Gå til innhold

vurderer kjøp av E46 320D Touring, har du noen meninger?


316I
 Share

Anbefalte innlegg

satt i bilen å krusa, i egne tanker kjører jeg forbi en bilforhandler, så ser jeg noe rødt noe som står bak en bil. tenker ikke noe mer over det før jeg ser at

det er en BMW E46 touring, stopper opp og kikker på salgsplakaten; 2000 modell med sportsunderstell, klima og mye mer til. prata me selger og han sa at han kunne ordne en bra pris.. det eneste som irriterer meg er at jeg har igjen 5 uker av militærtjenesten..! Men til de som har erfaringer me 320D så er jeg meget interessert i innspill, ulemper/fordeler,etc. har egentlig ikke tenkt på å bytte bil, men når jeg så den der så ble jeg forelska på flekken..! Å det at det er diesel er ingen ulempe når en tenker på drivstoffpriser!

1100022-bilde1-bilde005.jpg

1100022-bilde3-bilde006.jpg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på 136 og 150 hesteren.

150 hesteren er mye sprekere og gir mer kjøreglede.

Har sett litt på prisene på 320d i det siste og det er en del av dem, så ta deg god tid å finn den rette bilen før du slår til. Da får du bilen med det riktige utstyret og du kan spare noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en 2000 modell 320d som jeg har hatt i to og et halvt år nå. Jeg er kjempefornøyd med min, og har ingen planer om å bytte den ut på mange år enda. Eneste jeg har gjort utenom vanlig service, er å skifte luftmengdemåler.

Det er sant som det sies at det finnes mange 320d på markedet, så har man bestemt seg for å ha det, er det bare å ha forhåndsbestemt utstyrsnivå og generell tilstand og kjøpe når "riktig" bil dukker opp.

Det stemmer jo at 150 hester utgaven er sprekere enn 136 hester (naturlig nok), men den kom jo ikke før i 2002 og dermed havner den en prisklasse høyere. Påstanden om at 150hk utgaven gir mer kjøreglede er jeg ikke enig i. Samme kjøreglede, men litt mere krefter å rutte med. 136hk utgaven kan jo chippes til rundt 165hk, så da har man jo mer krefter til rådighet. Dette blir jo billigere enn å kjøpe 150hk utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kun fokusere på hestekrefter ?... :? ... etter min mening er den beste grunnen til å kjøpe 150 HK varienten av E46 320d helt klart faceliften som kom 09/2001. Både 136 HK varianten og 150 HK varianten har mer enn nok effekt for norske forhold... så begge modellene er i utgangspunktet absolut fine biler. 150 HK varianten har imidlertid et marginalt stivere understel og styregeometrien er en anelse hurtigere... ellers så ser faceliftutgaven rett og slett bedre ut i mine øyne. Jeg har forøvrig kjørt min 2003 E46 318dT i over to år nå og jeg savner faktisk ikke mer effekt enn de 115 HK motoren yter. Noe av forklaringen er 265 Nm ved 1750 rpm og en gearutveksling som er ytters veltilpasset motorens moment. Glem hestekraft hypingen og sats heller på å finne en gjennomført vedlikeholdt 320d istedenfor... som ikke har vært eller er chiptunet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å komme med hester i forhold til forhold er bare tull... altid rått å ha masse hester man kan leke med.

så over til poenget. Jeg tror 320d er en kjempefin bil å ha. en grei motor som sikkert går langt ( det vet jeg ikke noe om, bare gjetter)

om man kan leve med rød lakk er det gode muligheter for pruting da tomat-stasjonsvogn ikke er folkets favoritt.

helt enig med bmwE9.. finn en som ikke har vært utsatt for chipptuning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører rød E36 sedan nå, så rød lakk kan jeg leve med, liker fargen! :)

Her er utstyrslisten på overnevnte bil:

ABS, Airbag, Alu. felger, Antispinn, ASR, Diffsperre, El. just.speil, El. vinduer x 2, Farget glass, Fjernst./Sentrallås, Klimaautomatic, Kurve/tåkelys, Motorvarmer, Nedfellb. baksete, Radio/CD, Rails, Rollo, S./V. hjul, Sentrallås, Servicehefte, Servo, Sport understell, Startsperre, Utetemp.

hva mer trenger man? :D med tanke på at jeg kjører den dag idag en 92' 316I som ikke har 20% av det utstyret engang 8) og prisen er veldig bra forhold til andre som ligger på markedet. Vet historia til bilen og så går ikke på noen smell der heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at påstanden om at 150 hesteren gir mer kjøreglede enn 136 hesteren er en subjektiv vurdering.

Men etter å ha prøvekjørt begge alternativene på samme dag er ihvertfall ikke jeg i tvil. Du hverden for en forskjell. Om du har "bruk for" den ekstra puffen blir jo opp til deg å vurdere. Du kan jo alltids chip tune 136 hesteren opp til 163 hk :wink:

Prisen på 150 hesteren er jo noe dyrere som det blir påpekt her, men leter du litt kan du finne gunstige priser her også. Har inntrykk av at 320d blir bruktimportert i stor skala.

Jeg solgte min 320d for 300' for noen år siden. Du hverden hvor prisen på 320d har falt siden da. Jeg tror at 150 hesteren vil bli utsatt for samme presset. Den nye 3 serien har etablert seg og bruktimporten er stor ifm at 320d er en gunstig bil å importere.

På den andre siden kan du gjøre et godt kjøp på 136 hesteren nå, og det er jo mye bil for pengene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mer trenger man? :D med tanke på at jeg kjører den dag idag en 92' 316I som ikke har 20% av det utstyret engang 8) og prisen er veldig bra forhold til andre som ligger på markedet. Vet historia til bilen og så går ikke på noen smell der heller..

Er du fornøyd med utstyret, tilstanden og prisen, så er det vel bare å handle. Du får en knallgod bil. Fargen synes jeg er meget lekker, så påstanden om at folk ikke vil ha røde biler stemmer ikke :wink: Er det lov å spørre hva prisen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjeldende pris er 179000 +reg.avgift. Men som sagt tidligere så har ei at en måned i militærert, så bilen er sikkert solgt når ei er ferdig.. det var noe spesielt me akkurat den bilen, har sett på andre E46 touringer, men har ikke fønne noen som ei likte så godt.. det var noe med fargen, senkinga, toninga av rutene som ei falt pladask for.. men står den der om en måned så ska ei no legg inn et bud :) etter å ha lest ke folk har å si om 320D så har ei ikke noe mindre lyst på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var noe spesielt me akkurat den bilen, har sett på andre E46 touringer, men har ikke fønne noen som ei likte så godt.. det var noe med fargen, senkinga, toninga av rutene som ei falt pladask for.. men står den der om en måned så ska ei no legg inn et bud :)

Skjønner VELDIG godt hva du snakker om :D Har hendt jeg har hatt den følelsen selv. Kan jo hende du kan få til en avtale om kjøp av bilen om en måned. Betale innpå noen kroner i forskudd, skrive kontrakt med restbetaling og overtakelse av bilen om en måned. Burde ikke være umulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød E46 er ikke noe å stusse over. De to fineste fargene på E46 er Topasblå og Imolarød. Grunnen til at jeg har svart er rett og slett fordi de andre fargene var så og si umulig å få tak i sammen med det utstyret jeg ville ha.

136HK er langt fra noe råskinn, men går helt greit. En annen ting er at E46 ble en bedre bil på mange flere måter enn motorsiden etter faceliften i 2001-02. (Som BMW E9 var inne på).

Personlig mener jeg faceliftversjonen er totalt avhengig av M front for å se bra ut, mens den gamle funker fint med original frontfanger. Men det er smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har egentlig ikke råd til å kjøpe ny bil, men man lever bare en gang.. :) men noe nyere enn 2000 modell trur ei ikke det blir.. blir jo som dag og natt fra 92 modellen ei kjøre nå uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...