Gå til innhold

Nye innlegg i 734 traader..

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette høres meget bra ut! Har hatt litt i mot USA i lengere tid og har sagt til meg selv at jeg ikke skal reise dit, men når jeg ser reisebrevet ditt så ser jo at det absolutt er verdt en tur :)

Når det gjelder det å bo der borte så tror jeg også at det er mye bedre å bo der enn i Norge hvis du ligger et stykke over gjennomsnittet i lønn. Hvis du derimot ligger under gjennomsnittet så tror jeg det er et helvete særlig hvis det skulle skje noe (les sykehusregning). Veien er liksom ikke så lang ned til dårlig råd da.

Det var ikke min hensikt å starte en politisk diskusjon her inne, men som du indirekte er inne på er det ikke så dumt å bruke sansene før man gjør seg bastante personlige meninger om ting. Vi hadde forøvrig en fyr fra Iran på jobben som relativt inderlig hatet USA... helt til den dagen jobben tilbød ham en studietur til San Francisco i California. Da han kom tilbake etter tre uker var det primitive hatet mot USA erstattet med langt mer reflekterte tanker og holdninger. I dag små fire år senere bor han og familien i byen Vancouver i delstaten British Columbia på vestkysten av Canada. Jeg har mer enn veldig lyst til å følge hans eksempel... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres meget bra ut! Har hatt litt i mot USA i lengere tid og har sagt til meg selv at jeg ikke skal reise dit, men når jeg ser reisebrevet ditt så ser jo at det absolutt er verdt en tur :)

Når det gjelder det å bo der borte så tror jeg også at det er mye bedre å bo der enn i Norge hvis du ligger et stykke over gjennomsnittet i lønn. Hvis du derimot ligger under gjennomsnittet så tror jeg det er et helvete særlig hvis det skulle skje noe (les sykehusregning). Veien er liksom ikke så lang ned til dårlig råd da.

Ja, USAs sykeordninger er ikke stort aa skryte av, men det er visst nok mye bedre her i Canada, og totalt sett synes jeg Canada virker som et mye mer highclass-land enn USA, selv om det paa mange maater regnes som en del av USA. Det festlige der er jo at Canada baade virker aa vaere et bedre land aa bo i, og regner man Canada og Alaska sammen, saa er det ca. like stort som hele USA.. men innbyggertallene er helt annerledes, og de aller fleste i Canada bor innenfor en god times kjoering fra grensa til USA. Tror vi snakker rundt 90%.

Hvorfor vil ikke samboeren din flytte da?

Hun vil ha smaatterier med tid og stunder.. og med paa det lasset vil hun jo da haa masse betalt permisjon fra jobb (de faar rundt 6 mnd foer og 1 aar etter der hun jobber), saa hun har ikke lyst til aa slutte der foer hun har faatt kul paa magen, selv om hun hater jobben. Men hun har bare yrkesskole og studiekompetanse, saa hun har jo lyst paa noe hoeyere, men er skeptisk til aa ta det paa engelsk. Og uten hoyere utdanning faar man ikke store loennen her borte. Lurer faktisk paa om det er $7 CND som er minsteloenna, og $5 USD.. er litt usikker der.. skrev $7 USD paa forrige side. I tillegg har vi/hun jo hus og stall hjemme, saa huset maa leies ut, og hun leier jo allerede ut alle boksene i stallen og et lite nabohus, saa noen maa liksom kunne ordne opp der om det skulle vaere noe.

Velvel, ting har riktig nok tatt en litt annen turn, for planen min var jo aa gaa videre fra bachelor i produktdesign og da fortsette paa masters of industrial design her borte, fordi jeg trodde det var master paa fire aar totalt, men naa viser det seg at det er bachelor som er fire aar her borte. Uansett ikke noe stort problem for min del, jeg kunne fullfoert skolen her, og proevd aa finne meg jobb. Laererikt som bare det aa ha utdanning/jobberfaring fra flere kontinenter, samtidig som jeg ville blitt veldig bra i engelsk.. klimaet er dessuten bra, bilene og alt av varer er billig, og vi vil bo gratis i et enormt hus med basseng, svaert treningsrom med alt utstyr, trippelgarasje, og vi ville ogsaa faatt gratis internett, telefon og TV.. og hatt eget dobbelt soverom, stor stue og eget bad. For ikke aa glemme at vi ville faatt den hjelpen vi trenger av svigerfar og kona hans om det skulle vaere noe. De tilbyr seg ogsaa aa "sponse" oss for at vi skal faa green card.. det er et krav her borte, og er ikke noedvendigvis saa lett aa faa, siden man maa ha en med green card som sponsor, altsaa ansvarlig, om man da ikke er student. Kona til svigerfar har allerede sponsa ham, men han kan sannsynligvis sponse en av oss, mens mora til kona hans kan ta den andre.

Men selvfoelgelig, familien i Norge er jo saaklart et ankepunkt, siden reisene er veldig lange og dyre, men dette trenger ikke vaere for evig, et par aar her borte hadde helt sikkert vaert topp.. og jeg tror jeg kommer til aa angre for evig om vi ikke slaar til, men gaar det ikke saa gaar det ikke. Og det hadde vaert herlig aa ha industrial design fra Carleton University paa CVen i stedet for produktdesign fra skitne Hoegskolen i Vestfold.. her er deres siste bragd: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=122079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...hørtes mer positivt med skole der borte ja enn med utdanning på HIVE :)

Uansett.. er enig med deg i at du tar ikke bilder av bmw'ene der borte med mindre det er FETE m'biler..

Skulle jeg selv kjøpt bil der borte hadde det kun vært en ting som gjaldt og det SKULLE vært Lincoln Navigator!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du milde... en strykprosent på 97,5% er imponerende... :shock: ... og det forteller etter min mening vesentlig mer om skolen/foreleserne enn om studentene. Nei... smi mens jernet er varmt... jeg har angret mange ganger på at jeg ikke fortsatte skolen i England (Canterbury) da jeg hadde muligheten da jeg var der i 3/4 år (to semestere) i 1984/85... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott reisebrev Gunnar! Jeg håper så inderlig at jeg en gang kan få tilbud om å flytte og jobbe "over there" gjennom firmaet som jeg skal begynne som lærling i til høsten, som er innenfor oljen. Det hadde vært saker det tror jeg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bodd i florida i snart et år og kunne aldri mitt kunnet bo her i mere enn det jeg har bodd her. USA er drit kjedelig når du har bodd her en stund.. amrikanerne sier det selv også. er greit å komme hit på ferie.. men å bo her suger. skal snart bo et år i california, det ser jeg frem til. men kunne aldri bodd der for alltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bodd i florida i snart et år og kunne aldri mitt kunnet bo her i mere enn det jeg har bodd her. USA er drit kjedelig når du har bodd her en stund.. amrikanerne sier det selv også. er greit å komme hit på ferie.. men å bo her suger. skal snart bo et år i california, det ser jeg frem til. men kunne aldri bodd der for alltid..

Amerikanerne sier det selv om landet sitt? Er det noen som er så lite nasjonalistiske at de kan si det? Jeg ville aldri sagt noe slikt om Norge selv om jeg veit at det er mange ulemper med å bo her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne sier det selv om landet sitt? Er det noen som er så lite nasjonalistiske at de kan si det? Jeg ville aldri sagt noe slikt om Norge selv om jeg veit at det er mange ulemper med å bo her!

Tvilsomt om spesielt mange amerikanere sier slikt... og det er under alle omstendigheter like dumt som å si at Europa er kjedelig... husk at United States of America (eller de forente amerikanske stater) er et helt kontinent... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerika er et kontinent.

USA er ikke et kontinent.

Du har et poeng der jeg var mindre presis... Nord-Amerika (USA, Canada og Alaska) er et kontinent... Syd-Amerika er et kontinent... og Mellom-Amerika kan betraktes som et subkontinent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerika er et kontinent.

USA er ikke et kontinent.

Du har et poeng der jeg var mindre presis... Nord-Amerika (USA, Canada og Alaska) er et kontinent... Syd-Amerika er et kontinent... og Mellom-Amerika kan betraktes som et subkontinent.

Blir alltid enige vettu :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerika som er kontinetet da.. som bare er delt opp i sør og nord amerika.. men kontinentet er Amerika..

amrikanerne har jo skjønt hvordan vi har det i europa, hvor mye bedre det er med helse og skole gang og ikke minst hvor penere europeiske jenter er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...