Gå til innhold

Hvilken frekvens skal man dele på?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver å justerer meg gal på bilstereoen. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne.

Er det noen som har peiling på hvilken frekvens det er vanlig å dele en 12" sub på? Skal frontsettet deles på akkurat samme frekvens, eller er det best med overlapping? Eller er det bedre med litt "rom" mellom delingene til subben og frontsettet. Den deler jo ikke bratt, men med 12db/oktav eller noe sånt, og da blir det jo på en måte overlapping hvis man deler begge på samme frekvens.

Fins det noen grunnregler eller metoder, hvis man kan kalle det, for å få riktig deling av sub og frontsett?

Takker for alt av nyttig og relevant info. :D

Det er forresten et 6,5" frontsett som spiller ned til 50Hz hvis det har noe betydning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hvor mye frontsettet tåler og da. Og ikke minst om det er montert skikkelig (tett rundt elementet).

Jeg har delt frontsettet mitt på 40Hz. Med 24db filter. Spiller noe så hinsides.

Men som delingen som Tåmi skriver er ganske "normal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

40Hz på frontsettet må være om du ikke bruker sub. Syns det var vel lavt ellers. Kjører high pass filter på spilleren min. Dvs subben spiller opp til 125Hz og derfra tar frontsettet over. 12" Pioneer.

Kjører man et frontsett ned på 40Hz kan man ikke spille særlig høyt før det går galt, om man ikke har en skikkelig forsterker til godt over 3-4 laken på de. Uansett ville en sub overdøvet frontsettet på de lave frekvensene og du ville tapt forsterkerkraft på å la de spille så lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 50Hz på 10" sub vil jeg oxo si er i laveste laget. Men men... smak å behag når det kommer til lyd i bil. Er somregel forskjell i hvordan biler frakter lyden frem også så enn må bare "høre" seg frem. Men alt fra 80-125Hz vil jeg si er en Mal å gå etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...