Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/05/24/467107.html

Allerede til neste år vil BMW lansere et nytt system for å redusere CO2-utslipp fra sine biler, melder Autocar.co.uk.

Planene består av flere komponenter, men noe av det mest sentrale er BMWs automatiske stopp/start-system.

Systemet, som på engelsk har fått navnet «Automatic Engine Start/Stop System» går ganske enkelt ut på at motoren slår seg av automatisk hver gang bilen blir stående stille, som for eksemepl ved stopp for trafikklys eller ved køkjøring med full stopp.

Ved et enkelt trykk på clutchen eller gasspedalen starter motoren øyeblikkelig opp igjen.

Smart programvare skal sørge for at stopp og start av motoren skjer nærmest umerkelig for sjåføren av bilen. Filosofien bak er at «motoren bør gå bare når den er nødvendig».

bmw858hyu.jpg

Tanker og meninger om dette systemet?

Skrevet

Syns dette var en underlig ting å skryte av, mange biler har dette i dag, VW hadde det, for 20 årsiden da het det MSS (Motor Start/Stopp) og hadde en egen knapp for aktivering og deaktivering på dashbordet.

MB leverer dette i alle distribusjonsbiler og i Sprinter.

Skrevet
Bruker ikke vanlige motorer en del drivstoff hver gang de startes?

Jo gjør nok det..

Eg har ingen tru på dette.. :roll:

Synst mangen av dei nyere bilene og nye blir poppa med alt mulig elektronikk, som mangen ikkje har brukt for, burde vert ekstrautstyr.

Desto mer elektronikk, desto mer problem.....

Skrevet

Er dette med bensinforbruket jeg også stusser på. Angående ekstra utstyr så må jeg si den nye passaten har et genialt system ved at bremsene slår seg inn hver gang bilen står i fri med clutchen ut slik at bakkestart osv skal bli lettere. Så enkelte nye systemer er faktisk ganske praktisk :)

Skrevet
Er dette med bensinforbruket jeg også stusser på. Angående ekstra utstyr så må jeg si den nye passaten har et genialt system ved at bremsene slår seg inn hver gang bilen står i fri med clutchen ut slik at bakkestart osv skal bli lettere. Så enkelte nye systemer er faktisk ganske praktisk :)

Dette har jo BMW også...på sin 3 serie fra 325 og oppover.

Fungerer på omtrent samme måte.

Skrevet

Dette har jo BMW også...på sin 3 serie fra 325 og oppover.

Fungerer på omtrent samme måte.

Og subaru har hatt i maaange år ;)

Skrevet

jaja.. trenge ikkje sånt for å klare å ta bakkestart eg :P

Men den ideen til bmw er faktisk genial. Sparer jo miljøet ein del med det systemet der.

Men lika det nye systemet til Toyota (meine det var dei som kom med det). At bilen brukte ikkje bensin før du paserte 50 km/t. Men at den gjekk på straum opp til da. Er ikkje sikker på om det var Toyota som hadde det. Ein i klassen min som snakka om det for eit par daga sida..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...