Gå til innhold

320i vs 318is e-36

kris32
 Share

Anbefalte innlegg

Og 81 hk mindre. Jeg tror ikke noen av dere virkelig hadde byttet ut motoren i en M-coupe om dere eide en, mot en S2000 motor om dere fikk tilbudet. Lett å si at motoren kunne passe, men den som sitter i er jo mye raskere og større. Hvem i granskauen trimmer bilen NED :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og 81 hk mindre. Jeg tror ikke noen av dere virkelig hadde byttet ut motoren i en M-coupe om dere eide en, mot en S2000 motor om dere fikk tilbudet. Lett å si at motoren kunne passe, men den som sitter i er jo mye raskere og større. Hvem i granskauen trimmer bilen NED :?:

Er f.eks E36 M3 alltid hurtigere enn en E30 M3 på en bane ?... og evt. hvorfor er den ikke det tror du ?... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal ifølge E30 eiere være morsommere å kjøre på bane enn E36, men det er uavhengig av rundetid, det går i kjøreglede blir det sagt. Man må legge like mye arbeid i understellet på begge bilene for å finne et svar. Deretter må bilene kjøres av samme sjåfør som er så god at han kjører svært jevne rundetider. Og om E30 da vant på 3 av 10 baner ville den jo ikke være best, men dårligst. Utviklingen går heldigvis fremover, en Z4 Roadster 3.0 har f.eks mye raskere rundetid på ringen enn det en E30 M3 har. Vi skal ikke gråte når nyere BMW blir bedre enn bilene vi eier, da skal vi juble for fremtiden og bilen vi en gang i tiden skal kjøpe. :clap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 M3 er etter manges mening ikke bare en mer morsom bil å kjøre... den er også hurtigere enn f.eks E36 M3 på mange baner... spesielt trange baner. Nürburgring er en svært hurtig bane og den favoriserer biler med mye effekt og høyhastighetsegenskaper... som f.eks E46 M3 CSL. At en bil kan nå høye hastigheter er imidlertid ikke automatisk synonymt med interessante kjøreegenskaper. Generelt er det etter min mening for mye hyping rundt det å alltid kjøre hurtigst mulig. BMW burde ta opp tråden der E30 318is og M3 briljerte med deres enkle mekanikk og ekte kjøreglede for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha gammel og enkel teknikk kan man kjøpe gammel bil. Hvor lenge tror du BMW fabrikken hadde eksistert om de skulle bli akterutseilt på teknikken og satse bare på det enkle?. De som vil ha det gamle er vel stort sett de om uansett ikke ville/kunne kjøpe ny BMW. Det er noe av det jeg liker med BMW at de er tidlig ute med nye ting, viser at de er blandt de aller fremste på utvikling. Om man ser bort fra økonomi og senere verdi er det vel få som hadde valgt en E30 fremfor E90 om man fikk den gratis. Likevel er liksom alt som er blitt laget senere enn E30 liksom ikke noe..... Det blir feil å tenke på hvilken det er billigst å bruke til banekjøring når man snakker om hvilken som er best. Og hvorfor skal alt måles på trange gocartbaner? Jo fordi det er eneste stedet en E30 kan hevde seg fordi der har aerodynamikken lite å si. Alle har sin smak heldigvis, men at utviklingen går fremover og at bilene stadig får bedre egenskaper (forutsatt samme modifisering) kan det ikke være tvil om. Også jeg ville valgt E30 til banekjøring fordi jeg ikke hadde tørt å bruke større verdier til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar av her... Men uansett er vi vel enige om at BMW er mer kjøreglede enn det meste annet...? :)

