Simen Malerbakken Skrevet August 4, 2006 Forfatter Skrevet August 4, 2006 Veiene bør vi kunne bygge ut for noen av de miliardene bilistene legger igjen hvert år. Hvor skal vi få pengne fra?? Jo vi skal slanke bort komune Norge, og lage storkomuner der fylket har ansvaret, vips gikk vi fra en dullion administrasjoner til 19 større komuner, egentlig er det helt latterlig at et lite land som Norge skal ha mange administrasjoner, tenk hvor mye vi kunne spart... Norge er i dag snart et land bestående av komunalt ansatte, og andre trygdemissbrukere.
mOMOe Skrevet August 4, 2006 Skrevet August 4, 2006 estimert kostnad for reparasjon av det norske veinettet er på 720 milliarder NOK.. så der får staten igjen for å ha "glemt" vedlikehold av veiene de siste 50 årene..
[space] Skrevet August 4, 2006 Skrevet August 4, 2006 Veiene bør vi kunne bygge ut for noen av de miliardene bilistene legger igjen hvert år.Hvor skal vi få pengne fra?? Jo vi skal slanke bort komune Norge, og lage storkomuner der fylket har ansvaret, vips gikk vi fra en dullion administrasjoner til 19 større komuner, egentlig er det helt latterlig at et lite land som Norge skal ha mange administrasjoner, tenk hvor mye vi kunne spart... Norge er i dag snart et land bestående av komunalt ansatte, og andre trygdemissbrukere. Bor selv i en "storkommune" og de klarer å søle vekk penger likevel. Bl.a. er administrasjonsbyggene som lå i de sammenslåtte kommunene fortsatt i bruk. Det de klarte å oppnå med storkommunen var å bruke x antall millioner på et nytt, og for lite, rådhus. Noe av det positive her er at i kjelleren på dette huset er det laget nye kanonbra kinosaler. (Er dere forresten klar over at det koster 90,- å se en film på kino nå?!?!) I fredrikstad var det foleavstemning for/mot storkommune. Resultatet var rundt 95% MOT, men ble det storkommune uansett, jepp! Demokrati i praksis... Men skal være enig med deg i at administrasjonskostnader må ned.
Gunnar Skrevet August 4, 2006 Skrevet August 4, 2006 ":33s3c3sz](Er dere forresten klar over at det koster 90,- å se en film på kino nå?!?!) Ja. Helt sinnsykt synes jeg, og lurer som vanlig på om det bare er jeg som er kjip eller om andre også synes det. Kunne jo tenkt meg å gå på kino et par ganger i måneden kanskje, men da snakker vi plutselig nærmere 400 schpenn i måneden for meg og samboern, eller nærmere 5000,- i året, samme som jeg betaler i forsikring og veiavgift for å ha en ekstra E34.. så det har bare endt opp med at vi egentlig aldri går på kino. Ikke fordi vi er så kjipe, men fordi mye av moroa forsvinner når det er så forbanna dyrt. I Canada var det GØY å gå på kino! 10-litersbøtter med popcorn for en slikk og ingenting, kinobilletter til 40,- på filmer som ikke hadde kommet til Norge enda (Supermann f.eks.), brus fra små (store i Norge) til store (2 liter?) med gratis refill bare man hadde billett. ":33s3c3sz]I fredrikstad var det foleavstemning for/mot storkommune. Resultatet var rundt 95% MOT, men ble det storkommune uansett, jepp! Demokrati i praksis... Ja, vi har jo fått noen eksempler på hvor "bra" demokratiet fungerer både her i Norge og i USA.. ":33s3c3sz]Men skal være enig med deg i at administrasjonskostnader må ned. Jeg tror nok de fleste kommuner faktisk er kraftig effektivisert de siste årene, men at ting koster er det liten tvil om.. Storkommunene er nok både og. Jo større det blir jo mer rundt grøten blir det..
VillKapping Skrevet August 4, 2006 Skrevet August 4, 2006 Kan ihvertfall glemme bedre veier på en stund.. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/08/04/472974.html Kampen mot fattigdom er selvsagt viktig, men politikerne klarer/vil ikke se ting i sammenheng. Bedre infrastruktur fører til lavere kostnader, mer vekst og flere arbeidsplasser som igjen er en viktig del av kampen mot fattigdom. Det mener nå jeg ihverfall..
[space] Skrevet August 4, 2006 Skrevet August 4, 2006 ":ukw5vzob](Er dere forresten klar over at det koster 90,- å se en film på kino nå?!?!) Ja. Helt sinnsykt synes jeg, og lurer som vanlig på om det bare er jeg som er kjip eller om andre også synes det. Kunne jo tenkt meg å gå på kino et par ganger i måneden kanskje, men da snakker vi plutselig nærmere 400 schpenn i måneden for meg og samboern, eller nærmere 5000,- i året, samme som jeg betaler i forsikring og veiavgift for å ha en ekstra E34.. så det har bare endt opp med at vi egentlig aldri går på kino. Ikke fordi vi er så kjipe, men fordi mye av moroa forsvinner når det er så forbanna dyrt. I Canada var det GØY å gå på kino! 10-litersbøtter med popcorn for en slikk og ingenting, kinobilletter til 40,- på filmer som ikke hadde kommet til Norge enda (Supermann f.eks.), brus fra små (store i Norge) til store (2 liter?) med gratis refill bare man hadde billett. Det er moro å se film på kino, men når en får dvden på play.com til samme pris som kinobiletten pr. person, så begynner jeg å tenke litt. Har 40" skjerm hjemme i stua, og helt greit surroundanlegg, så klarer å få en viss stemning hjemme også. En 10 liter med baconsnacks hadde gjort seg. Betalte vel 15-20 for et lite beger nå sist, og det var spist opp før filmen begynte...
Hakon Skrevet August 4, 2006 Skrevet August 4, 2006 En god venn av meg har 180" bilde (fra prosjektor selvsagt) så jeg ser mye film hos han, men det er noe litt spesielt med å gå på kino.. blir ikke helt det samme som å se filmen hjemme... jeg syns det er hyggelig med kino, og her i oslo hvor vi har så mange fine Kino'er går jeg på kino nesten hver gang det er en film jeg finner interessant.. Prisen er en smule vill, ja, men er det egentlig noe i norge som er særskilt billig da? (bortsett fra landbrukslån)
ChrZZ Skrevet August 4, 2006 Skrevet August 4, 2006 Jeg VISSTE at bmwE9 og Simen ville møtes i en *duell* i en tråd her på forumet. Ser ut til at dette ble tråden de ville møtes i Lange lange lange innlegg med trippel kvadruppel sitater Moro!
Fredrik Skrevet August 17, 2006 Skrevet August 17, 2006 Det er åpenbart ikke kun jeg som mener at rette motorveier er fremtiden... http://www.nettavisen.no/bil/article712893.ece
Fredrik Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Japan har besluttet å satse ca. 230 milliarder kroner på at nytt togsystem mellom de store byene som skal kunne kjøre i 500 Km/t. Teknikken blir basert på elektromagnetiske skinner (Mag-lev) der banaliteter som hjul og kontakt med en skinner er overflødig. Jeg lurer på når Erik Solheim & Co (som ellers alltid proklamerer at Norge er best i miljøvern) får ut den berømte fingeren og satser tilsvarende fremtidsrettet og miljøvennlig som Japan. Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger eller Oslo-København på knapt en time eller litt over en time hadde faktisk vært temmelig interessant... http://epn.dk/handel_service/transport_ ... 213186.ece
Fredrik Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 Tja... vi er da ganske aktuelle her inne av og til... jeg vet ikke om man skal le eller gråte... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 540329.ece Her er en annen tilsvarende diskusjon... profilen "Fredrik Falkenberg" er undertegnede. http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=391739
kilronan Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 Tror de fleste er enige om at vi godt kunne fått på plass en skikkelig veinett i Norge. Men når det er sagt så er det er ikke vei noe vi bare kan bestille og få levert på døra bare vi har nok penger. Vi kan med andre ord ikke bare lure unna noen hundre mrd til veibygging uten at det får konsekvenser for økonomien. En løsning er naturligvis å bruke arbeidskraft fra utlandet, men veien skal uansett bygges i Norge og mange av pengene vil derfor uansett ende opp her. For dem som har lyst til å skjønne litt mer av den hele og fulle sammenhengen så vil jeg anbefale et kurs eller lignende i makroøkonomisk forståelse. Tror egentlig alle nordmenn kunne hatt godt av et slik kurs - så ville vi sluppet en haug med idioter som bare gnåler tankeløst om alle milliardene vi har og hvorfor vi ikke gidder å bruke dem mens vi fortsatt er i live.
ingard Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 Veiene i Nordland er ikke så værst, men det er når frosten slår inn at det blir veldig dårlig på tur hjem fra Trondheim. Det var ikke noe artig med lavprofil. Men observerer ny asfalt flere steder, blandt annet på vår veldig slitte kystriksvei. Tyskerne må ha de fælt i bobilene sine der, spesielt når mange kilometer kun har plass til en bil i bredden. Også nordover fra Mo i Rana er det langt ny asfalt. Edit: Var visst en gammel tråd dette. Hva skal vi konkludere med? Har det blitt bedre? Hva tror dere straffen er for å sette opp et varselsskilt for hvert hull i asfalten i hjembygda? De irriterer meg grenseløst.
Dr_S Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 Det vil aldri bli laget mere veg her i landet så lenge vi har folk i styre og stell som er IMOT biler! SV f.eks... Og SP vil vil helst bare bygge ut vegene i distriktene, på øyer der det bor 300 mennesker. Har SV og resten av kluthuene tenkte på at bussene og elbilene også må ha VEI å kjøre på?? Her i byen har vi en idiot av en SV politiker som klarte å uttale i media at "det at det er hull og sprekker i veiene våre er jo bare positivt, for da kjører folk saktere"
Fredrik Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 Tror de fleste er enige om at vi godt kunne fått på plass en skikkelig veinett i Norge. Men når det er sagt så er det er ikke vei noe vi bare kan bestille og få levert på døra bare vi har nok penger. Vi kan med andre ord ikke bare lure unna noen hundre mrd til veibygging uten at det får konsekvenser for økonomien. En løsning er naturligvis å bruke arbeidskraft fra utlandet, men veien skal uansett bygges i Norge og mange av pengene vil derfor uansett ende opp her.For dem som har lyst til å skjønne litt mer av den hele og fulle sammenhengen så vil jeg anbefale et kurs eller lignende i makroøkonomisk forståelse. Tror egentlig alle nordmenn kunne hatt godt av et slik kurs - så ville vi sluppet en haug med idioter som bare gnåler tankeløst om alle milliardene vi har og hvorfor vi ikke gidder å bruke dem mens vi fortsatt er i live. Dette er stort sett en politisk myte... spørsmålet er hvordan man finansierer utbygging av infrastruktur... ikke om man skal finansiere utbygging av infrastruktur eller ikke av frykt for en ukontrollert inflasjon. Det handler dermed mer om politikk enn om makroøkonomiske problemstillinger. Danmark er et naturlig land å sammenligne med i denne sammenhengen og i Danmark bygger man motorveier og enorme broer til den helt store gullmedaljen. Hvordan er dette mulig i et land som har en lavere arbeidsløshet enn Norge og som ikke har over 100000 gjestearbeidere fra bl.a Polen til å stagge inflasjonsspøkelset ? Løsningen er å spre investeringskostnadene over flere år gjennom div. faste avsetninger på statsbudsjettet. Dermed vet markedet... og fremtidige regjeringer at en viss del av statsbudsjettet er låst fast i utbygging av infrastruktur. Hvis disse avsetningene allikevel viser seg å være inflasjonsdrivende (noe de ikke er fordi markedet kjenner til dem) har regjeringen/finansdepartementet god tid til å justere kursen underveis. Problemet i Norge er etter min mening mangel på politisk konsensus i forhold til utbygging av infrastruktur... og det har ført til den tragiske situasjonen vi har i dag. Sånn litt på siden... det har jo ikke vært gratis å bygge ut offshore/onshore sektorene i forbindelse med oljeutbyggingen heller... og i denne sammenhengen er det ingen som har vært bekymret for inflasjon eller direkte mangel på arbeidskraft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå