Gå til innhold

Bompengesatsene opp 35%


 Share

Anbefalte innlegg

lurer bare på hva pengene går til,veiene i norge har ikke akkuratt forbedret seg..

mulig veivesenet tar seg godt betalt for å bytte til lavere fartskilt.

ingenting som irreterer meg mer når 60 sona kommer og veien går rett fram flere km.... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra de skal bruke penger på både kollektiv og veiutbygging,men synd det aldri brukes penger på vedlikehold av disse veiene i etterkant.

(ikke spesielt bra at buss-feltene endel steder faktisk er smalere en bussene,men det er en annen sak som viser hvor dyktige ingeniørene i dette landet er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å betale for utbedringer av den strekningen man kjører på. Det er jo helt riktig at de som kjører der mest skal betale mest.

Årsavgiften er en helt annen sak, hva går de pengene til?

Problemet er at Norge er det eneste landet i verden som setter opp bomringer på små drittveier(alt under 6 felt er smått). Ja, andre land har bomringer, men da på veiprosjekter til hundretalls millioner.

Årsavgifta er faktisk den avgifta jeg har minst problemer med å svelge. Det som er virkelig ille er at vi betaler mange ganger for mye for bilene våre og at det koster en halv månedslønn og få omregistrert de! Hva årsavgifta går til er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å betale for utbedringer av den strekningen man kjører på. Det er jo helt riktig at de som kjører der mest skal betale mest.

Årsavgiften er en helt annen sak, hva går de pengene til?

Problemet er at Norge er det eneste landet i verden som setter opp bomringer på små drittveier(alt under 6 felt er smått). Ja, andre land har bomringer, men da på veiprosjekter til hundretalls millioner.

Årsavgifta er faktisk den avgifta jeg har minst problemer med å svelge. Det som er virkelig ille er at vi betaler mange ganger for mye for bilene våre og at det koster en halv månedslønn og få omregistrert de! Hva årsavgifta går til er en annen sak...

Må ikke glemme at det er, i forhold til andre land med god økonomi, ganske kostbart med veiutbygging. Spesielt på Vestlandet. Det blir det masse broer og tunneler av, og bompengeboder blir satt opp for å dekke utgiftene. Derfor blir det mange bompengeboder.

Årsavgiften derimot; Ikke en krone, såvidt jeg vet, går til vei/trafikk. Jeg hadde lett betalt om jeg faktisk fikk noe igjen for pengene. Og folk som har, f.eks en samlerbil som stort sett står i garasjen og kun blir brukt ved spesielle dager. Hvorfor skal staten ha årsavgift for denne?

Det ideelle, synes jeg, hadde vært å avskaffe hele årsavgiften, de høye satsene ved omregistreing, og ikke minst avskaffe engangsavgiften. Istedenfor kunne bensinprisen vært dobbelt så høy, dermed ville de som faktisk bruker veiene mest - betalt mest. Det ville gått hardt utover transportnæring. Men tilbakebetalingsordninger(som med momsen) ville ordnet det greit.

Og kanskje vi en gang i fremtiden kunne slippe å betale veiavgift, på sjøen.

go natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgifta er faktisk den avgifta jeg har minst problemer med å svelge.

Synes du liksom at det er greit at den bare går rett inn i statskassa uten øremerking til trafikkformål?

Jeg synes ikke noen avgifter på bil er greie, all den tid man tar inn 3-4 ganger så mye som man bruker på samferdsel og tilhørende kostnader.

Hva ville du sagt hvis melka kosta 125kr/litern fordi man vil sponse andre matvarer som man ikke tjener så mye på? Er det ikke da bedre å øke prisene på det som ikke er lønnsomt istedenfor å øke prisen på noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta er helt sjukt... Greia her er jo først og fremst at vi er VERDENS RIKESTE LAND! Faen heller ass, skulle hatt skikkelige motorveier som i Sverige og resten av Europa vi...

Og ja, jeg har hatt samfunnsøkonomi på vgs hvis noen vil pirke på min uttalelse ovenfor, jeg vet hvordan ting avhenger av hverandre osv osv. Men når vi er så rike så skjønner jeg faen ikke problemet ass... Syntes jeg betaler for bom hele tia jeg... Jeg bor riktig nok på Nøtterøy utenfor Tønsberg, men vi har bom for å komme ut på øya vår... Snakkes om enda en bomring, for å komme fra Tønsberg til E18... Blir så oppgitt, stemmer Frp, kommer jeg nok alltid til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen sett på hva turistnæringen sier om den Noske vegstarndarden?

Ikke det at jeg tar dem for sannhetsvitne, men det er av interesse.

Nuvel, de hevder (husker ikke referansen) at vi har noen av de beste vegen i verden.

Jeg frekventerer strekningen Bergen- Filefjell ganske ofte.

Har hytte på Filefjell (Tyin) og bor, gjetter du det? i Bergen. (er østlending) Vi har 273 km til hytta. For det meste kjører vi på veger som enhver østlendig kunne missunne meg, årsak : tidligere samferdselsminister Kjell Oppseth fra S&F. Den gutten klarte å sette spor etter seg. På de 273 km så er det kun noen km etter Voss som er dårlige, resten er, mellom oss, i over 100km/t. Ingen problem.

Jeg har seks fotobokser som jeg må passere, vet hvor alle er, og så vet jeg hvor politiet står. Er dette uetisk? Tja, kjører du BMW så kjører du en kjøremaskin. Jeg driter i bomstasjoner og andre innkrevningsstasjoner. Jeg er ganske fornøyd, det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...