Gå til innhold

fartsgrenser danmark

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

":1cya3n69]

Ellers må jeg si Århus virker knallfint. Får utforske nærmere de neste 3 dagene.

Århus ER knallfint :D

Har bodd her i snart to uker nå, og stortrives.

Det eneste problemet er at jeg enda ikke har funnet en bra plass å vaske bilen. Er børstemaskiner overalt. Ikke sett en eneste selvvask.. :(

Vet du om noe slikt Fredrik F ?

Århus er absolut knallfint... vi har bodd her i snart åtte år og vi stortrives... :D ... noen gjør det selv bilvask har jeg imidlertid ikke funnet ennå. Noen folk på jobben snakker om et sted i Viby (en bydel i Århus), men det har jeg ikke sjekket. Jeg vasker bilen på Statoil i Skåde/Højbjerg.

Gutta... (Daniel og "Sport")... hva med å gå ut på byen en dag for å drikke noen øl og spise en pizza ?

Det er forøvrig ingen "20% regel" i Danmark, men mange spekulerer nok i at div. feilmarginer, litt generell goodwill og litt lun dansk humor er nok til at myndighetene ikke reagerer så strengt. Jeg er nok litt mer forsiktig av natur... :wink:

Så absolutt! :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

":2d5a38bj]

Ellers må jeg si Århus virker knallfint. Får utforske nærmere de neste 3 dagene.

Århus ER knallfint :D

Har bodd her i snart to uker nå, og stortrives.

Det eneste problemet er at jeg enda ikke har funnet en bra plass å vaske bilen. Er børstemaskiner overalt. Ikke sett en eneste selvvask.. :(

Vet du om noe slikt Fredrik F ?

Århus er absolut knallfint... vi har bodd her i snart åtte år og vi stortrives... :D ... noen gjør det selv bilvask har jeg imidlertid ikke funnet ennå. Noen folk på jobben snakker om et sted i Viby (en bydel i Århus), men det har jeg ikke sjekket. Jeg vasker bilen på Statoil i Skåde/Højbjerg.

Gutta... (Daniel og "Sport")... hva med å gå ut på byen en dag for å drikke noen øl og spise en pizza ?

Det er forøvrig ingen "20% regel" i Danmark, men mange spekulerer nok i at div. feilmarginer, litt generell goodwill og litt lun dansk humor er nok til at myndighetene ikke reagerer så strengt. Jeg er nok litt mer forsiktig av natur... :wink:

Jeg er med :)

Spørs forøvrig om jeg må ta en leterunde i Viby en kveld da 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med dere har spist på Jacobs bar BQ? Så syyykt god mat! ..og billig i tillegg!

Spiste der et par kvelder, da vi ikke spiste middag før rundt 2300. De har jo åpent kjøkken til 0130.

Må si kebaben og grillspydet der var fantastisk godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3lsv2tec]Regner med dere har spist på Jacobs bar BQ? Så syyykt god mat! ..og billig i tillegg!

Spiste der et par kvelder, da vi ikke spiste middag før rundt 2300. De har jo åpent kjøkken til 0130.

Jacob´s har jeg ikke prøvd, men takk for tipset. Man spiser alt for godt til en rimelig penge i Danmark... det er vanskelig å holde vekten over tid... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":397k5r25]Regner med dere har spist på Jacobs bar BQ? Så syyykt god mat! ..og billig i tillegg!

Jacob´s har jeg ikke prøvd, men takk for tipset. Man spiser alt for godt til en rimelig penge i Danmark... det er vanskelig å holde vekten over tid... :roll:

over tid ? Vanskelig over èn uke...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men, politi i andre land enn ditt hjemland har vel ikke lov til å ta i fra deg lappen. kun lov til å bøtelegge deg til langt oppetter halsen?

slik har da jeg forstått det.. men, godt mulig det er feil

Det er korrekt, men det er kun i Norge at man har forenklet forelegg og det betyr at man i Skandinavia har en avtale om at lovovertredelsen blir oversendt til den enkelte lovovertreders hjemland. Ergo blir fartsovertredelsen påtalt av dansk politi... forelagt en dansk domstol... overført til norske politimyndigheter og du blir evt. dømt etter norsk lov i Norge. Noe å tenke på det når BMW´en skal luftes på sydlige trakter i Danmark...og Sverige... :wink:

I Gumball 3000 racet, litt usikker på hvilket årstall. så mistet i hvertfall flere førere lappen utenfor sitt eget land. Special price for you, siden det dreide seg om ett "ulovlig" løp?