Det er vi nok alle helt enig i, og alle BMW er like mye BMW uansett type og alder og motorstørrelse. Selv kunne jeg tenke meg en E38 i tillegg til Z3'en, gøy med litt ulike biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha gammel og enkel teknikk kan man kjøpe gammel bil. Hvor lenge tror du BMW fabrikken hadde eksistert om de skulle bli akterutseilt på teknikken og satse bare på det enkle?. De som vil ha det gamle er vel stort sett de om uansett ikke ville/kunne kjøpe ny BMW. Det er noe av det jeg liker med BMW at de er tidlig ute med nye ting, viser at de er blandt de aller fremste på utvikling. Om man ser bort fra økonomi og senere verdi er det vel få som hadde valgt en E30 fremfor E90 om man fikk den gratis. Likevel er liksom alt som er blitt laget senere enn E30 liksom ikke noe..... Det blir feil å tenke på hvilken det er billigst å bruke til banekjøring når man snakker om hvilken som er best. Og hvorfor skal alt måles på trange gocartbaner? Jo fordi det er eneste stedet en E30 kan hevde seg fordi der har aerodynamikken lite å si. Alle har sin smak heldigvis, men at utviklingen går fremover og at bilene stadig får bedre egenskaper (forutsatt samme modifisering) kan det ikke være tvil om. Også jeg ville valgt E30 til banekjøring fordi jeg ikke hadde tørt å bruke større verdier til formålet.

Jeg er naturligvis ikke uenig i dette, men etter min mening har BMW i dag dessverre ingen seriøse budsjettmodeller til en fair pris. E46 M3 hadde en fair pris hvis vi ser bort fra norske avgifter... E46 318i hadde ikke en fair pris... den var for dyr i forhold til hva du fikk. Tilsvarende er det for E90/91 316i/318i/320i/318d/320d også... de er for dyre i forhold til at de ikke er spesielt mer avanserte enn en Ford Mondeo... det er først og fremst rondellen man betaler for. BMW har mistet grepet på å bygge relativt rimelige biler med seriøse egenskaper... som f.eks E30 318is. Dagens E90/91 320i er patetisk og ikke minst et kynisk forretningskonsept der alt handler om å skvise sitronen mest mulig i firmabilmarkedet. Hvor mange tror du blir imponert over den modellen i forhold hva man i sin tid ble over E36 320i og E30 320i ? Jeg tipper svært få lar seg imponere nok til å legge de 519300,- kronene en nogenlunde skikkelig BMW som et minimum koster. De som kjøper en E90 325i har hatt en BMW tidligere... man får ikke mange nye entusiaster med slike priser for den minste rekkesekseren. Ergo mister BMW med tiden underskogen av entusiaster og ender opp som Mercedes-Benz... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg fases rekkeseksere uten turbo sakte men sikkert ut av modellprogrammet. Verden blir aldri den samme igjen etter at N54B30 motoren med biturbo kom på markedet... :roll:

Hvor har du dette fra egentlig?

335i motoren bruker veldig mye bensin i forhold til den nye 330i motoren og den mangler også Valvetronic. Den har også en helt egen motorblokk. Så det er en helt annen konstruksjon.

De andre sekserne har fått oppgraderinger som ikke 335i motoren har. Blant annet helt nye blokker i magnesium/aluminium legering.

Begge modellene har Piezo injection som er det største fremskrittet.

Jeg tror ikke BMW kommer til å slutte med ett av sine største varemerker som er selvpustende rekkeseksere. Da ville de heller ikke lagt så mye arbeid i å viderutvikle de uten pustehjelp. Twinturbo motoren er ett helt annet konsept og de kommer til å leve side om side. Den erstatter heller enkelte V8 motorer enn rekke 6.

Rekke 6 er den mest balanserte motorkonstruksonen så hvorfor skulle de slutte med det? Det er til og med en trend som er i startfasen nå der andre bilprodusenter også begynner med rekke 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er f.eks E36 M3 alltid hurtigere enn en E30 M3 på en bane ?... og evt. hvorfor er den ikke det tror du ?... :wink:

Mest pga kortere akselavstand.

Det er faktisk sjelden at en E30 M3 er raskere enn en E36 M3 men biler med kort akselavstand er mer lekne og gøy for noen å kjøre mens andre liker en mer balansert bil som E36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra egentlig?

335i motoren bruker veldig mye bensin i forhold til den nye 330i motoren og den mangler også Valvetronic. Den har også en helt egen motorblokk. Så det er en helt annen konstruksjon.

De andre sekserne har fått oppgraderinger som ikke 335i motoren har. Blant annet helt nye blokker i magnesium/aluminium legering.

Begge modellene har Piezo injection som er det største fremskrittet.

Jeg tror ikke BMW kommer til å slutte med ett av sine største varemerker som er selvpustende rekkeseksere. Da ville de heller ikke lagt så mye arbeid i å viderutvikle de uten pustehjelp. Twinturbo motoren er ett helt annet konsept og de kommer til å leve side om side. Den erstatter heller enkelte V8 motorer enn rekke 6.

Rekke 6 er den mest balanserte motorkonstruksonen så hvorfor skulle de slutte med det? Det er til og med en trend som er i startfasen nå der andre bilprodusenter også begynner med rekke 6.

Rekkesekseren er en motorkonstruksjon som brukes av bilprodusentene i en mindre grad enn tidligere. Det er to primære årsaker... den er plasskrevende og den er ikke hensiktsmessig i et marked som er ekstremt komfort og effektorientert. Iht. BMW selv er den nye N54B30 motoren med biturbo nettopp et forsøk på å kombinere momentet til en betydelig større V8 motor (typisk 4 liter) med bensinforbruket til en rekkesekser på rundt 3 liter. Det er ikke første gangen BMW gjør dette nummeret... f.eks den gamle M102B32 motoren var et tilsvarende konsept. Ergo bruker ikke den nye biturbomotoren mye bensin i forhold til den alminnelige N54B30 motoren... ikke i forhold til den effekt den yter. Den nye biturbo motoren har ikke en motorblokk i den nye aluminium/magnesiumlegeringen fordi den iht. BMW ikke kan klare de krefter som blokken utsettes for. BMW har nok større planer med denne motorkonstruksjonen i fremtiden. Piezo innsprøytningsdyser er forøvrig en viktig komponent i en moderne direkte innsprøytning og benyttes både i bensin og dieselmotorer... intet spesielt for biturbomotoren med andre ord.

Jeg vet ikke hva BMW´s planer for fremtiden er, men jeg vet bl.a at dagens N54B25 motor ikke er god nok i fremtiden. Den kan ikke gi det markedet ber om... moment og bensinøkonomi. Av samme årsak ble M54B22 motoren faset ut selvom den på mange måter var den mest harmoniske motorkonstruksjonen BMW har konstruert i de senere årene... iallefall for de alminnelige bilmodellene. Så med mindre BMW ikke har planer om en liten rekkesekser med turbo er denne delene av BMW´s varemerke borte for godt. Mitt bud er at både N42B20 og N54B25 motoren kommer med turbo. Det betyr at de alminnelige variantene av N42 og N54 motorene må vike plassen til mer effektive motorkonstruksjoner. Problemet er at dette er relativt kostbare motorkonstruksjoner og det medfører at BMW ikke vil kunne tilby rekkeseksere i budsjettmodellene... så på den måten vil verden aldri bli den samme mer. Hvis du ser bort fra Lexus... hvilke andre bilprodusenter satser på alminnelige bensinrekkeseksere ? Det er en grunn til at BMW nå beveger seg videre (som den første) med nye turbokonstruksjoner. Som en liten anekdote har den nye Mini Cooper S en turborekkefirer på 1,6 liter (forøvrig utviklet i samarbeide med PSA) som yter 175 HK ved 5500 rpm og inntill 260 Nm ved 1600 rpm. I dette perspektivet ser man bedre hvorfor de tradisjonelle rekkesekserne ikke har fremtiden foran seg.

E30 M3 er først og fremst en hurtig bil på trange baner fordi den har en fabelaktig balanse... kort akselavstand ja, men også den lave vekten og det faktum at den har en kort og lett rekkefirer bidrar til resultatene. Av samme årsak er E30 318is nesten like hurtig som en E30 325i når toppeffekten ikke er avgjørende. En original og tidlig E30 M3 veier ca. 1200 Kg... en original E36 M3 veier nesten 1500 Kg... der har du den viktigste forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng kan være at BMW av hensyn til bl.a deres prispolitikk konstruerte modellen bevisst så den hadde en lavere topphastighet enn andre modeller som befant seg lengre opp i modellhierarkiet. F.eks hadde E39 528i en topphastighet på 240 Km/t, mens E36 328i hadde en topphastighet på 236 Km/t.

Tror du har helt rett Fredrik. Compact 316TI,( 1,8.) E-46 har en toppfart på 201 km/t, mens en ordinær 316 E-46 har en toppfart på 206km/t. 0-100 er det samme: 10.9. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...