Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal det sies at det er stoor forskjell på chip og da. Hva den er programert til og hva som er gjort.Som regel er det høyere tenningskurve og litt mer bensin på topp samt turtallsperre og fjerning av diverse annet.

Men som regel så burde dette byttes i samsvar med en ny kam-da først vil en merke forskjell.

Men jeg har hatt 3 chip i en 325i m20,den ene var grusom dårlig,ikke høyere turtalls sperre,og ingen forskjell(unichip)

Den andre var også ikke så bra-men det var turtalls sperre på 8200o/min..=ventilflyt og knekt vippearm evt.

Den siste jeg fikk var en kar mot Oslo som laga,helt custom-kunne velge turtall og div.

Litt høyere tenning og litt mer bensin.

Sammen med alt for stort powerfilter fungerte den veldig bra.

Så at det hjelper er ikke tvil-men som sagt-STOOR forskjell på hvem som programmerer de.

På en s38b36 motor som sto i min bil før ble det også prøvd utallige chipper uten hell-først å fremst for å fjerne speedometer signalet da det ikke finnes på e21. 6-7 chipper ble prøvd uten hell.

Fant til slutt en AC Snitzler chip fra tyskland eller hva det var,da var den pigg.

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Øyvind L, du har mye å lære... En ting kan jeg garantere deg, man kan ikke garantere at noe man ikke har prøvd ikke virker.

Så bastante utalelser er i beste fall uvitenhet og mangel på kunnskap, da ser man ingen nyanser det er bare sort eller hvitt.

Eneste måten å finne dette ut på er ved å prøve. Det kan nok variere fra bil til bil hvor mye du får, jeg fikk mine 9-10% og er storfornøyd. :D

Hadde du bilen din på rulle siden du sier at du fikk dine 9% økning eller er dette bare noe du tror siden du mener bilen din går bedre..

Jeg vil mere enn gjerne se papirene som du fikk når du målde deg frem til effektøkningen din..

Skrevet
Øyvind L, du har mye å lære... En ting kan jeg garantere deg, man kan ikke garantere at noe man ikke har prøvd ikke virker.

Så bastante utalelser er i beste fall uvitenhet og mangel på kunnskap, da ser man ingen nyanser det er bare sort eller hvitt.

Eneste måten å finne dette ut på er ved å prøve. Det kan nok variere fra bil til bil hvor mye du får, jeg fikk mine 9-10% og er storfornøyd. :D

Kan du forklare meg hvordan du merker 10% forskjell i effekten?

Akselerasjon er en veldig relativ opplevelse. En gang kan 0-100 på 8 sekunder virke utrolig raskt en annen gang kan det virke utrolig tregt. Psyken spiller inn her.

Er akkurat som å måle dB nivå med hørselen. Noe som er helt umulig for ett menneske ettersom vi sammenligner ett lydnivå med ett annet så vi klarer ikke å si hvor høy en lyd er KUN om en lyd er høyere eller svakere om vi hører lyden rett etter hverandre.

Samme med akselererasjon. Hvis du har liggi lenge i 100 km/t vil en aks test fra 0-100 føles som veldig treg. Hvis du derimot har stått stille en lang stund vil det virke mye raskere.

Så du kan umulig kjenne 10% forskjel i effekt.

Skrevet

På den annen side vet jeg at de i USA og England klarer å hente ut 20-25 HK i E36 328i ved chipping men da er det chipper som er skreddersydd til spesielle kamaksler og innsug manifoiler. Har sett mange "dynopapirer" på dette.

Når man snakker om priser så kan jeg jo nevne i samme slengen at i England får man noe de kaller "live mapping" dvs at en fyr sitter og programmerer chippen i bilen mens du kjører med en PC. Dette koster rundt 1500 norske kroner sist jeg så.

I Norge ville noe slikt kostet minst 10 ganger så mye.

Skrevet

Tenkte vel det satte fart i diskusjonen ja :wink:

Papirer hvorfor skal jeg bruke kroner på det?

For meg holder det med enkle målinger med stoppeklokka for å backe opp det jeg merker på bilen.

Snittet av disse målingene ble 9-10 % bedre akselerasjon i intervallene 80-120 i 4 gir og det samme fra 80 150 i tredje. Det er nok for meg. At andre ikke tror på dette er så, men som det blir sagt , det er forskjell på chippene og på bilene som chippes.

Noen ganger fungerer det bra, andre ganger ikke.

Øyvind L er altfor bastant i sin uttalelse, det er variasjoner ute og går. Min bil er ikke målt på rulle, men andre er det med godt resultat.

Kunne vært morsomt å målt forresten, noen som vet om et sted som er rimelig i Oslo området...?

Skrevet
Tenkte vel det satte fart i diskusjonen ja :wink:

Papirer hvorfor skal jeg bruke kroner på det?

For meg holder det med enkle målinger med stoppeklokka for å backe opp det jeg merker på bilen.

Snittet av disse målingene ble 9-10 % bedre akselerasjon i intervallene 80-120 i 4 gir og det samme fra 80 150 i tredje. Det er nok for meg. At andre ikke tror på dette er så, men som det blir sagt , det er forskjell på chippene og på bilene som chippes.

Noen ganger fungerer det bra, andre ganger ikke.

Øyvind L er altfor bastant i sin uttalelse, det er variasjoner ute og går. Min bil er ikke målt på rulle, men andre er det med godt resultat.

Kunne vært morsomt å målt forresten, noen som vet om et sted som er rimelig i Oslo området...?

Jeg er ikke bastant jeg er mere realistisk

Når du målte aks på 4 gir. Tok du hensyn til mot/med vind? Brukte du stoppeklokke når du tok tiden? Startet/stoppet tidtagingen nøyaktig på samme plass hver gang?? Jeg bare lurer..

Skrevet

Kommer akkurat inn etter å ha satt inn en ny chip fra samme leverandør. Ba om å få turtallssperra på 7000 rpm, men den lå på originalt på den forrige chippen. Fikk så tilsendt en ny kostnadsfritt. Men jammen ligger ikke sperra på den nye som kom i dag og på samme sted( 6200-6400).

Skjønner ikke dette...

Skrevet

Joda , det er ikke 100% med stoppeklokke det skjønner jeg. Men det var vindstille og vi var to stykker i bilen. La cruisekontrollen på 80 og startet derfra. Merket at det var vanskelig bare det å stoppe klokka nøyaktig på 120/150. Variasjonen var +-0,5 sek og snittet lå 9-10% under med chip.

En annen ting man ikke skal undervurdere er den kjennskapen man får til bil og motor generelt når man har fått noen år på baken og er av den følsomme typen :lol:

Skrevet

Javist.. Placebo effekten spiller en stor rolle når det gjelder slike ting. På samme måte som når man setter på effektpotte og kon filter. Bilen blir sprekere med en gang.. :lol:

Skrevet
Javist.. Placebo effekten spiller en stor rolle når det gjelder slike ting. På samme måte som når man setter på effektpotte og kon filter. Bilen blir sprekere med en gang.. :lol:

Hehehe... enig...here we go again... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...