Fredrik Skrevet Juli 23, 2006 Skrevet Juli 23, 2006 Glenno/ehrnst: For oss som er spesielt interessert i biler ser kanskje ikke fremtiden så lys ut... iallefall ikke hvis man tenker på et tradisjonelt bileierskap med mekking etc. Poenget er imidlertid at bensinen i de fleste land (her i Danmark og resten av Europa) selges billigst på de ubemannede stasjonene... ofte er prisen der mellom en halv krone til en krone billigere pr. liter enn på de bemannede stasjonene. Jeg er faktisk kun ved en bemannet stasjon når jeg skal vaske bilen... alt annet er tåpelig når prisen for drivstoff er tildels betydelig lavere andre steder. Bildeler etc. kjøper folk mer og mer over nettet... og avstanden til den fysiske butikken betyr lite eller ingen ting bare prisen er lav nok. Koed er et godt eksempel på dette og forretningen med norske kunder er åpenbart så stor at de til og med kan ansette spesielle norske kundebhandlere som kun betjener de norske kundene... så lenge det varer ! Tilsvarende gjelder det for biler... alt handler om pris. I England er privatleasingmarkedet i dag så stort at brukte biler som er over tre år gamle (leasingperioden er som regel tre år) mer eller mindre dumpes i pris fordi ingen ønsker å kjøpe bilene. Dette virker naturligvis selvforsterkende og så sant man har en stabil inntekt er det økonomisk galskap å ikke lease privatbilen i England. Man kan i tillegg kjøpe spesielle serviceavtaler a la BMW Service Inclusive der man binder seg til bestemte verksteder eller kjeder med verksteder. Dette medfører at mange hverken har økonomiske eller praktiske insentiver til å skru på bilen selv... eller at andre enn de man har en serviceavtale med skal skru på bilen. Mange har jo også både veihjelp og fri leiebil i bilforsikringen (også den forsikringen man evt. tegner med leasingselskapet) så dermed er det enda en mindre grunn til selv å skru på bilen. Bilimportører i England har allerede tatt konsekvensen av dette ved å redusere delelageret for deler til biler eldre enn 10 år gamle... og noen deler (f.eks motorstyringsenheten til Mercedes-Benz W124) lagerføres ikke i England. Det skal ikke mye fantasi til for å tenke seg hva en slik del koster hvis den skal spesialimporteres... ergo havner bilen på skroten og kunden leaser en ny bil. I tillegg har vi miljøaspektet. Det er ingen hemmelighet at myndighetene ønsker å endre avgiftene fra kjøpet av bilen til selve bruken av bilene. I fremtiden kommer vi til å betale mer pr. kjørte kilometer enten i form av regulære veiavgifter, miljøgebyr på forsikringen eller et større miljøgebyr på drivstoff. I Frankrike og i Tyskland betaler man f.eks mer og mer i årlige avgifter for hvert år bilen blir eldre... som en slags miljøkompensasjon for hvert år bilen blir mer og mer umoderne i relasjon til avgasser etc. Hensikten er naturligvis et forsøk på å stimulere til et øket salg (les: leasing) av nye biler. Dette er naturligvis en gavepakke til både staten og bilprodusentene... og vi som er tradisjonelt interessert i biler bør fortvile... ingen tvil om det. På den annen side blir selv billige biler mer og mer interessante og hverken hestekrefter eller dreiemoment er utelukkende forbeholdt relativt rike mennesker i fremtiden. Den nye Golf GT med en 1,4 liter bensinmotor med både turbo og kompressor yter f.eks hele 170 HK og 240 Nm... og dette er bare begynnelsen.
ehrnst Skrevet Juli 23, 2006 Skrevet Juli 23, 2006 Ja, vi er nok på vei mot en inditruell revolusjon. MEN - det kommer alltid et men, jeg ønsker å kunne kjøpe tennplugger eller en slange på nermeste bensinstasjon om jeg står midt på hardangervidda - for å så kjøre hjem. Det er det jeg mener, jeg har ganske liten interesse av å måtte ta inn på hotell i to netter a kr 650,- fordi bensinslagen min røyk å jeg må ha bilen på BMW-verksted. Snart må man innom merkeverksted for å kjøpe vindusviskere See my point?
