Gå til innhold

Restaurering av E34 535i


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gratulerer med en grom 535i... dette begynner virkelig å bli bra Gunnar, men hvordan tror du 520-gearkassen vil være hvis dere legger ut på en liten roadtrip til Rivieraen ?

Girkassen er 535, men diffen er 520. Så tjah, det blir jo en vurderingssak alt etter hvor fort man ønsker å kjøre. Personlig vil jeg si "slitsom" slik bilen er nå, men det er fordi den bråker ganske mye ("effektanlegg"). Jeg har jo vært på autobahn med 520en også, og disse vil jo ha ca. samme turtall i samme hastighet, men forskjellen er at 520en er så stille at høyt turtall ikke betyr stort. Litt radio på, så hører man ikke motoren før den passerer 4000 rpm og vel så det er.. med originalt eksosanlegg tror jeg denne også ville vært grei, med mindre man har ønske om å cruise i 200+...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassen er 535, men diffen er 520. Så tjah, det blir jo en vurderingssak alt etter hvor fort man ønsker å kjøre. Personlig vil jeg si "slitsom" slik bilen er nå, men det er fordi den bråker ganske mye ("effektanlegg"). Jeg har jo vært på autobahn med 520en også, og disse vil jo ha ca. samme turtall i samme hastighet, men forskjellen er at 520en er så stille at høyt turtall ikke betyr stort. Litt radio på, så hører man ikke motoren før den passerer 4000 rpm og vel så det er.. med originalt eksosanlegg tror jeg denne også ville vært grei, med mindre man har ønske om å cruise i 200+...

OK... så er jeg mer med... :D... At du har en 520-diff spiller som du sier knapt noen rolle i utgangspunktet (altså før effektannlegget kom på bilen). Jeg har allikevel egentlig aldri helt klart å "cruise" (i betydningen av avslappet kjøring) i over 200 Km/t... selv med biler som er gode for mer enn 250 Km/t. Personlig holder 200-210 Km/t for min del... de få gangene det kan la seg gjøre pga. stor trafikk i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

520-utvekslingen i diffen spiller en rolle i forhold til at bilen har toppfart på rett over 200 i stedet for rundt 235 som er normalt. Men skal man ligge i normale cruisehastigheter på autobahn (som jeg vil si er 120-160), så betyr det ikke så mye om man bare har et originalt eksosanlegg.. jeg tror det ville bråke ganske greit i 180 med denne selv om den hadde hatt 535-utveksling.. det er litt mye lyd, men har fått litt sansen for det også, for lyden fra en frittpustende M30 er ikke så ille.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeeeget pen du har fått den da :)

Som andre allerede har sagt så så den litt "trassig" ut i starten, men nå så den strøken ut :D gleder meg til å se bilder etter polering. Hva med å pusse ned med veldig fint papir og polere opp igjen? Eller er det bare sånt man gjør på nylakkerte biler?

Men mener jeg leste noe i første innlegget ditt om at du ikke kunne skru ? ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget at et av bildene på forrige side var to ganger.. fikset på det.

Og så kan jeg jo nevne at den begynte å lekke kjølevæske på første turen etter at vi var kommet hjem fra langtur... det var bare en radiatorslange som ikke har tålt å bli tatt av og på så mange ganger (den fra vannpumpa til termostathuset).. flaks det skjedde nå.. :shock:

Bilen ble svært fin, har du lakket den eller polert?

Har lyst på 535 selv :D

Verken lakkert eller polert, så den er ikke så fin som dere tror, tror jeg.. ;)

er på leiting etter manuell girkasse til min 535ia og muligens ny topp etc etc. tolka det tidligere i tråden som om du hadde noe liggende? isåfall, så hadde det vært skitbra om du kunne send meg en pm 8)

Har desverre ikke det.. Har bare automatkasse, og motoren jeg har er bra, så tror ikke jeg selger toppen separat..

Meeeeeget pen du har fått den da :)

Som andre allerede har sagt så så den litt "trassig" ut i starten, men nå så den strøken ut :D gleder meg til å se bilder etter polering. Hva med å pusse ned med veldig fint papir og polere opp igjen? Eller er det bare sånt man gjør på nylakkerte biler?

Men mener jeg leste noe i første innlegget ditt om at du ikke kunne skru ? ;P

Vet ikke hvordan det er med å pusse ned og greier.. men blir kanskje til at jeg bruker rubbing på den, får se.. :)

Ja nå begynner det å bli bra her gunnar! Har du flere bilder av den innvendig? Lite nyfiken ser du..

Skal se hva jeg kan ordne..

Skikklig fet 535 :wink: Hvor mange hk er det?

Bilen kledde virkelig xenon :o

Vanskelig å si hvor mange hk det er.. en original M535i har 218hk, og har ingen katalysator. En original E34 535i har noe lavere kompresjon enn en M535i, og med katalysator har den 211hk.. så den har kanskje ca. likt som en M535i uten kat.? Uansett så er dette da en M535i-motor som originalt har 218hk, med E34 535i motorstyring og innsug, så den har høyere kompresjon enn vanlige E34 535i.. men om det utgjør noe vet jeg ikke. Den har ikke kat heller, og rimelig åpen eksos + konfilter.. men vel.. et sted rundt de to tallene bør den vel ligge.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg de etterlyste bildene innvendig klar.. men en stor advarsel her, det er ikke noe stort å skryte av! I og med at det er et økonomiprosjekt, så er det ikke investert store summer verken utvendig eller innvendig. I tillegg er bilen rett fra langtur i fjellet, så den er ikke akkurat ren innvendig, men gulvmatter og slikt er helt nytt.

Skinninteriøret er kjøpt for 1000 (!) norske kroner (i Norge), og er veldig slitt, men ikke hullete, så håper samboern kan hjelpe meg med å få farget det opp. Må bare få tak i farge. Det er ihvertfall langt bedre enn det ødelagte stoffinteriøret som var i den. Er vel noen bilder på en av de første sidene av det..

CIMG4449.sized.jpg

CIMG4452.sized.jpg

CIMG4454.sized.jpg

CIMG4458.sized.jpg

CIMG4459.sized.jpg

Mobilholdersaken fikk jeg av en fyr i en Caravelle som stoppet meg utenfor Eurospar på Skoppum og sa at han hadde noe til en sånn bil. Forstod ikke helt hva han mente, så løp han inn i Caravellen og henta mobilholderen og lurte på om jeg ville ha den, han hadde nemlig hatt en E34 som han nettopp hadde solgt. Skjønte ikke helt hva jeg skulle med den der og da, men tok i mot... og i Canada rett etterpå fikk jeg meg jo PDA, så da ble den perfekt! Kjøpte meg derfor en PDA-holder som jeg har skrudd på toppen der igjen, og smekka PDAen nedi der igjen. Det eneste som var litt kjedelig er at holdergreia ikke passer sammen med M5-innleggsplata jeg har til å ha rundt girspaken, sånn med mange "rom" i, perfekt til nøkler og mobiltelefon.. Så måtte ta den fra 520en, som er helt flat.. :?

Legg ellers merke til den fantastiske Philips kassettspilleren - jeg fant den i en eske vi skulle på dynga med, som forøvrig hadde ligget ute noen uker. Skulle bare ha radio for å kjøre på EU-godkjenningen, men den gamle haugen har jo AUX-inngang i front!

Med TomTom (+ Bluetooth-GPSen på dashen) og Windows Media Player har jeg perfekt løsning med både talestyrt navigasjon og mp3 på anlegget.. så derfor har den bare blitt stående i, men må vel få handlet meg en ny spiller en dag, kravet er bare at den må ha AUX-inngang og spille mp3. Det verste er egentlig at den gamle Philipsen (100W) spiller bedre enn Sony MP3-spillern jeg har i 520en, som er maange år nyere og liksom skal være 4x50W..

CIMG4465.sized.jpg

CIMG4461.sized.jpg

CIMG4471.sized.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John H, kunne prøvd det, men har hørt at noen forretninger kan få blandet opp skikkelig farge ment for skinnsofaer ol.. tenkte å prøve det..

Lien, pen link det der! Men jeg har jo ikke akkurat slikt sprøyteutstyr..

ViBe^, takker for det - den er fin på avstand.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...