Astri Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 Hadde man latt være å bruke milliarder på at små øysamfunn med 40 innbyggere på vestlandet skal få hver sin undersjøiske tunnel, og heller brukt pengene der det er høy trafikk, altså på hovedveier i byområder og mellom større byer, hadde problemet vært mye mindre.... Men i denne sosialiststaten er det bedre at 40 mennesker utenfor Bergen får tunnel for å komme til fastlandet (hvor det allerede går ferje), enn at titusenvis av mennesker kan ferdes trygt mellom byer i Norge. Forstå det den som kan. teitaste eg ha hørt,skl alle bu rundt oslo Har ikke noe med hvor folk skal bo, men selv om jeg ikke selv bor i Oslo forstår jeg godt at man må prioritere steder der det er høy trafikk, framfor svindyre prosjekter rundt forbi som bare tjener noen ytterst ytterst få. Bruker man 1 milliard på ett par tunneler på vestlandet, hjelper det kanskje 100-1000 personer, hva med 1 milliard i Oslo? Stavanger? Kristiansand? Trondheim? Osv. Da kan plutselig flere hundretusener med mennesker få nytte av veien. Kor har du det i fra? Her har me fått rullestadjuv tunnellen og Åkerfjordtunnellen, og hadde du kjørt disse veiene før tunellene kom så hadde du vel endra mening tenke eg. Innen Karmøy e det ca 37.000 innbyggere og i Haugesund e det ca 35.000 innbyggere, du har og resten av haugalandet rundt som bruker disse tunnellene i strekningen Haugesund-Oslo og innen Haugalandet kommer Tysvær, Vindafjord, Bømlo, Sveio etc etc, med flere titalls tusen innbyggere. Og disse veiene er hovedåren mellom Haugesund-Oslo, men ser ikkje ut! Tunnellene er flotte, men når du kommer ut av tunellene så må du bruke nyrebelte for helsas skyld. Veiene er også umenneskelig smale i Etne Kommune fra Etne sentrum og opp til Odda kommune. Det blir fokusert alt for mye på de store byene, og for lite på hovedårene i dette landet. Når politikere snakker så snakker de om Oslo. resten av utkant-Norge eksisterer ikkje! Så du mener at de som har bosatt seg på ei lita bygd, kanskje ei lita øy må ta sin straff med dårlige veier, eller bli tvunget til å flytte? Har selv bodd på ei lita øy der jeg måtte ta ferje eller risikere livet på geitestier for å komme til trekantsambandet de hadde nord på øya, og det setter sine begrensninger. trekantsambandet er flotte greier det, men veiene på selve øya (sør og midt på) er umenneskelige! Dette går mye på sikkerhet! Større og bedre veier kan FORT minske statistikkene over dødsfall på norske veier! Selvfølgelig kan mange bli frista til å kjøre fortere og mer grapsete, men de har råd til kontroller og fotobokser nå, så har de det senere også. veistandarden i dette landet e SKAMMELIG!
Der Barockengel Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 Ai, ai - gammel tråd blir som ny. Artig. Det er selvsagt interessant å lese om over 60 år gamle planer for motorvei mellom Oslo og Trondhjem, samtidig som man er smertelig klar over at det fremdeles ikke har vært politisk vilje - og evne - til å gi oss riksveger med gul midtlinje alle steder. Faktum er at det finnes riksveger der det ikke engang er plass for to personbiler å møtes - det er bare litt over to uker siden en Alfa Romeo dunket borti sidespeilet mitt, og ingen av oss kunne egentlig beskyldes for ikke å holde oss langs veikanten. Den såkalte handlingsregelen er blitt flittig benyttet for å forklare hvorfor man bør begrense investeringer innen blant annet samferdsel. Men, med tanke på i hvor lang tid norsk veibygging har blitt forsømt, kan man begynne å mistenke at da Finn E. Kydland fikk Nobelprisen i økonomi for handlingsregelen, gikk den til feil person, og at den egentlig burde tilfalt norske politikere. Imidlertid, med et parti i norsk regjering som på ramme alvor mener at verdiskaping i hovedsak foregår innen offentlig sektor, må man anta at det er for mye forlangt å forvente en forståelse for at næringslivet i distriktene må ha en akseptabel infrastruktur for å kunne utvikle seg og være konkurransedyktig - og på den måten være et lokomotiv for å bringe norsk økonomi (og derved norsk samfunnsliv generelt) framover. Morgendagens historiebøker vil kunne fortelle oss mer om handlingsregelen, om hvor den hadde rett, og om hvor den feilet - dagens vei- og jernbanenett forteller oss allerede nå hvor generasjoner av norske samferdselspolitikere har sviktet.
Fredrik Skrevet Juli 16, 2008 Skrevet Juli 16, 2008 Kor har du det i fra? Her har me fått rullestadjuv tunnellen og Åkerfjordtunnellen, og hadde du kjørt disse veiene før tunellene kom så hadde du vel endra mening tenke eg. Innen Karmøy e det ca 37.000 innbyggere og i Haugesund e det ca 35.000 innbyggere, du har og resten av haugalandet rundt som bruker disse tunnellene i strekningen Haugesund-Oslo og innen Haugalandet kommer Tysvær, Vindafjord, Bømlo, Sveio etc etc, med flere titalls tusen innbyggere. Og disse veiene er hovedåren mellom Haugesund-Oslo, men ser ikkje ut! Tunnellene er flotte, men når du kommer ut av tunellene så må du bruke nyrebelte for helsas skyld. Veiene er også umenneskelig smale i Etne Kommune fra Etne sentrum og opp til Odda kommune. Det blir fokusert alt for mye på de store byene, og for lite på hovedårene i dette landet. Når politikere snakker så snakker de om Oslo. resten av utkant-Norge eksisterer ikkje! Om ikke annet er dette innlegget et veldig godt eksempel på hvorfor det er en manglende politisk konsensus på Stortinget når det gjelder utbygging av infrastrukur i Norge... 100000 innbyggere er ikke flere innbyggere enn en stor bydel i Oslo (av totalt 17) og innenfor Oslo´s grenser bor det i dag ca. 600000 mennesker. Oslo (som både er en by og et fylke) har imidlertid vokst sammen med Akershus fylke og i Akershus bor er det ca. 520000 innbyggere... og svært mange av disse menneskene pendler til Oslo hver dag. Tilsvarende pendler det mange mennesker til Oslo fra fylkene Østfold, Vestfold, Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark... stort sett hele Østlandet. Totalt vokser Oslo til ca. 1,2 millioner mennesker hver dag... og dette medfører at veiene i og rundt Oslo til tider er helt overbelastet. Jeg er som tidligere nevnt absolut 110% for at flest mulig mennesker skal ha muligheten for å bo i alle deler av Norge, men man kan jo ikke ignorere det faktum at Oslo tiltrekker seg mennesker nettopp fordi det er i Oslo man kan få et godt betalt arbeide og gode utviklingsmuligheter. Nettopp av denne årsak (blandt annet) har jeg valgt å pendle helt fra Århus i Danmark til Oslo.... helt frivillig. Husk at folk flytter ikke til Oslo mot deres vilje og det må man respektere uansett hvor glad man er i Hauglandet... eller i Århusområdet...