Fredrik Skrevet Juli 23, 2006 Skrevet Juli 23, 2006 Ja, vi er nok på vei mot en inditruell revolusjon. MEN - det kommer alltid et men, jeg ønsker å kunne kjøpe tennplugger eller en slange på nermeste bensinstasjon om jeg står midt på hardangervidda - for å så kjøre hjem.Det er det jeg mener, jeg har ganske liten interesse av å måtte ta inn på hotell i to netter a kr 650,- fordi bensinslagen min røyk å jeg må ha bilen på BMW-verksted. See my point? Jeg ser absolut ditt poeng, men man kan ikke få alt til enhver tid her i verden. Det vil alltid være en risiko tilknyttet alt man gjør... også når man kjører over Hardangervidda. I fremtidsperspektivet jeg skisserer reduseres risikoen ved at bilen du kjører er nyere (maksimalt tre år gammel eller typisk kjørt maksimalt 60000 Km) og dermed får du neppe bruk for å kjøpe tennplugger midt på Hardangervidda. Forøvrig kan man forsikre seg mot ufrivillige opphold på hoteller hvis bilen bryter sammen. Min reiseforsikring her i Danmark dekker den slags uhell...
Glenno Skrevet Juli 23, 2006 Forfatter Skrevet Juli 23, 2006 bmwE9 hmm dette var en tanke vekker. Vet ikke om jeg liker helt tanken eller om det bare tar tid å venne seg til. Spørsmålet blir prioritering der bil elskere konskvent gjør etter spørselen større. Bør jo tro at gjennom organiserte klubber så vil en bremse effekten, intresseren for eie en eller annen bil bør jo være tilstede. Kansje intresse klubber bør jobbe mere politisk aktivt for å bevare gleden av gml biler? Blir kansje da i form av veteraner da.
Fredrik Skrevet Juli 23, 2006 Skrevet Juli 23, 2006 bmwE9 hmm dette var en tanke vekker. Vet ikke om jeg liker helt tanken eller om det bare tar tid å venne seg til. Spørsmålet blir prioritering der bil elskere konskvent gjør etter spørselen større. Bør jo tro at gjennom organiserte klubber så vil en bremse effekten, intresseren for eie en eller annen bil bør jo være tilstede. Kansje intresse klubber bør jobbe mere politisk aktivt for å bevare gleden av gml biler? Blir kansje da i form av veteraner da. Ja... man bør nok forsøke å venne seg til tanken om at en bil blir en bruk og kast gjenstand i en vesentlig større grad en tidligere. Jeg tror også at det vil komme klubber/foreninger som organiserer folk med en "gammeldags" bilinteresse. Et eksempel er P1 International som ledes av Damon Hill (F1 totalvinner i 1996)... der kan man i et slags "timeshare" system kjøpe seg til tid i en bil man ellers kun kan drømme om. Forøvrig forandres ikke verden over natten... heller ikke når det gjelder privatbilisme, men tendensen er dessverre tydelig nok...
ErikS Skrevet Juli 23, 2006 Skrevet Juli 23, 2006 Dette er tragisk. Uansett burde flere daglige ledere på bensinstasjoner gi nyansatte en opplæring, ikke bare i drift av butikk og kassaoppgjør, men også fire enkle ting som man nesten må gjøre hver dag på jobb: -Skifte lyspærer -Skifte vidusvisker -Peile olje -Sjekke lufttrykk Det er ikke holdbart at bensinstasjoner (mange med navn: Servicesenter) har en så stor mangel på kunnskap. Det er kun de mest elimnære ting man tester i denne testen, og med et så lavt resultat er det bra at det bllir en debatt rundt saken. All ære til Drammens tidende og de fire stasjonene som fikk smil
Fredrik Skrevet Juli 23, 2006 Skrevet Juli 23, 2006 Dette er tragisk. Uansett burde flere daglige ledere på bensinstasjoner gi nyansatte en opplæring, ikke bare i drift av butikk og kassaoppgjør, men også fire enkle ting som man nesten må gjøre hver dag på jobb: -Skifte lyspærer -Skifte vidusvisker -Peile olje -Sjekke lufttrykk Det er ikke holdbart at bensinstasjoner (mange med navn: Servicesenter) har en så stor mangel på kunnskap. Det er kun de mest elimnære ting man tester i denne testen, og med et så lavt resultat er det bra at det bllir en debatt rundt saken. All ære til Drammens tidende og de fire stasjonene som fikk smil På enkelte biler må man ta av hele frontfangeren for å kunne skifte lyspærer... skal man lære det også på et slikt kurs ? ... Jeg tror innehaveren av en bensinstasjon lærer sine ansatte det de trenger for å tjene penger... ergo ender de fleste opp som pølsevendere...
haakon Skrevet Juli 23, 2006 Skrevet Juli 23, 2006 trenger folk virkelig hjelp til å peile olje og fylle luft i dekka? bør de da ikke ha hjelp til å fylle bensin også?
ChrZZ Skrevet Juli 23, 2006 Skrevet Juli 23, 2006 trenger folk virkelig hjelp til å peile olje og fylle luft i dekka? bør de da ikke ha hjelp til å fylle bensin også? Veldig enig her også. Men jeg mener at et bensinstasjon skal kunne hjelpe med dette, MEN en bileier burde (skal?) også kunne peile/fylle olje selv, samt fylle luft i dekk. Det blir jo som at det er flere (kvinnelige? ) bilister som ikke kan skifte dekk. Det blir jo akkurat som å dø foran kjøleskapet hjemme, fordi man ikke kan lage mat til seg selv. Man kan jo risikere å strande et sted hvor man ikke får hjelp med det først til å *skifte dekk*
Steffan C Skrevet Juli 23, 2006 Skrevet Juli 23, 2006 Men jeg mener at et bensinstasjon skal kunne hjelpe med dette, MEN en bileier burde (skal?) også kunne peile/fylle olje selv, samt fylle luft i dekk. Er helt enig med ChrZZ, bileier må kunne utføre disse enkle oppgavene .
ChrZZ Skrevet Juli 23, 2006 Skrevet Juli 23, 2006 Kjørelæreren min viste meg alt slikt. Dvs, jeg kunne fra før av, men han viste og forklarte for det. Kanskje det burde være en bedre integrering av dette under opplæringen av nye sjåfører?
Hakon Skrevet Juli 23, 2006 Skrevet Juli 23, 2006 spør du meg er service på bensinstasjoner helt uinteressant... jeg vil ikke ha noen andre enn mitt BMW-merkeverksted til å klå på bilen. Er noe galt ringer man bare BMW og får de til å ta seg av saken.. Olje og luft får folk faenmeg klare å finne ut av selv.. trenger ikke en fra bensinstasjonen til det? har man en veldig gammel og dårlig bil som detter fra hverandre, og man ikke har den kunnskap som må til for å sette bilen i stand om den stopper blir det en annen sak, men da bør man vel ikke kjøre rundt i en skraphaug i utgangspunktet.
Mr.Plow Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Nå har det seg slik at det finnes endel handicappede eller hjelpetrengende mennesker også. Mange av disse kjører faktisk bil... Mener du virkelig at disse skal dra på merkeverksted hver gang for å få skiftet dekk, peilet olje, byttet viskere osv?
Arax Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Hun bemerket at oljen var mørk - og det var tydeligvis ikke bra? (strek) Det er faktisk ikke feil, med tanke på at oljen kan bli mørkere vis man har en motor som soter mye..
Hakon Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 Nå har det seg slik at det finnes endel handicappede eller hjelpetrengende mennesker også. Mange av disse kjører faktisk bil... Mener du virkelig at disse skal dra på merkeverksted hver gang for å få skiftet dekk, peilet olje, byttet viskere osv? Det tenkte jeg ikke på, men de kan jo dra på et verskted for å få gjort de tingene du nevner. ingen stor sak det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå