Gå til innhold

Jobb hos Koed i Danmark?!

Share

Anbefalte innlegg

Hallo alle bmw inntereserte!

Regner med de fleste her inne kjenner til Daniel som jobber hos Koed i Danmark:)? Jeg snakket med han sist idag,og da jeg hadde fått vite det jeg ville så lurte han på om jeg var innteresert i jobb som selger hos Koed:) Jeg har ingen plan om å flytte til Danmark nå men kanskje noen andre synest dette virker innteressant?? I så tilfelle var det bare å ringe han! Tlf: 004586392900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle bmw inntereserte!

Regner med de fleste her inne kjenner til Daniel som jobber hos Koed i Danmark:)? Jeg snakket med han sist idag,og da jeg hadde fått vite det jeg ville så lurte han på om jeg var innteresert i jobb som selger hos Koed:) Jeg har ingen plan om å flytte til Danmark nå men kanskje noen andre synest dette virker innteressant?? I så tilfelle var det bare å ringe han! Tlf: 004586392900.

fint i danmark! :) hehe. broom broom. flata veia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmwE9. Vet du hvordan lønningene og boligprisene er i Danmark mot tilsvarende hus og jobber i Norge?

Jeg skrev faktisk for en tid tilbake generelt om dette fenomenet i svenske Autopower og det avgjørende for å kunne sidestille/sammenligne norsk og dansk bruttolønn er den lokale kjøpekraft eller det lokale prisnivå i relasjon til bruttolønnen. Man må med andre ord finne ut hva en varekurv med de samme alminnelige varer og tjenester koster i hhv. Norge og Danmark.

Statistisk Sentralbyrå (SSB) i Norge har en nivåindeks for bruttolønn basert på nominell valutakurs der Norge har indeks 100, Sveits har 113 i forhold til Norge... Sverige har 68 og Danmark har 106. I Sveits har man med andre ord gjennomsnitlig 13% høyere bruttolønn enn i Norge og i Sverige har man ditto gjennomsnitlig 32% lavere bruttolønn enn i Norge... i Danmark altså 6% høyere bruttolønn enn i Norge.

Justerer man denne indeksen med lokal kjøpekraftsparitet (les: varekurven med alminnelige varer og tjenester) er imidlertid bildet et annet. Norge har stadig indeks 100, men Danmark har f.eks indeks 118. En danske har med andre ord gjennomsnitlig 18% bedre kjøpekraft i Danmark enn en nordmann i Norge. Sverige har indeks 85 og det betyr at en svenske gjennomsnitlig har 15% dårligere kjøpekraft i Sverige enn en nordmann i Norge.

Med i dette bildet skal naturligvis det lokale skattetrykket (les: bruttolønn), men etter over 7 år i Danmark mener jeg at forskjellen mellom Norge og Danmark i forhold til hva man får for skattekronene ikke er stor. Dansk offentlig sektor er ganske sikkert en tanke mer effektiv, men alt i alt får man nogenlunde det samme for pengene. Ergo har man mer til forbruk og danske kreditforeningslån (et helt ukjent begrep i Norge) er av en annen og bedre verden i forhold til norske lånemuligheter. Dette viser seg naturligvis i form av formidable verdistigninger på hus og eiendom, men jeg tror heller ikke i dette tilfellet at forskjellen mellom Danmark og Norge er spesielt stor.

Danmark og Norge har forøvrig mer eller mindre et like stort bruttonasjonalprodukt... en million flere mennesker veier med andre ord opp for den totale årlige norske gass og oljeinntekten. Danmark er forresten også selvforsynt med olje... og prisen på den er heller ikke knyttet opp til dollar som i Norge. 1 liter diesel betalte jeg 8,92 danske kroner for i dag... sånn ca. 9,30 norske kroner... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...