Stemmer dette? Hvis jeg kjører over fartsgrensen i danmark å kanskje ville risikere bot, så blir straffen revurdert i norge og lappen forsvinner?

Hvis dansk domstol er inne i bildet, hvorfor skal norske politimyndigheter inn i bildet? Det er vel ikke de som dømmer?

Ble bare litt usikker på hva som faktisk er regler og normer mht dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gumball 3000 racet, litt usikker på hvilket årstall. så mistet i hvertfall flere førere lappen utenfor sitt eget land. Special price for you, siden det dreide seg om ett "ulovlig" løp?

Stemmer dette? Hvis jeg kjører over fartsgrensen i danmark å kanskje ville risikere bot, så blir straffen revurdert i norge og lappen forsvinner?

Hvis dansk domstol er inne i bildet, hvorfor skal norske politimyndigheter inn i bildet? Det er vel ikke de som dømmer?

Ble bare litt usikker på hva som faktisk er regler og normer mht dette.

Fartsovertredelsene i forb. med Gumballracet er nok ikke representativt for hvordan danske politimyndigheter normalt reagerer. Gumball er et organisert (!) løp der danske myndigheter på forhånd hadde advart arrangørene mot at løpet var ulovlig i Danmark i all den tid det ikke var søkt om tillatelse på forhånd. For å gjennomføre regulære billøp i Danmark skal det med andre ord foreligge en tillatelse fra politiet... noe som neppe noen gang blir aktuelt med løp som Gumball. Ergo... var det flere lovparagrafer som kom i annvendelse når politiet siktet enkelte av deltagerne mot lovovertredelser (altså ikke kun mot trafikforseelser).

Nettopp fordi politiet ikke dømmer i en rettstat blir alle alvorlige forbrytelser/siktelser forelagt dommervakten (spesielt for Danmark) og han avgjør så om forbrytelsen skal sendes videre i rettsystemet. Mindre alvorlige forbrytelser finnes det standarddommer for (minner om forenklet forelegg, men kan ikke skrives ut av politiet på stedet) og de sakene blir avsluttet med en bot som betales ved kasse nr. 1 hos staten. For skandinaviske innbyggere gjelder spesielle avtaler ved lovovertredelser. Hvis forbrytelsen er alvorlig blir vedkommende utvist fra Danmark med umiddelbar virkning og saken oversendt (via dommervakten) det respektive lands myndighet for evt. siktelse, dom og straff. Mindre alvorlige forbrytelser (f.eks trafikforseelser) blir også oversendt (via dommervakten) det respektive lands myndighet for evt. siktelse, dom og straff, men vedkommende blir selvfølgelig ikke utvist fra Danmark. Siktelse, dom og straff venter hjemme i Norge... der norske myndigheter reagerer på vegne av danske myndigheter, men med norsk lov som grunnlag. Årsaken er naturligvis innlysende... nordmenn i Danmark skal ikke ha en slags "strafferabatt" i Danmark kun fordi bøtenivået er betydelig høyere i Norge. Det finnes dessverre nok av eksempler på nordmenn i Danmark som ikke har respekt for danske fartsgrenser, men med den nye ordningen endrer det seg ganske sikkert... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra 1 ukes ferie i danmark i går.

På Tirsdag dro jeg og 2 andre biler til tyskland for å kjøpe øl og det ble litt grisekjøring nedover.

Jeg ble målt i 157kmh i 110 sona. dette var målt av en politi sykkel som klokka meg over 4km.

