Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huh??Hva har jeg misset trodde ikke ZF laget manuellgirkasser til personbiler jeg.

Sikker på at det ikke er Getrag som lager de manuelle girkassene til BMW.

Jeg trodde BMW stort sett holdt seg til ZF på automatsiden og det VET vi jo at ikke er spesielt holdbart, samme går vel egentlig med Getrag vil jeg tro? Mercedes bruker Getrag i 190E 2,5-16 og 2,3-16 samt i Geländewagen (jeg vet) og i hvertfall i G er den kjent for å ikke tåle noe særlig over 300 000km med ettermontert turbo, den MB kassen som også ble levert en periode har ingen så dårlig historikk, den hører man aldri om at ryker.

Jeg tenker om min girkasse ikke tåler mer enn rundt 300 000 så er det jo bare et par år til den takker for seg og det liker jeg ikke å tenke på.

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05

Girkassa di heter S5D 320Z. Z betyr at det er en ZF girkasse. Getrag kasser har G til sist.

Som jeg sa så holder disse kassene evig og er ikke noe å ofre en eneste tanke engang. :wink: Jeg leser daglig om folk i USA med 700-1000 HK med disse girkassene (328i og M3) som til og med driver dragracing med dem. Aldri lest om at en slik girkasse ryker faktisk.

Dessuten så er de billige. En brukt for du for rundt 5000 kr i Sverige. Sjekk Autopower.se. Der finner du masse billige brukte deler.

Hvor langt har bilen din gått nå egentlig?

Skrevet

Se der man lærer så lenge man lever..

uansett jeg har en dårlig synk ring på 2. gir tror jeg, men ikke noe alvorlig.

Jeg fikk foresten både fangeren og speilene her forrige uke så nå får vi se da om jeg klarer å vente til vinteren med å montere dette eller om jeg blir å sette i gang nå i sommer..

Fikk på noen andre felger også, syns det bnle ganske bra jeg:

nyefelgerHS.JPG

felger_foran.JPG

Det er noe galt med senkesettet mitt, virker som om det senker litt mye bak, finnes det ulike tykkelser på gummimellomlegget bak på e36?

trenger å heve den noen millimeter bak tror jeg.

feks 10mm elns.

Bak:

nyfelg_bak.JPG

kontra foran:

Nyfelg_foran.JPG

Bilen har gått 214 000km nå, så det er jo litt...

Er foresten bare et grønt lys igjen og jeg nulstilte den i forbindelse med oljeservice for 4000km siden! brukte da Mobil 1 5W-50, syns det var rimelig raskt, hva mener dere?

Skrevet
Er vel ikke så rart at den er mye lavere bak, siden du har montert ett senkesett som senker 40mm bak og bare 10mm forann.!!! :wink:

Edit: opps.. Mente 15mm forann.!

Humm, men det skulle altså senke 40mm foran og 15mm bak..

Har snakket med H&R i dag skal se etter fargekoder og slikt, og evt få nye, de sa jo at det kunne være feil fjærer.

Ser ut som om første og andre vinding begge hviler på gumien oppe, og i såfall er det jo feil stivhet i fjærene.

Skrevet

Synes det så litt rart ut med den senkinga på bilen din. Første som slo meg var at her har de brukt vanlige sedan/coupe fjærer på en cabrio.

Når det gjelder de gummiputene bak så er de i 5 mm som standard. Fåres kjøpt som 10 mm og som 16,5 mm til E46 (som passer på E36).

De hever bilen mer enn de antall mm de er høyere fordi de kommer ca halvveis på bærearmen. Så gang det med 2 omtrent.

Skrevet

Bilen har gått 214 000km nå, så det er jo litt...

Er foresten bare et grønt lys igjen og jeg nulstilte den i forbindelse med oljeservice for 4000km siden! brukte da Mobil 1 5W-50, syns det var rimelig raskt, hva mener dere?

Bilen er akkurat ferdig med innkjøringa med andre ord. 214 K km er ingen ting for de bilene der.

Ett grønt lys igjen etter 4000 km? Der er det noe muffens gitt. Skal være ca 15 000 - 20 000 km tror jeg.

Skrevet
Fin bil... og så er vi i det minste to med skvettlapper her inne... :lol:

He he får se hvor lenge det varer, mange som snakker om at det er så stygt, den må jo uansett lakkeres helt ned og da....

vel vi får se...

Det er jo en fordel mot steinsprut, og jeg kjører vel fort 30-50 000 km på someren (bilen blir bare brukt på sommeren) så da blir det jo ganske dumt om det å fjerne disse resulterer i at jeg må lakke hvert år..

He he vel 214 000km er da litt på en BMW vel?

JEg har liksom bare hørt om dårlige motorer etc etc men det kan jo hende jeg har tatt helt feil..

Det er faktisk ikke tikking i den en gang, og nå etter at jeg fikk kjørt litt har oljeforbruket roet seg også, var antagelig overgangen fra mineral olje til syntetisk den ikke var så begeistret for i begynnelsen.

Jepp, den service indikatoren var litt sprø. Jeg skal utføre inspection II nå snart da så får vi se, kan jo hende den egentlig ville ha inspectioen og deror talte så raskt tilbake, ikke vet jeg hvor avansert den er.

Jeg sitter her å undres skjønner du om det i det hele tatt var gummi igjen nede på fjærene på min, så jeg bestiller opp noen for å se hvordan det blir, men samtidig ligger de to øverste vindingene nesten på hvernadre så jeg har rettet en klage til H&R, så får vi se.

Først og fremst får jeg gå ut å se om det er fjærer utstyrt med korrekte fargekoder, om ikke har vi jo løsningen der.

Uansett løser det seg nok, handler ganske mye H&R i året så de pleier vel gode kunder :-)

Humm, jeg fikk ikke noen strålende pris på Bilstein dempere da, noen somvet om gode kilder?

• 2 weeks later...
Skrevet

Dårlige motorer på BMW!!?? :shock:

Altså du har M40 som begynner å tikke som ett uvær men blåser man i tikkingen går den vel så og si evig.

M50/M52 er evighetsmaskiner de også, hvis man skifter ut endel slitedeler. Desverre er radiator også slitedel på den. Men langt går de.

Har hørt noe om at hvis man kjører veldig langt over tiden den skulle hatt oljeskift/service så går den raskere til neste oljeskift/service.

Autotrio og Koed har Bilstein.

Autotrio har av og til 20% internett rabatt eller så har de 15% BMWCCN rabatt.

Blir rundt 4800-5000 kr til sammen.

• 2 weeks later...
Skrevet

Tja jeg har vel egentlig bedre rabatter enn det selv hos Auto-Trio, vi er jo i samme bransje.

Men syns de var rimelig uhøffelige på Bilstein til meg 4400,. for demperne...

Uansett jeg har fått bremsene da, og selv om bidet ble tatt med mobilen gir det vel kanskje et inntrykk..

EBC+Zimmerman%201.jpg

Håper det blir bra det er Zimmermann sport bremseskiver, med spesiallagde skiver bak, (som jeg er usikker på om kommer til å passe) og EBC Redstuff klosser, så får vi håpe det bremser bedre, har også kjøpt Dot 5.1 Bremsevæske.

Alt av servicedeler har også kommet så det blir Inspection II i løpet av nær fremtid, nå lyser det gult og rødt, 6000 km etter jeg nullet sist...

• 5 weeks later...
  • 1 year later...
Skrevet

Tenkte å gi en oppdatering på hva som skjer med brakka....

Nå står den ganske alene ute på plassen her, og det har den gjordt siden i fjor sommer, mer eller mindre.

Bilstein sportsunderstell B12 er montert.

Alt av foringer i forstilling er byttet, og stabstag av stivere sort er bestilt, men monteringen er avbrutt, da jeg går for å sømsveise frontvognen, samt å få montert noen nye og stive stag mellom torpedoen og tårnstagene, jeg har snakket med en av chassisbyggerne til AMG og fikk dette som et tips.

Bak er nå bærearmsforingene byttet igjen, nå er det montert polyurethane foringer, resten av foringene bak blir også byttet, deretter byttes alt av bremser, jeg er lei av å ha bremser som en olabil, så nå blir det ovrehaling av calippere, og nye rør og slanger hele veien om ikke det hjelper får vi bytte til grovere calippere og hovedsylinder samt en bremsekraftforsterker fra en X5 elns.

Jaja nå er det vinter og vi har masse tid, hadde bare ikke ventetiden på verkstedet vært så stor, vi har vel første ledige time (til å skru egen bil) i midten av Januar elns...

• 9 months later...
Skrevet

He he siden jeg har postet noe er igjen så tenkte jeg jeg kunne skrive litt om hva som har skjedd med bilen min.

Bilen har stått siden vinteren 06, men nå i vår fikk jeg mot til meg igjen.

-Nye bremser er montert

-Alt av gummi er byttet i for- og bakstilling

-Nye dekk

-Ny kortere girspak

-Ny frontfanger

-Nyfrontrute

-Ny lakk

-Nye dempere

-Nye fjærer

-Nye nyrer

-Nye tåkelys

-Ny rustbehandling

-Nye bærearmer bak

-Ny hjulstilling...

-Ny vannpumpe (Proaktivt byttet)

Med andre ord bilen begynner å bli bra igjen.

Nå står gjenninfarging av seter, og fiksing av taket for tur. Så fort de nye M-listene kommer så skal jeg ta noen bilder av bilen så kan folk se hva de mener om den.

Jeg håper at alt er i orden til neste sommer, denne har jo stått her som en klam hånd over meg lenge nå, så det var morro å få tre dager i fint vær i cab i år.....

Heldigvis har jeg en SLK til disposisjon så jeg har fått kjørt noe cab i år likevel...

• 8 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...