta lufta igjennom luftfilteret istedt for å suge den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut hos deg Gunnar, enkelt og funksjonelt.

Tror det filteret mitt er et universalfilter. For om jeg søker på min bil på K&N's nettside, kommer det bare opp innsatsfiltre.

Er vel et sånt 57i filter eller hva det heter. Har ikke noe produktnummer desverre. Forrige eier som kjøpte det. Mener det er kjøpt på Motortechnik/Schmiedmann. Det der varmeskjold-greiene fulgte også med. Strips, rør og matte.

Du kan jo ta en telefon til Kollevold om ikke du får svar på mail [space].

Men om du søker på 323i kommer det fine filteret med integrert varmeskjold opp. Skjønner egentlig ikke hvorfor det ikke kan brukes på 320i også. Du kan jo spørre dem om du ringer...

Trotto: Ja, jeg tenkte også på at jeg måtte benytte den tilførselen der.

Får se hva jeg får gjort ut av det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...