Gå til innhold

KN filter på e46


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Tok meg 10 sekunder å finne denne linken. Var første tråden jeg fant som handler om konfilter innsug. Så tror neppe jeg er helt på jordet med meningene mine nei :wink:

http://www.e36coupe.co.uk/forum/viewtopic.php?t=69568

Bilder fra samme tråd, fra en E46 dette da:

bf24fa82.jpg

That's the way you do it babe :wink:

Enkelt, pent, praktisk, effektivt og billig.

At det suger inn mer dritt en orginal filteret og ødelegger motoren over tid er en annen sak. Men koster å være kar som man sier.

Han snakker også om radiator. Bra det ikke bare er meg som har skjønt det er noe som heter radiatorer i biler. Bortsett fra luftkjølte da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tok meg 10 sekunder å finne denne linken. Var første tråden jeg fant som handler om konfilter innsug. Så tror neppe jeg er helt på jordet med meningene mine nei :wink:

http://www.e36coupe.co.uk/forum/viewtopic.php?t=69568

Bilder fra samme tråd, fra en E46 dette da:

bf24fa82.jpg

That's the way you do it babe :wink:

Enkelt, pent, praktisk, effektivt og billig.

At det suger inn mer dritt en orginal filteret og ødelegger motoren over tid er en annen sak. Men koster å være kar som man sier.

Han snakker også om radiator. Bra det ikke bare er meg som har skjønt det er noe som heter radiatorer i biler. Bortsett fra luftkjølte da. :wink:

Slik skal det gjøres ja... :D

Dette med luft og forbrenning burde ikke være vanskelig å skjønne... Det er elementære ting man lærer i "hakkespetten" :-). Hva gjør du for eks når du skal få fyr på et bål? Jo du blåser kansje litt på det? Kansje det kunne testes med kald og varm luft for å se forskjellen?

Hva med å kle denne skjermingen med tørris og borre noen små hull slik at den kjølte ned luften som kom inn. Ville garantert fungert så lenge isen var kald... Slike ting synes jeg er interesange. Det er slike små justeringer som kan som en helhet gi en mye kjekkere bil å kjøre. Og så trenger det ikke koste all verdens heller... Den filterløsningen du viser til over... den i kobinasjon med et luftintak over i panseret ville garantert vært sucsess... Men blir det for mye må man jo sørge for mer bensin.... Bensinens rolle i en turbomotor er ikke bare å brenne men også å kjøle :-)... Subaru impreza har vannkjøling på intercoolerne... Same shit der... Kjøling kjøling kjøling :-)

Men ting må selvsagt stå i stil... Mer kjøling og luft krever mer bensin for skikkelig effektøkning. Da må jo også eksosen få friere tøyler ut... Her kommer for eks varmetape inn i bildet... Taper man eksosen med slik tape senkes tempen i motor rommet og effekten av dette blir høyere... Så minstker det mottrykk i pottene.... Så kan man jo runde av det hele med en turbo om man absolutt må :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere refererer til M3 CSL så kan vi ta det først:

Så vidt jeg vet suger ikke M3 CSL all luft inn fra kun hullet i frontfangeren men fra forskjellige steder. Slik det er på mange andre BMW modeller, at lufta kommer fra flere steder. Bare se på linken som E9 la ut så ser dere at åpningen på carbonboksen er mye større enn hullet i støtfangeren. Slik det er på CSL er ikke en god løsning for vanlige bruksbiler, her er det litt mer kompromissløst. De har nok ikke satt driftsikkerhet like høyt her som på andre modeller.

Hvis du kikker på del nr. 7 (intake tube) ser du at den skal festes direkte inn på hullet i forskjermen med del nr. 8 (hose clamp). Del nr. 7 ser forøvrig ut til å passe direkte på del nr. 2... som igjen passer direkte på del nr. 1. Imidlertid ser det også ut som om det hentes luft fra et annet sted (del nr. 9 og 10), men fra hvor vet jeg ikke. Jeg er forøvrig temmelig overbevist om at BMW ikke har redusert kravet til driftsikkerhet på E46 M3 CSL... snarere tvert imot... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill fantasi på gang her skjønner jeg :wink:

Det med tørris går nok ikke i praksis gitt. Hvis man ikke skal stå kontinuerelig å legge på ny tørris. Over kort tid fungerer det nok men.

Kunne jo brukt peltier elementer eller satt evoporatoren til A/C anlegget i innsuget på en måte.

For kald luft vil også fryse gasspjeldet blant annet. Det er jo faktisk oppvarmet orginalt.

Åpning på panseret over filteret er ikke så smart. Vil komme vann rett på filteret da.

Er ikke noe vits å gjøre ting som går for mye utover driftsikkerheten. Den kommer i første omgang på en bruksbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bimmerdude: Han sier at inntaket ligger rett over radiatoren, og har på linje med deg, ikke skjønt at luften som kommer inn i inntaket stiger ikke opp nedenfra, men kommer inn med fartsvinden - forfra. Den eneste bakdelen må være når man står stille i lyskrysset, da kan varm luft fra radiatoren komme inn i inntaket.

Og er tyning av hk førsteprioritet, ville vel en oppstart av AC-anlegget drepe ethvert argument man skulle ha på lager.

Nå har du gått bort fra avdekking og over til CAD - Cold Air Dam. Dette er et videreutviklet system som samler opp luften som kommer inn forfra - som før - og skaper en luftpute (et overtrykk) rundt luftfilteret. Dene avdekkingen går helt opp til panseret og nærmest lukker filteret helt, både forfra, bakfra og fra siden. Nå begynner vi å bli enige, om du da ikke er av den formening om at radiatorluften også kan komme inn bakfra, rundt støtdempertårnet. K&N selger for øvrig slik dritt også...

Grombil.com: Har du ikke noe annet å komme med enn at kald luft er bedre enn varm luft? Det med en liten vifte foran en intercooler på vanlig sugemotor synes jeg du skal stryke. Tapet over å drive viften, samt strømningstapet i intercooleren vil utvilsomt være større en vinsten ved å kjøle ned luften - som i utgangspunktet ikke er spesielt oppvarmet.

Og i det øyeblikket bensinen brukes til kjøling, har den ingen effektvinst.

Dermed har vi kommet til punktet hvor man bør strupe inn luftinntakene så luften får en venturieeffekt. Da kjøleds den ytterligere ned. Bare prøv å blås på baksiden av håndflaten med "trutmunn" og med kjeften åpen. Merker dere temperaturforskjell? Lag en kon fra luftfilteret og inn til innsugsmanifolden, så kommer hestekreftene rasende på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kikker på del nr. 7 (intake tube) ser du at den skal festes direkte inn på hullet i forskjermen med del nr. 8 (hose clamp). Del nr. 7 ser forøvrig ut til å passe direkte på del nr. 2... som igjen passer direkte på del nr. 1. Imidlertid ser det også ut som om det hentes luft fra et annet sted (del nr. 9 og 10), men fra hvor vet jeg ikke. Jeg er forøvrig temmelig overbevist om at BMW ikke har redusert kravet til driftsikkerhet på E46 M3 CSL... snarere tvert imot... :wink:

Med all respekt E9 men å hente luft fra ett hull i støtfangeren gir ikke bra driftsikkerhet :wink: Er en grunn for at det ikke finnes på andre BMW modeller. Er ikke en god løsning for vanlige biler. Vann, sand, steiner og alt vil suges rett inn i filteret eller i gjennom og inn i motoren.

Hvis du ser nærmere på andre modeller så ser man at de er konstruert slik at motoren skal få mest mulig luft men samtidig minst mulig dritt inn i filterboksen.

M3 CSL er mest laget for banekjøring og søndagsturer for hardcore entusiaster.

Man må faktisk signere kontrakt på at man er klar over at bilen har gateslicks og sitter dårlig på våt vei og i regnvær.

Tror heller ikke M3 CSL har luftmassemåler men noe lignende Alpha N. Gir veldig bra luftgjennomstrøming men langt i fra optimal bensinblanding under alle forhold.

Så på CSL har de kuttet ut endel momenter for å få den mer som en banebil. Er mye på den som er hentet fra racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt E9 men å hente luft fra ett hull i støtfangeren gir ikke bra driftsikkerhet :wink: Er en grunn for at det ikke finnes på andre BMW modeller. Er ikke en god løsning for vanlige biler. Vann, sand, steiner og alt vil suges rett inn i filteret eller i gjennom og inn i motoren.

Hvis du ser nærmere på andre modeller så ser man at de er konstruert slik at motoren skal få mest mulig luft men samtidig minst mulig dritt inn i filterboksen.

M3 CSL er mest laget for banekjøring og søndagsturer for hardcore entusiaster.

Man må faktisk signere kontrakt på at man er klar over at bilen har gateslicks og sitter dårlig på våt vei og i regnvær.

Tror heller ikke M3 CSL har luftmassemåler men noe lignende Alpha N. Gir veldig bra luftgjennomstrøming men langt i fra optimal bensinblanding under alle forhold.

Så på CSL har de kuttet ut endel momenter for å få den mer som en banebil. Er mye på den som er hentet fra racing.

Igjen... dette er ikke mitt kunnskapsområde, men tror du ikke at BMW har konstruert luftgjennomstrømningen (flowet) i boksen slik at vesentlige partikler blir samlet opp og ledet vekk før de når filteret. Jeg er derfor interessert i å få vite hva slags funksjon det sekundære luftrøret (del nr. 9 og 10) har. Ellers er jeg generelt enig med deg i at luft hentet direkte fra fartsvinden kan medføre komplikasjoner, men (et stort men) hvis motoren ikke kan suge tilstrekkelig med luft i forhold til hva kvadratet av luftrøret og vindtrykket tillater kommer det ikke mer luft inn av røret enn motoren kan suge; selvom hullet er aldri så stort og ellers rettet mot fartsvinden. Kanskje luften som hentes direkte fra fartsvinden kun brukes til å kjøle ned luft (en slags varmeveksler) hentet fra et mer beskyttet sted (les: det sekundære røret) ? ... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bimmerdude: Han sier at inntaket ligger rett over radiatoren, og har på linje med deg, ikke skjønt at luften som kommer inn i inntaket stiger ikke opp nedenfra, men kommer inn med fartsvinden - forfra.

Når har ikke jeg skjønt det? Men er noe som heter varmestråling fra radiatoren også. Men det blir flisespikking. E46 og E36 henter lufta fra to forskjellige steder uansett. Dette er ikke noe problem på E36. E36 henter luft til dynamoen der E46 henter innsugluft. Jeg vet godt hvordan bilen min ser ut i fronten der så er ikke så veldig problematisk å se hvor lufta kommer fra. At de henter lufta før radiatoren er ikke noe tilfeldighet.

Tror virkelig han har skjønt det også og det tyder på det. Er tross alt han som lager disse kittene.

Tror det heller er du som missforsto det med at inntaket er over radiatoren. Inntaket ligger foran radiatoren og ledes over, ikke BAK, eller over.

Den eneste bakdelen må være når man står stille i lyskrysset, da kan varm luft fra radiatoren komme inn i inntaket.

Og er tyning av hk førsteprioritet, ville vel en oppstart av AC-anlegget drepe ethvert argument man skulle ha på lager.

A/C har jeg ikke og vil heller ikke ha det. Vekt, drivstofføkonomi, mindre ting som går i stykker og trenger vedlikeholdes, og tyning av effekt som du kaller det betyr mer for meg enn å ha kjølig luft de få dagene i året det er varmt i Norge. Jeg synes også takluke er noe dritt siden det hever tyngepunktet men så er jeg litt ekstrem også :wink:

Nå har du gått bort fra avdekking og over til CAD - Cold Air Dam. Dette er et videreutviklet system som samler opp luften som kommer inn forfra - som før - og skaper en luftpute (et overtrykk) rundt luftfilteret. Dene avdekkingen går helt opp til panseret og nærmest lukker filteret helt, både forfra, bakfra og fra siden. Nå begynner vi å bli enige, om du da ikke er av den formening om at radiatorluften også kan komme inn bakfra, rundt støtdempertårnet. K&N selger for øvrig slik dritt også...

Jeg mener at jo bedre luftfilteret er avskjermet/isolert fra resten av motorommet jo bedre. Helst enda bedre enn det han DAVE F selger. Det med overtrykk har jeg ikke tenkt så mye på men det blir jo en ekstrabonus i tillegg til at lufta er mest mulig kjølig.

Som du sa tidligere så er ikke varmestrålingen fra motoren på BMW så veldig høy på kaldsiden av motoren (hvertfall i forhold til varmsiden på turbobiler). Derfor er det mest radiatoren man må skjerme mest bort fra. Virket som alle her hadde glemt det var noe som heter radiator og at uten avskjerming vil filteret suge luft som blåses bakover etter radiatoren. Selv om det er en liten del av det som kommer inn i filteret er det i prinsippet best å avskjerme det helt. Men nå betyr hver lille HK mye for meg da. Litt her og litt der blir mye til sammen. Og BMW har laget det slik orginalt at den henter luft før radiatoren da er det dumt å lage noe selv som er dårligere synes i hvertfall jeg.

Skjønner at du er vant til å tenke mest turbobiler. Da blir det noe annet for da har du ekstrem varmestråling fra turboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og BMW har laget det slik orginalt at den henter luft før radiatoren da er det dumt å lage noe selv som er dårligere synes i hvertfall jeg.

Der er vi enige, og derfor har jeg fortsatt luftfilterboksen på plass i motorrommet mitt, med en grov slangebit inn. (Se side 19.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med luft og forbrenning burde ikke være vanskelig å skjønne... Det er elementære ting man lærer i "hakkespetten" :-).

Jeg tror samtlige her inne har skjønt disse elementære tingene, men det er ikke her spørsmålet ligger. Selv om det helt åpenbart er forskjeller på kald og varm luft, så er spørsmålet hvor mye det faktisk utgjør - om det er merkbart.

Jeg vet bare at på min M20 merker jeg lite og ingenting mellom kalde og varme dager, og heller ikke med og uten varmeskjold. Så for min del er poenget med skjoldet kun å ikke få masse vann/sølesprut fra kjølevifta rett på filteret. Om man får noen ikke-merkbar effekt så har det vel heller ingen som helst hensikt å mase så jævlig om det? Hva skal man med ikke-merkbar effekt? Respons og lyd er mye viktigere. :)

Godt mulig hele greia med varmeskjold utgjør mer på motorer med høyere effekt i utgangspunktet, men det kan vi jo se på når jeg får liv i M535-motoren. Den MÅ jeg ha konfilteret på, siden luftfilterboksen ikke passer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill fantasi på gang her skjønner jeg :wink:

Det med tørris går nok ikke i praksis gitt. Hvis man ikke skal stå kontinuerelig å legge på ny tørris. Over kort tid fungerer det nok men.

Kunne jo brukt peltier elementer eller satt evoporatoren til A/C anlegget i innsuget på en måte.

For kald luft vil også fryse gasspjeldet blant annet. Det er jo faktisk oppvarmet orginalt.

Åpning på panseret over filteret er ikke så smart. Vil komme vann rett på filteret da.

Er ikke noe vits å gjøre ting som går for mye utover driftsikkerheten. Den kommer i første omgang på en bruksbil.

Her snakker vi prinsipper... Da quarnis i sin tid kjørte Cosworth i drag kjølte de ned intercooleren med flytende nitrogen for å gi det lille ekstra. Det er klart at man kan jo ikke springe med tørris kontinuerlig, men det ville i teorien fungert i kort periode. Det var poenget. Det med luftintak\uttak i panser er sikkert en kjemedårlig ide... Ta det med inginørene til BMW... Har du sett bilder av en GTR? Trenger ikke komme vann på filteret om du gjør ting litt skikkelig. Disse inntakene er vel i virkeligheten uttak... luften kommer ut her og ikke inn. Derfor får du (i fart) et trykk som leder luften inn i front og ut blant annet i panseret. Når man kjører med litt hastighet så vil heller ikke vannet komme inn om rillene er formet riktig. Mangen biler som har slike løsninger. Man kan jo til og med kjøre cab i plaskregn med taket nede uten å bli bøt... Men man må holde farten oppe :-) Men det er klart, alt med måte...

Tror nok neppe driftsikkerheten til en BMW er noe problem om man bruker et "Sportsluftfilter" på normalt vis. Mulig at oljen kan gjøre noe med komponenter osv... Men her må man jo måle opp hva man er villige til å ofre. Det blir det samme som å si at , "Nei en 328 vil vi ikke he. Det sliter for mye på dekkene"....? Noen tenker selvsagt sånn, men det blir i mine øyne helt feil. Hadde slike ting vært lagt stor vekt hadde vi vel alle kjørt hver sin Toyota Corolla (Grøss.... :cry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi prinsipper... Da quarnis i sin tid kjørte Cosworth i drag kjølte de ned intercooleren med flytende nitrogen for å gi det lille ekstra. Det er klart at man kan jo ikke springe med tørris kontinuerlig, men det ville i teorien fungert i kort periode.

Flytende nitrogen? Nitrogen er en gass, men den er flytende når den er under trykk i flaska ja. Den kommer ned i -190 etter eller annnet siden den fordamper så raskt. Slike korttidsløsninger er ikke så interesange for meg.

Det var poenget. Det med luftintak\uttak i panser er sikkert en kjemedårlig ide... Ta det med inginørene til BMW... Har du sett bilder av en GTR? Trenger ikke komme vann på filteret om du gjør ting litt skikkelig. Disse inntakene er vel i virkeligheten uttak... luften kommer ut her og ikke inn. Derfor får du (i fart) et trykk som leder luften inn i front og ut blant annet i panseret. Når man kjører med litt hastighet så vil heller ikke vannet komme inn om rillene er formet riktig. Mangen biler som har slike løsninger. Man kan jo til og med kjøre cab i plaskregn med taket nede uten å bli bøt... Men man må holde farten oppe :-) Men det er klart, alt med måte...

Jeg synes du skrev inntak og da regnet jeg med at du mente inntak ikke uttak. Jeg har selv hatt bil med luftutak på panseret helt orginalt fra fabrikken; Ford Escort RS Turbo.

Driftsikkerhet betyr ikke en dritt på en banebil som en GTR. Der overhales motoren så ofte uansett. Tror neppe motoren i den skal holde 300 000 km.

Grunnen til at den har luftutak er nettopp for at det skal passere mer luft forbi radiatoren og dermed få mer effektiv kjøling av motoren.

Tror nok neppe driftsikkerheten til en BMW er noe problem om man bruker et "Sportsluftfilter" på normalt vis. Mulig at oljen kan gjøre noe med komponenter osv... Men her må man jo måle opp hva man er villige til å ofre. Det blir det samme som å si at , "Nei en 328 vil vi ikke he. Det sliter for mye på dekkene"....? Noen tenker selvsagt sånn, men det blir i mine øyne helt feil. Hadde slike ting vært lagt stor vekt hadde vi vel alle kjørt hver sin Toyota Corolla (Grøss.... :cry: )

Er akkurat der jeg er litt usikker. 328i og de andre M52 med nikasil belegg i motoren er sannsyligvis enda mer ømfintlige for små partikler som kan slipe sylinderveggene og dermed dårlig kompresjon. Det beste er å få minst mulig dritt i motoren. Er lettere å skifte dekk en motor. Ikke så lett å få tak i en god 328i motor. Skal du reparere slik slitasje må du også legge på nytt nikasil belegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har jo alle forskjellige synspunkt på hva vil liker og hva vi mener er nyttig kontra ikke nyttig. Noen mener bil er en praktisk ting som skal brukes og legger for hat alt som heter modifiseringer. Mens noen andre av oss liker slike ting. Noen ganger går det ikke som tenkt andre ganger går det bra...

Poenget er at når man er komplett motorhue er slike ting kjekke å prøve og interesange. Jeg skal i løpet av neste uke blant annet gjøre målinger av temperaturen inni den orginale luftfilterboksen samt utenfor med "konfilter". Jeg hadde en mal som fortalte hvor mye effekt man kunne hente på en grad kaldere luft, men husker selvsagt ikke det nå. Men uansett snakker vi små små marginer... Men det er slike ting som er gøy. Om så bare for den psykiske delen av bilinteressen. Det kombinert med enda grommere lyd er ikke feil :-)

Jeg tror ikke at slitasje er et problem overhode. De små partiklene som skulle finne veien forbi et bra filter vil neppe være av en karakter at de "overlever" forbrenningen... De går trolig vel forbrent ut i eksosform... Skulle man være så uheldig å få inn noe dritt som kan skade så tror jeg sjangsen er nesten like stor med normal boks... Men uansett mikroskopisk vil jeg mene...

Sjekk ut hva EBB har skrevet på Grombil.com forumet om cryobehandling av delene inni motoren... Da snakker vi ned i detaljene for å øke holdbarhet ved hardkjør... Cryobehandling er nedkjøling og oppvarming i et spesielt mønster for "herding" av matrialet. Han har testet dette på "badekaret" sitt med gode resultater (Som er dokumenterte)... Der ligger også andre interesange artikkler der inne som dere bør få med dere om dere er litt ekstra interesert i motor og bil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne legge ut resultatene du får her :wink:

Hvordan avskjerming er det du har laget da?

Du kan måle:

1. Temeratur i orginal luftfilterboks

2. Temeratur ved konfilter uten avskjerming

3. Temeratur ved konfilter med avskjerming (avskjermingen må være ordentlig laget om det skal være noe vits)

4. Temeraturer ved konfilteret med avskjerming + samtidig måle temeraturen ved siden av avskjermingen.

Litt vanskelig å få akkurat like forhold under målingene men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...