Gå til innhold

BMW skal redde miljøet

johjoa
 Share

Anbefalte innlegg

Er dette med bensinforbruket jeg også stusser på. Angående ekstra utstyr så må jeg si den nye passaten har et genialt system ved at bremsene slår seg inn hver gang bilen står i fri med clutchen ut slik at bakkestart osv skal bli lettere. Så enkelte nye systemer er faktisk ganske praktisk :)

Dette har jo BMW også...på sin 3 serie fra 325 og oppover.

Fungerer på omtrent samme måte.

Og subaru har hatt i maaange år ;)

Hehe, har ikke full oversikt over alle bilene som har det jeg, men jeg så det no første gangen i en passat og linket det derfor dit ;) Klarer fint å ta bakkestart uten det systemet jeg og :lol:

Angående den Toyota bilen så er det en hybrid bil de har laget ja som går på både strøm og bensin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har helt trua...

På vei inn til Oslo sentrum i rushet, er det jo minst en halvtime køkjøring med stadig stopp og start. Skal da motoren skru seg av og på for hver billengde en har kjørt? Høres slitsomt og lite økonomisk ut, men hva vet jeg...

Hva når bilen blir 15 år gammel? Vil det da fungere like bra? hmmm....

Men alt som har med miljø å gjøre er jo positivt. Spesielt om de surrehuene som "styrer" landet her bestemmer seg for å gjøre noe med avgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette med bensinforbruket jeg også stusser på. Angående ekstra utstyr så må jeg si den nye passaten har et genialt system ved at bremsene slår seg inn hver gang bilen står i fri med clutchen ut slik at bakkestart osv skal bli lettere. Så enkelte nye systemer er faktisk ganske praktisk :)

Sikkert ett dumt spørsmål, men om du i en utforbakke setter bilen i fri, og triller uten å holde kløtsjen inne, hva skjer da???

Høgger bremsene i bunn, eller er det slik at dette "fantastiske" bremsesystemet kun slår inn når bilen står stille?

Har nemlig kjørt litt Mercedes Buss, Atego, tror jeg den heter......

Den hadde noe kjekt utstyr som gjorde at bremsene gikk på når dørene ble åpnet....

Det som da skjedde når man kjørte inn på ett stopp og lukket opp dørene før bussen stod stille, var full brems....

Ganske håpløst, liksom....

Så for meg høres dette bare helt teit ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BNremsene på den Mercedes bussen er EU regulativ, alle busser skal ha automatisk parklys og parkbrems ved åpne dører, gjelder rutetrafikk.

(Atego er en lastebil)

MB har også Hold funksjon på bremsene, der må dette aktiveres av føreren, men om det er heltautomatisk så er det nok laget noen sensorer som gjør at dette bare fungerer om bilen står stille, eller at bremsene henger på etter å ha blitt trykket inn inntil clutch eller gass opereres elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BNremsene på den Mercedes bussen er EU regulativ, alle busser skal ha automatisk parklys og parkbrems ved åpne dører, gjelder rutetrafikk.

(Atego er en lastebil)

Selvfølgelig heter den bussen Intrego.... :roll:

Gikk litt fort i svingen der.. :lol:

Men nå har det seg sånn at jeg kjører buss til daglig, heldigvis kun Volvo!

Ingen av våre busser har den automatiske parkbremsen du nevner er påbudt.....

Kun den jævla Merca.... :?

Men på iallefall de nyere Carrus-Volvo'ene får du ikke åpnet døra foran før du nesten står stille, og bakdøra må du ha på håndbrekk for å få åpnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjipt ut etter varmkjøring av bremser.. etter å ha varmkjørt bremsene skal man ikke sette bilen fra seg med klossene mot skiva - da slår skivene seg mye lettere. Altså skal bilen parkeres i gir f.eks. etter banekjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...