Gå til innhold

110 på norske veier


///M
 Share

Anbefalte innlegg

"- Å øke farten kan jo i seg selv være negativt. Skjer det en ulykke blir jo omfanget større ved høyere fart, men det som er viktig er at vi har fartsgrenser som folk opplever som rimelige i forhold til standarden på veiene. Jeg tror dette kan være med å gi større respekt for fartsgrenser generelt."

Jeg kan ikke si at jeg opplever 80km/t som rimelig i forhold til veistandarden i f.eks. Okstadbakkene i Trondheim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid prøvd å kjørt etter forholdnene, og kommer til å fortsette med det, uansett om det er under eller over fartsgrenser. Fartgrenser er veiledende, og blir mer og mer lattelige for hvert år som går.

Det store problemet er vedlikehold på enkelte veier, ofte på landbygda lider av forfall.. ihvertfall på denne årstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

110 høres fornuftig ut, kanskje også 120 på enkelte strekninger, som f.eks den nye veien inn mot Oslo fra Sandefjord. Den er godkjent for 120.

Her hos oss i Mandal har vi 70 på lange flate strekninger som det før har vært 80, og hvor det fint kunne vært 90. (Forøvrig her jeg ble tatt i 97 km/t for et halvt år siden.... hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har elendige veier her i norge. men folk kjører jo over uansett, så bedre å sette den opp syns da jeg !

Det er riktig, men folk pleier som regel å ligge 10 km/t over. I dette tilfellet vil kanskje de fleste cruise i 120 km/t

"- Å øke farten kan jo i seg selv være negativt. Skjer det en ulykke blir jo omfanget større ved høyere fart, men det som er viktig er at vi har fartsgrenser som folk opplever som rimelige i forhold til standarden på veiene. Jeg tror dette kan være med å gi større respekt for fartsgrenser generelt."

Jeg kan ikke si at jeg opplever 80km/t som rimelig i forhold til veistandarden i f.eks. Okstadbakkene i Trondheim...

Jeg er også enig. Kjør langs Randsfjorden i Oppland, så finner man fort ut at det skulle vært en annen fartsgrense. Veiene er helt på tryne enkelte steder og der det er helt på tryne er det 80 sone... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare å sette farten opp, se på andre land, de har ikke flere ulykker enn oss. men høyere fartsgrense...

Vel...

Det døde vel over 100 personer i trafikken i Spania bare i påskehelga, og det var ikke rekord...

Men nå har vel ingen anklaget spanjolene for å ha en god kjørekultur heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nettopp vært i Sør Afrika i to uker... der er det 100 grenser nesten over alt.. fungerte veldig bra det...nesten bedre å kjøre der nede en her i nord... alle kjører jo så vanvittig sakte...

Hehe.. Trafikkulturen i Afrika er også annerledes enn her i nord... :)

Der jeg har vært, Zambia og Malawi, er det helt i orden å kjøre i fylla f.eks.

Vi gjorde alltid det, og det gikk veldig fint. Ingen som bryr seg. Sør Afrika er nok en smule mer sivilisert, men jeg kan aldri tro at de er helt trygge bak rattet... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare å sette farten opp, se på andre land, de har ikke flere ulykker enn oss. men høyere fartsgrense...

men de har dog bedre veier.. :?

100-sonene i Norge er ikke noe verre enn fri-fart-veiene i Tyskland, eller 130-sonene i Danmark. 100-sonene i Norge duger for rimelig høy fart. Og selv om de hadde satt opp farten til 130-140 hadde fortsatt mange holdt rundt 100 rett og slett fordi det for mange er fort nok - og ikke minst så begynner en tredjedel av bilene på norske veier å riste og støye noe vanvittig i den farten, så det hadde neppe gjort noen store utslag. Go for it sier jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare å sette farten opp, se på andre land, de har ikke flere ulykker enn oss. men høyere fartsgrense...

men de har dog bedre veier.. :?

100-sonene i Norge er ikke noe verre enn fri-fart-veiene i Tyskland, eller 130-sonene i Danmark. 100-sonene i Norge duger for rimelig høy fart. Og selv om de hadde satt opp farten til 130-140 hadde fortsatt mange holdt rundt 100 rett og slett fordi det for mange er fort nok - og ikke minst så begynner en tredjedel av bilene på norske veier å riste og støye noe vanvittig i den farten, så det hadde neppe gjort noen store utslag. Go for it sier jeg.. :)

Enig. Mange finner 100 som en "fin fart" pga. støy og spetakkel når det går noe særlig fortere. Så sett opp til 130 så kan de som vil kjøre i 130+ ligge i venstre fil og de andre i høyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...