E36Cab1 Skrevet Juli 16, 2008 Skrevet Juli 16, 2008 Var på Rudskogen forrige helg på Gatebil,og eg visste knapt om eg skulle le eller grine når eg kom på østlandet Der var det skilta med SKARP SVING,bakgrunnsmarkeringer for skarp sving osv,samt mangen av de hadde midtdeler.....og så var det jo knapt så en måtte svinge med rattet Ærlig talt,en kan begynne å lure på ka for slags folk som bur der borte? Kvifor er det slik at dere må ha så voldsomme markeringer samt midtdeler på så mangen slakke svinger når vi i vest har ikkje fått skilt som viser skarpe svinger engang? Og vi har mangen fleire og skarpare på f.eks E39. Vart tilslutt irritert over tiltaka som blir gjort der borte for ingenting egentlig. Og slutt å syt over antall dårlig veistandard og trafikkproblemer,dere har jo over 6,5m vei omtrent overalt,og skjer det ulykker da er det ikkje veien som er problemet,da er det føreren. For fysisk plass til kjøretøyet finnes da. Det er holdningene til bilistene som redder mest liv
Fredrik Skrevet Juli 16, 2008 Skrevet Juli 16, 2008 Og slutt å syt over antall dårlig veistandard og trafikkproblemer,dere har jo over 6,5m vei omtrent overalt,og skjer det ulykker da er det ikkje veien som er problemet,da er det føreren. For fysisk plass til kjøretøyet finnes da. Det er holdningene til bilistene som redder mest liv Ja... gode holdninger og en fornuftig trafikkultur er uten tvil en avgjørende faktor for å få sikre veier. Tilsvarende er ikke veienes standard isolert sett problemet på Østlandet, men derimot veienes kapasitet. Det dannes trafikkorker og køer overalt i rushtrafikken og det gjør at mange mister tålmodigheten og dermed kjører til fare for alt og alle. Køen inn til Oslo om morgenen på E18 fra Drammen står nå mer eller mindre fra Asker (ca. 25 Km fra Oslo)... og det tiltross for at det er 6 felts motorvei hele strekningen.
E36Cab1 Skrevet Juli 16, 2008 Skrevet Juli 16, 2008 Er klar over at det er veldig mykje meir trafikk i øst enn vest,og at god avvikling krever fleire felt enn i vest. Hørte på radioen om den aksjonen i Gudbrandsdalen(E et-eller-annet),der de forlangte helt ny vei pga mangen dødsulykker osv. Var enig med dem,hadde sikkert rett i at den er dårlig,har ikkje kjørt den veien på lenge så eg hugsa ikkje korleis den er. Men da han sa at "veien er så smal,ikkje meir enn 6.5 - 7.5meter" reagerte eg. Så brei vei og likevel klager de??? Uansett trafikkmengde så har kjøretøya i begge felt god plass. Så enkelte syns eg bør ta å tenke seg litt om ka de egentlig forlanger! Eg køyrer trailer og vi har omtrent ikkje gulstripe,vart t.o.m fjerna gulstripa på noken mil for den viste seg å være for smal for den type merking. Men merkelig nok så går det som regel bra,et speil ryker kansje. Men blir MEKTIGT provosert over slik forbanna klaging enkelte har over vegbreidda osv når de ikkje tydeligvis har prøvt kyststamveinettet som i store deler er livsfarligt smalt og uoversiktligt. Veldig mangen plasser på f.eks E39 er det ikkje passering mellom stor&liten bil,veien er ofte dekka av lange svarte bremsespor pga dette. Om sommeren ekstra jævligt pga vegetasjon som hindrer sikta i tillegg. Forbanna slitsomt å ferdest på sånne veier,så all køyring på østlandet er en nytelse og avslapping i forhold
Fredrik Skrevet Juli 16, 2008 Skrevet Juli 16, 2008 Hørte på radioen om den aksjonen i Gudbrandsdalen(E et-eller-annet),der de forlangte helt ny vei pga mangen dødsulykker osv. Var enig med dem,hadde sikkert rett i at den er dårlig,har ikkje kjørt den veien på lenge så eg hugsa ikkje korleis den er. Men da han sa at "veien er så smal,ikkje meir enn 6.5 - 7.5meter" reagerte eg. Så brei vei og likevel klager de??? Uansett trafikkmengde så har kjøretøya i begge felt god plass. Så enkelte syns eg bør ta å tenke seg litt om ka de egentlig forlanger! E6 går fra Trelleborg i Sverige (Skåne) og hele veien opp til Kirkenes i Nordnorge via bl.a Gudbrandsdalen (totalt ca. 3150 Km)... og den aksjonen du refererer til fant sted i Ringebu... sånn omtrent midt i Gudbrandsdalen. Der blir E6 plutselig en alminnelig landevei (60 km/t) som deler Ringebu i to og svinger seg videre oppover dalen til man har passert Vinstra. Strekningen er ekstremt ulykkesbelastet... bl.a fordi den har mye lokal trafikk i tillegg til å være en av Norges mest trafikkerte veistrekninger. Veien er smal i forhold til andre veier på Østlandet, men ikke smal i forhold til enkelte av veiene på Vestlandet. Hovedproblemet er imidlertid at folk ikke har tålmodighet til å følge køen og det skaper farlige situasjoner når veien i tillegg er svingete. Jeg vet ikke helt om jeg forstår din måte å argumentere på... vi er absolut enige om at veiene på Vestlandet mange steder er katastrofalt dårlige, men det er da ikke et poeng i denne debatten når det hovedsakelig er på Østlandet at dødsulykkene finner sted. Veiene er overbelastet og det er problemet... ikke at veiene er dårlige i forhold til veiene på Vestlandet. Det beste hadde naturligvis vært om halvparten av befolkningen på Østlandet hadde bodd alle andre steder i Norge, men det er ikke en realistisk tankegang og dermed må vi forholde oss til situasjonen slik den er nå. Oslo´s befolkning vokser med over 2% årlig og den er den hurtigst voksende hovedstaden i Skandinavia.
E36Cab1 Skrevet Juli 16, 2008 Skrevet Juli 16, 2008 Argumentering er nok ikkje min sterke side sånn sett,så blir nok litt ujamnt av og til Det eg seier er at greitt nok,større byer og steder har logisk nok meir trafikk. Her på vestlandet er det mykje trafikk,men ikkje så mykje som i øst spesielt. Så vi klarer oss fint med 2 felts vei. MEN: Greit nok at det blir køproblem og kork til tider i øst,men det løser seg opp tilslutt og en lyt kun ta tida til hjelp. Er frustrerende osv,men slik er det bare. Her i vest er det sjelden kork,stort sett bare inn/ut til byene og ikkje på landeveiene. Men til gjengjeld er det en såpass smal og svingete vei at det er omtrent en risikosport å bruke de. Ikkje fordi folk køyrer som idioter,men fordi veien går inn og ut i bredde så mykje at det kun er passering visse plasser. Det eg vil fram til at det må ikkje kun bygges veier for de som har et "tidsproblem" viss du skjønner,men først og fremst for de som har livsfarlige veier! Her i området har de begynt å fylle grus i veikantene for å gi veien meir bredde,pga lastebil og personbiler må utafor asfaltkanten ved møting. Og dette på Europavei Hadde lastebilen blitt oppfunnet idag,hadde den blitt forbudt å bruke på veier uten gulstripe pga HMS,det kan eg garantere! Så mitt poeng om du vil kalle det er at sjølv om trafikkgrunlaget er mindre i utkantstrøka så bør sikkerhet være pri 1,alså utbedre veier der det fysisk er ikkje plass til den trafikken som allerede er der. Hadde heller stått i kø enn å oppleve mykje av det eg opplever til daglig mht farlige situasjoner.
robel Skrevet Juli 16, 2008 Skrevet Juli 16, 2008 Her i Rogaland har vi (som dere så på listen i første post) en god del dårlige veier. Rv44, Egensund til Stavanger, er grei nok den, god bredde og ikke så veldig "kork-belasted". For ca ett halvt år siden ble 6,5 km ny 4-felts vei ferdigstillt. Dette kostet ca 60 millioner kr pr. kilometer. Den var tenkt å avlaste både Rv44 og E39 for bilister sørfra som skulle til og fra Forus Og Stavanger. Bilister som kommer fra Jæren via Rv44 har fått det bedre, men køen på E39 står nesten like mye som før. Hver morgen/ettermiddag må også tusenvis av bilister som skal til og fra Forus fra Stavanger på E39 stå i en endeløs kø E39 har jo en del dødsulykker på samvittigheten. Som de har prøvd å løse med både midtskille og gudene vet hva... Og kommer du på veiene litt utenfor "kjernen" er det eneste du merker at det blir slengt på en klatt med asfalt i ny og ne... Så sånn jeg ser det, er det måten vedlikeholdet/utbyggingen av veinettet skjer, ikke mengden, som er det største problemet i Norge. EDIT: Skriveleif
Fredrik Skrevet Juli 16, 2008 Skrevet Juli 16, 2008 Jeg tror vi kan bli enige om at mange av veiene på Vestlandet neppe hadde blitt godkjent om de hadde blitt bygget i dag. Jeg satt iallfall med hjertet i halsen da familien hadde en sommerferie på nordvestlandet for ca. 10 år siden. Det jeg husker best fra den turen... i tillegg til en fantastisk vakker natur... var div. vogntog fra bl.a Tollpost Globe med bakhjulene mer eller mindre utenfor veien... og det på steder der det var over 50 meter rett ned til fjorden... Forøvrig tror jeg ingen tjener på å sette landsdelene opp mot hverandre når det gjelder utbygging av infrastrukturen... vi trenger en massiv innsats på dette området i hele Norge... ikke bare i dalstrøkene innenfor eller på Østlandet. Utfordringen er at Norge AS taper enorme beløp hele tiden på å ha en lite effektiv infrastruktur... og man må jo nesten være en politiker for ikke å forstå akkurat dette...
E36Cab1 Skrevet Juli 16, 2008 Skrevet Juli 16, 2008 Sant nok. Alle partier snakker om storsatsing på vei for å få stemmer,men når de får flertall blir det kun smuler, tomme ord og brutte løfter. Biter seg sjøl i halen ved å la det skure å gå,men å få de til å åpne augene er ikkje så lett tydeligvis. Norge har aldri vært så fattig som etter at vi fant olje desverre....
Der Barockengel Skrevet Juli 16, 2008 Skrevet Juli 16, 2008 Forøvrig tror jeg ingen tjener på å sette landsdelene opp mot hverandre når det gjelder utbygging av infrastrukturen... vi trenger en massiv innsats på dette området i hele Norge... ikke bare i dalstrøkene innenfor eller på Østlandet. Utfordringen er at Norge AS taper enorme beløp hele tiden på å ha en lite effektiv infrastruktur... og man må jo nesten være en politiker for ikke å forstå akkurat dette... Disse linjene er såpass sentrale i hele problemstillingen, at jeg valgte å dele de opp i to sitatet. Det synes ganske klart at det ville føre til et massivt regionopprør hvis sentrale Østlandsstrøk ble gjenstand for en massiv oppgradering av veinettet (og da sikter jeg til den massive oppgraderingen som burde ha funnet sted for lenge siden) mens resten av landet står igjen i veikanten å koster knuste sidespeil. Samtidig bør det være klart som glass at det er like lite samfunnsøkonomisk lønnsomt at en stor prosentdel av den norske arbeidsstokken står fast i rushtrafikken i Oslo-området, som at vogntog med norske eksportvarer står fast på veier der det ikke er plass for to biler å møtes. På samme måte som man ikke bør sette landsdeler opp mot hverandre, bør man også være forsiktig med å sette grunner til å oppgradere veier opp mot hverandre: Folk som bruker fritiden sin i kø til og fra arbeid, oppnår sjelden de helt store medieoppslagene - selv om det angår mange, og fører til mindre tid med familien for de det gjelder. Tap av liv i ulykker får naturlig nok ofte de største medieoppslagene - både ut i fra våre naturlige begreper og instinkter om hva som er viktigst i livet, men også utifra mediebedrifters nøkterne beregninger om hvilke saker som selger. I tillegg har vi tap av inntekter for næringslivet pga. inadekvat infrastuktur - enten det gjelder montørbiler som bruker for mye av arbeidsdager med å forsere dårlige veier, eller vogntog som bruker for lang tid på å få fersk fisk ut på eksportmarkedene til å oppnå de beste prisene. (Her vil et interessant regnestykke være kostnadene for å kjøre en last med fisk fra Vestlandet, via Oslo til Italia - hvor stor del av totalkostnaden til transporten vil de første par hundre kilometrene utgjøre...) Vi har ofte sett at veger er blitt utbedret eller nye veier blitt bygget etter at mennesker er blitt skadet eller drept i ulykker. Det er selvsagt bra at veger blir sikrere, selv om det ikke hjelper dem som har mistet noen - uheldigvis viser også dette hvor mye på etterskudd vegbyggingen er i Norge, siden denne utbedringen av et ulykkespunkt kan leses som en innrømmelse fra myndighetene at vegen på stedet burde vært sikrere - og utbedringen/innrømmelsen kommer først etter at medias søkelys og folks oppmerksomhet er rettet mot saken - selv om problemet gjerne har vært kjent i lang tid. I flere tilfeller har jeg også registert at større firmaer går inn og dekker tildels store andeler av kostnadene når nye veier blir bygget eller gamle blir utbedret - ut fra beregninger som forteller at investeringen i prosjektet vil være forretningsmessig lønnsom for dem. Igjen er dette en uheldig utvikling at man kan kjøpe løsninger for noe som skulle vært et offentlig anliggende - uheldig siden ikke alle er så heldige at de er i stand til å kjøpe seg ut av slike situasjoner: Man kunne kanskje tenkt seg at dagpendlerne i Osloområdet kunne gått sammen om å danne aksjeselskap for å bygge mer effektive trafikkløsninger, men engstelige foreldre i distriktene kan knapt forventes å skulle betale ny vei gjennom dalen for å øke sjansene for å få ungdommene sine hjem i god behold. Lokalpolitikere som trekker i finstasen og tar på seg ordførerkjedet for å skryte av den fine vegen som de har skaffet når de klipper snoren og åpner vegen som multimillionfirmaer har finansiert, burde egentlig skamme seg. Korrigering: De bør skamme seg, punktum. Når vi først er inne på politikere, er det en virkelig uting at hyllet som helt blir den politiker som klarer å få flest nye veier til å gå innom sin egen hjembygd. Særs ille blir dette siden nye veier ofte blir grunnstammen for framtidige vegnett - og at framtidig bygging derfor ofte fortoner seg som flikking på trasévalg som var dårlige løsninger i utgangspunktet. En annen ting som faktisk aldri helt slutter å forbause meg, er den dårlige framsyntheten som preger mange nye vegprosjekter - jeg antar at det som skinner gjennom her, er at det å gjøre ting så billig så mulig når det bygges, blir sett på som en dyd. Her vil jeg nevne de undersjøiske tunnelene som et eksempel - nei, jeg tenker ikke på at de lekker, nei, jeg tenker ikke på at de er svingete og uoversiktlige, nei, jeg tenker ikke på at man ligger på bremsepedalen hele veien nedover fordi bilen foran bremser for fotoboksene, slik at køen ikke har fart nok i bunnen av bakken og må bruke ekstra drivstoff for å kjøre oppover, nei, jeg tenker ikke på at brannsikkerheten i norske tunneler blir regnet som dårlig i Europeisk sammenheng.... I stedet tenker jeg på at de undersjøiske tunnelene er bratte - så bratte at jeg noterer at de fleste ikke ville kunne blitt bygget idag, siden de ikke tilfredsstiller EU krav om maks 7% stigning i nye bygg Mange av de norske har 8% stigning, noen 8,5% - i sommer har jeg sogar kjørt gjennom samband åpnet på 90-tallet som har 9% stigning. Jeg gjetter at E36Cab1 kan gi en fagmanns vurdering av hvordan det er å forsere de bratteste undersjøiske sambandene med et fullastet vogntog - gjerne med farlig last - med iltre småbiler som vil forbi... Igjen har nok innsparinger vært spiren for å bygge så bratt stigning - slakkere bakke gir lengre tunnel, hvilket i tillegg til å bety flere meter med stein å sprenge ut, også setter større krav til bedre sikring, siden lange tunneler har større krav til sikkerhetsutstyr enn kortere... Billig er ikke alltid bra. Jeg tenker av og til på det; noen Millau-viadukt ville neppe blitt bygget i Norge, så det er like greit for Millau at Millau ligger i Frankrike. (Insert Smiley - tror jeg...)
Kentan-racing.com Skrevet Juli 17, 2008 Skrevet Juli 17, 2008 må si me mye enig me e36cab1 her.. kjører å lastebil på vestlandet.. kjører fast mellom bergen å trondheim.. går mange forskjellige veier opp dit og ned.. går både e39 og til tider valdresflya og om dokka/gjøvik.. uansett så har ikke vi problemer med og møtes.. klart to trailere på de smaleste partiene kan by på et problem inni mellom.. men østlandet er desidert fine veier.. største problem jeg ser der nede er person biler på min høyre side når jeg skal bytte felt.. jeg ser dem ikke og de ligger der og står på retten sin og mener jeg ser dem.. og e36cab1 du har sikkert kjørt innvik og utvik.. for en liten mnd siden la dem ny asfalt på tur opp utvik fjellet. i byrkjelo sentrum på tur opp fjellet.. der var jo fin vei.. men der oppe som det e så hullete at en traktor vei er fin der legger dem ikke asfalt.. uff.. Å mange er forbanna om en lastebil slakker ned på en hullete vei.. la meg si det slik.. en lavbygget semi trailer som er bygget for å ha skikkeli høyde inne i skapet og laste på, når den er 50 tonn og går på hullete vei så blir du gåen.. for den som trodde en bmw som er senket var vond og kjøre på brostein.. prøv et vogntog i 50 på e39! å tar vi veien fra bergen til voss for eksempel.. er ikke sikker men tror jeg kjører igjenom iallefall en 30 tunneler? derav de fleste bare 4.2 høye.. det med et vogntog på 4.2 høyde.. du ligger ikke på hvitstripen i de tunnelene.. så har vi jo disse herlige bo bilene.. tyskere som kjører nissan micra hjemme men 10 meter med bobil i norge.. de glemmer hvor stor de er og bare kjører.. skjønnt glemmer de det? er vel kameraet og natur bildene de skal ta i fart som tar mest oppmerksomhet.. smallt til en tysk bobil for et par uker siden.. sto heldigvis stille.. sjåføren av bobilen var opptatt med og ta bilder av fjorden i olden! forbanna! nei få skikkelige veier og få bobil jævlene vekk fra de!
Fredrik Skrevet August 12, 2008 Skrevet August 12, 2008 Selv tyskerne under felttoget i Norge i 1940 ble overrasket over den elendige veistandarden. På flere fronter (bl.a veien gjennom Gudbrandsdalen) forsinket faktisk veienes dårlige standard tyskernes fremrykking... og det er vel også omtrent det eneste gode man kan si om datidens veiestandard. Poenget er at veiene i dagens Norge ikke er så veldig mye bedre hvis man tar med i betraktningen over 60 års forsømt utvikling. Norge er et u-land når det gjelder trafikkal infrastruktur og kun gudene vet hvor mange milliarder kroner denne fadesen har kostet samfunnet og kommer til å koste samfunnet. Man kan ikke alene skylde på topografien i Norge... se på land som Sveits, Tyskland og Frankrike... der har man både motorveier og høyhastighetstog i områder med fjell dobbelt så høye som de norske... Det er åpenbart flere som ser dette poenget... endelig... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 587498.ece
Turbo-Tommy Skrevet August 12, 2008 Skrevet August 12, 2008 Synes innlegget til Ole Årseth var genialt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå