johjoa Skrevet Mai 24, 2006 Skrevet Mai 24, 2006 http://www.dagbladet.no/dinside/2006/05/24/467107.html Allerede til neste år vil BMW lansere et nytt system for å redusere CO2-utslipp fra sine biler, melder Autocar.co.uk. Planene består av flere komponenter, men noe av det mest sentrale er BMWs automatiske stopp/start-system. Systemet, som på engelsk har fått navnet «Automatic Engine Start/Stop System» går ganske enkelt ut på at motoren slår seg av automatisk hver gang bilen blir stående stille, som for eksemepl ved stopp for trafikklys eller ved køkjøring med full stopp. Ved et enkelt trykk på clutchen eller gasspedalen starter motoren øyeblikkelig opp igjen. Smart programvare skal sørge for at stopp og start av motoren skjer nærmest umerkelig for sjåføren av bilen. Filosofien bak er at «motoren bør gå bare når den er nødvendig». Tanker og meninger om dette systemet?
Patrick B Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 Syns det hørtes litt vel optimistisk ut da... Start og stopp av motoren i utide
Bimmerlars Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 Spennende å se om de får dette til å virke skikkelig i praksis.. tviler ikke på at de gjør det, hehe
Simen Malerbakken Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 Syns dette var en underlig ting å skryte av, mange biler har dette i dag, VW hadde det, for 20 årsiden da het det MSS (Motor Start/Stopp) og hadde en egen knapp for aktivering og deaktivering på dashbordet. MB leverer dette i alle distribusjonsbiler og i Sprinter.
kilronan Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 Bruker ikke vanlige motorer en del drivstoff hver gang de startes?
Viko Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 Bruker ikke vanlige motorer en del drivstoff hver gang de startes? Jo gjør nok det.. Eg har ingen tru på dette.. Synst mangen av dei nyere bilene og nye blir poppa med alt mulig elektronikk, som mangen ikkje har brukt for, burde vert ekstrautstyr. Desto mer elektronikk, desto mer problem.....
Mexos Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 Er dette med bensinforbruket jeg også stusser på. Angående ekstra utstyr så må jeg si den nye passaten har et genialt system ved at bremsene slår seg inn hver gang bilen står i fri med clutchen ut slik at bakkestart osv skal bli lettere. Så enkelte nye systemer er faktisk ganske praktisk
Ron Jeremy Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 Er dette med bensinforbruket jeg også stusser på. Angående ekstra utstyr så må jeg si den nye passaten har et genialt system ved at bremsene slår seg inn hver gang bilen står i fri med clutchen ut slik at bakkestart osv skal bli lettere. Så enkelte nye systemer er faktisk ganske praktisk Dette har jo BMW også...på sin 3 serie fra 325 og oppover. Fungerer på omtrent samme måte.
ehrnst Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 gleder meg til dette systemet blir gammelt, tenkt deg noe går i stykker. huff.
Bjørn 320 Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 Er dette med bensinforbruket jeg også stusser på. Angående ekstra utstyr så må jeg si den nye passaten har et genialt system ved at bremsene slår seg inn hver gang bilen står i fri med clutchen ut slik at bakkestart osv skal bli lettere. Så enkelte nye systemer er faktisk ganske praktisk Dette har jo BMW også...på sin 3 serie fra 325 og oppover. Fungerer på omtrent samme måte. Og subaru har hatt i maaange år
Bimmerfanatic Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 Vi må jo se litt lyst på dette. Kanskje fører dette til at politikerne mener noe annet om BMW; Heeeey BMW begynner å bli miljøvennlig! La oss sette ned avgiftene! (yeah right!)
Arimanni Skrevet Mai 25, 2006 Skrevet Mai 25, 2006 jaja.. trenge ikkje sånt for å klare å ta bakkestart eg Men den ideen til bmw er faktisk genial. Sparer jo miljøet ein del med det systemet der. Men lika det nye systemet til Toyota (meine det var dei som kom med det). At bilen brukte ikkje bensin før du paserte 50 km/t. Men at den gjekk på straum opp til da. Er ikkje sikker på om det var Toyota som hadde det. Ein i klassen min som snakka om det for eit par daga sida..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå