Gå til innhold

snart vinter og kommende dekkdilemma

haakon
 Share

Anbefalte innlegg

etter forige vinter med harde dekk skal jeg møte den kommende uten å skrike hver gang jeg må stoppe i minusgrader.

Har hørt at det er best med litt bredde på piggfrie dekk for at de skal få optimalt grep og mindre marktrykk-friksjon og tenkte å kjøpe det i originaldim 225/60/15.

Piggdekk har jeg hørt at er best om de er smale og jeg finner ingen i org dim heller.Tenkte i tilfelle å sette på 205/65/15.

Ettersom jeg har lest så er det en del dårlige erfaringer med "billigdekk" så det blir continental eller noe sånnt. Men hvordan er det å gå ned to hakk i bredde med piggdekka?Går det greit?

Noen som har noen meninger el forslag på gode dekk? pigg el ikke.

kjører stort sett på hovedveier og kjører etter forholdene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Sørlandet har vi jo egentlig sjeldent ordentlig vinter, blir mest slaps og is.

Jeg har stort sett alltid hatt pigg på bilene mine, men det er hovedsakelig fordi de har fulgt med bilene jeg har kjøpt.

I vinter som var kjøpte jeg for første gang vinterdekk selv, og valgte da å prøve piggfrie.

Fikk en god pris på 17" M5-replica med Federal Himalaya.

Ikke akkurat ett godt vinterdekk og heller ikke ett godt sommerdekk, men ett greit kompromiss.

Kjørte med dette på min 540i hele vinter, og hadde kun problemer 2 ganger. I de 2 situasjonene hadde det ikke hjulpet med pigger heller, for når hjula ikke engang er i bakken, er jo saken klar, ingen fremdrift.

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe piggdekk igjen, ser egentlig ingen fordeler med det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterdekk (med eller uten pigger er en smaksak) i dimensjonen 205/65-15 høres fornuftig ut for en E34. Det er tullball med bredere vinterdekk... og det kan nok betale seg å kjøpe kvalitetsdekk når alt kommer til alt... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var 225/45/17, og funket helt greit for meg.

Tullball...?

Tja, godt mulig det, i en gitt situasjon, men strengt tatt ikke noe å tenke på.

Riktig nok har jeg diffbrems på min, og det har jeg også hatt på de 2 E28 535'ene jeg har brukt de siste 3 vintrene.

Har kjørt 225 på alle bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var 225/45/17, og funket helt greit for meg.

Tullball...?

Tja, godt mulig det, i en gitt situasjon, men strengt tatt ikke noe å tenke på.

Riktig nok har jeg diffbrems på min, og det har jeg også hatt på de 2 E28 535'ene jeg har brukt de siste 3 vintrene.

Har kjørt 225 på alle bilene.

Hehehe... min mening er at det er tullball med bredere vinterdekk enn 205 mm på en gammel E34. Nyere biler som f.eks E60 har bredere dekk som standard. Du kan jo f.eks lese de siste innleggene fra T.A.S, Gunnar og meg selv i denne diskusjonen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei NEI!!!! det er leeeeeeenge til vinter!!! ikke bekymre dere om det nå! nå er det sommer,solbrent og pils!! nyt sommeren

solbrent med pils i hånda kan du bli om vintern å. sommern er snart over og velkommen mørke,regn og slaps,salt og grus som smeller i panseret i 100km/t. må jo glede seg tidlig?

ps solbrent bør du unngå da ozonlaget er så tynt at kreftsvulstene kommer iløpet av et par dager. faktor 30 og cæps!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... min mening er at det er tullball med bredere vinterdekk enn 205 mm på en gammel E34. Nyere biler som f.eks E60 har bredere dekk som standard. Du kan jo f.eks lese de siste innleggene fra T.A.S, Gunnar og meg selv i denne diskusjonen... :wink:

standard dim på gammel E34 er 225.. derfor lurer jeg på konsekvensene av mindre dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei NEI!!!! det er leeeeeeenge til vinter!!! ikke bekymre dere om det nå! nå er det sommer,solbrent og pils!! nyt sommeren

solbrent med pils i hånda kan du bli om vintern å. sommern er snart over og velkommen mørke,regn og slaps,salt og grus som smeller i panseret i 100km/t. må jo glede seg tidlig?

ps solbrent bør du unngå da ozonlaget er så tynt at kreftsvulstene kommer iløpet av et par dager. faktor 30 og cæps!!

Huff jeg gruer meg... vi får kose oss med sommer så lenge vi kan... nyte dagene...

i alle fall nye at det er så lyst og fint... uproblematisk å være veldig lenge oppe... sover bare 4-5 timer hver dag jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes jeg bare hører klager hele dagen: er så varmt,er så lyst,er så mye pollen,er så mye fotball,er så mye støy(vaktmestern klipper plen,unga leker ute i barnehagen og skjærene bygger rede) grillosen er nesten ikke til å holde ut,det er altfor fullt på bussenne til stranda/oslofergene(så rart at folk vil bade i 30grader?)

det er vel litt spes her da Oslofolk har Norgesrekord i sutring og mensensmerter. :roll:

vintern kommer,og den kommer fort. jeg gleder meg over å kunne gå rundt i shorts,drikke iskald øl på en varm veranda og føle positiviteten som kommer med sola. alt går liksom litt bedre på denne tida...

men plutselig så står jeg der med 5centi hvitt på bakken og de gamle dekka og det skal jeg prøve å unngå ved å være litt forutseende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...