Gå til innhold

Hvordan strammer dere handbrekket?


krt_
 Share

Anbefalte innlegg

Å få et E39/E60 brekk til å låse på tørra skal en skikkelig kraftig arm til..

Jeg bruker å legge bånda såpass kraftig inntil at jeg såvidt klarer å dra navet rundt. Må virkelig ta i.

deretter ta inn dødgangen på brekket inne.

ja, det går «varmt» de første kilometerne, men det slites raskt til, og du får brukt hele belegget på båndet og ikke bare halve. 

Har alltid gjort det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til noe. Rett før EU kan du slipe innsiden av trommelen med smergelpapir. Friksjonen øker kraftig for en kort stund.

selv hadde jeg min E39 på EU nylig, og brekket er dessverre ikke perfekt der heller. Jeg har lagt bånda skikkelig inntil. Jeg må virkelig dra det jeg er kar for om bilen skal stå i en middels bratt bakke. Når det har satt seg, så har det satt seg. Setter alltid giret i nøytral, hiver på brekket og slipper bremsen. Drar ekstra til ved behov. Så giret i park.

Når det gjelder min nylige EU-kontroll. Jeg tror nok verkstedet vet hva som er normalt for disse bilene og har prøvd å få dette til skikkelig selv.. Den gikk gjennom uten noen betenkeligheter på brekk.

Min gamle 124 Mercedes-Benz hadde fotbrekk, og noe som alle vet, så funker de helt latterlig dårlig etter en tid. Det var smøring og justering hver gang man la om dekk om man skulle ha noe virkning før brekkpedalen gikk i gulvet. Dette vet verkstedene og min gikk alltid gjennom uten brekk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser ut til at jeg fikk løst problemet med parkbremsen, forhåpentligvis for godt denne gangen. 

Når jeg har hatt av dette tidligere  har jeg montert igjen "ekspansjonsklaven" samme vei som den stod uten at jeg har tenkt at det så feil ut. For meg ser det ut til at den mekanismen burde kunne fungere like godt enten den klaven man hekter inn på parkbremsvaieren peker forover eller bakover.

 Når jeg derimot studerer oversiktstegningen på parkbremsen, kan det se ut som at denne ekspansjonsklaven har vært montert "feil vei" på ene siden. Nå monterte jeg iallefall begge slik de viser i oversiktstegningen og satte igjen på nye bremsesko siden jeg likevel hadde det av. Nå tar parkbremsen som den aldri har gjort før både forover og bakover enten det er vått eller tørt og den står dønn i ro i selv de bratteste bakkene selv med et lett drag i spaken (slik man forventer at det skal være)

Så, dette har nok på min e39 vært montert feil fra før jeg kjøpte den og når jeg da selvfølgelig har montert den samme gale veien hver gang har den jo heller ikke blitt bedre,hehe..

Når jeg ser på hvordan denne mekanismen skal fungere ser jeg fortsatt ikke hvorfor det har betydning men det er altså avgjørende at den klaven som hektes inn på parkbremsvairen peker fremover dersom det er flere som har problemer med å få parkbremsen til å fungere skikkelig.

Da skal jeg forhåpentligvis ikke mase mere om denne parkbremsen :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...