Boten ble på 2000kr + et høyhastighets gebyr på 1000. så det ble 3000dkr i bot på meg.

Jeg fatter fortsatt ikke at farten ikke ble høyere på målingen hans.

Resten av turen gikk knirkefritt kom hjem med 500 liter øl og en del flasker sprit. så det går vel opp i opp med billig øl og farts bot:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra 1 ukes ferie i danmark i går.

På Tirsdag dro jeg og 2 andre biler til tyskland for å kjøpe øl og det ble litt grisekjøring nedover.

Jeg ble målt i 157kmh i 110 sona. dette var målt av en politi sykkel som klokka meg over 4km.

Boten ble på 2000kr + et høyhastighets gebyr på 1000. så det ble 3000dkr i bot på meg.

Jeg fatter fortsatt ikke at farten ikke ble høyere på målingen hans.

Resten av turen gikk knirkefritt kom hjem med 500 liter øl og en del flasker sprit. så det går vel opp i opp med billig øl og farts bot:)

Hmmm... interessant... jeg går ut fra at du bare har fått en papirkopi av politimannens siktelse. Det vil si at du ennå ikke har fått en egentlig dom og en bot som du skal betale. Saken blir helt sikkert oversendt ditt lokale politikammer i Norge i all den tid du ikke har en fast dansk adresse. En dansk politimann har ingen rett til å skrive ut et forenklet forelegg slik som i Norge. Årsaken er at kun en dommer/domstol har rett til å dømme... ergo er det kun en kopi av politimannens siktelse du har fått... og på den bakgrunn vil politimesteren og/eller dommervakten (der siktelsen administrativt ble effektuert - Amt/Kommune/By) behandle saken videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke fått noen ting, men det han sa var at jeg vil få en regning i posten som jeg må betale, hvis ikke jeg betaler den innen fristen blir saken videresendt til Norge og jeg får prikk på lappen osv.....

Det var det jeg fikk opplyst av politimannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke fått noen ting, men det han sa var at jeg vil få en regning i posten som jeg må betale, hvis ikke jeg betaler den innen fristen blir saken videresendt til Norge og jeg får prikk på lappen osv.....

Det var det jeg fikk opplyst av politimannen

Her er det et eller annet helt galt... f.eks prikk i lappen (2 stk. - én for å kjøre for fort + én for høyhastighetstillegget) skal du under alle omstendigheter ha i all den tid det er en del av straffeutmålingen i Danmark på linje med de 3 tusen kronene du allerede har nevnt som en mulig bot (stemmer i forhold til den danske færdselsloven). Jeg er selvfølgelig ikke sikker i min sak, men trolig hører du ganske sikkert mer fra din lokale politimester i Norge... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er sikker på at de ikke har egene regler for turister? han var så sikker på måten han sa dette. en eldre herre-mann med bart og et stort smil rundt munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er sikker på at de ikke har egene regler for turister? han var så sikker på måten han sa dette. en eldre herre-mann med bart og et stort smil rundt munn.

100% sikker er jeg ikke (jeg har kun lest om dette i danske aviser) og det skal bli spennende å høre hva som skjer. Jeg håper selvfølgelig at utfallet blir til din fordel, men jeg tviler for å være helt ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva trur du kommer til å skje? høyere bot?

Jeg tror politiet i Norge kommer til å tiltale deg på vegne av danske myndigheter og at du dermed kommer til å bli dømt etter norske regler i Norge. Trolig "mapper" politiet i Norge de forskjellige reglene i Norge og Danmark ved å se på den prosentmessige fartsovertredelsen (i ditt tilfelle ca. 43%) som i kombinasjon med en generell uttalelse fra den danske politimannen om "vær & føreforholdene" på stedet danner utgangspunktet for en dom. Dette er imidlertid som jeg har skrevet tidligere kun hypoteser fra min side og jeg ville derfor ha tatt kontakt med politiet i Norge og forhørt meg på generelt grunnlag hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...