Fredrik Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 helt klart at sammenhengen er der.... om jeg kunne velge mellom rette togskinner og rette motorveier vet jeg hva jeg ville valgt.. Hvis du med det... Signaturtog/TGV eller ei... mener motorveier... er vi på bølgelengde...
RWDF Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Det er tydelig at staten tenker lite fremover. Nå har de "nylig" bygd ut nye innfartsårer til Trondheim fra sør, og klarer likevel å lage motorvei med ETT felt i hver retning mesteparten av veien, samt med tunneler og bruer som hindrer en evt bredding av veien. Kjempelurt! Og forresten: Hovedveien, E6, mellom Oslo og Trondheim er en stor vits... Pps: Mener at Speer hadde planer om Autobahn fra Trondheim (evt Neue Drontheim, da) til Berlin?
Simen Malerbakken Skrevet August 1, 2006 Forfatter Skrevet August 1, 2006 Jeg blander ikke epler og pærer... hvis man f.eks diskuterer fedme i alminnelighet bør man også diskutere kost/føde i alminnelighet... nettopp for å få frem et totalt bilde av problemet. På samme måte er det med den trafikkale situasjonen i Norge og i andre land. Alle kan ikke kjøre bil på veiene til samme tid... noen må også ta toget, bussen, flyet, sykle, gå... hvis ikke bryter flyten i trafikken sammen. Det er på nettopp dette området det svikter vedr. den trafikkale situasjonen i Norge. Hvis du skal få folk til å ta f.eks toget hjelper det kun marginalt at selve toget er nytt... det virkelige og kostbare problemet er skinnegangen som for det meste følger landskapet i Norge. Hurtige tog krever rette skinneganger... tenk bare på det franske TGV-toget som kjører i over 320 Km/t (servicehastighet - topphastigheten er i overkanten av 500 Km/t) og som klarer distansen Paris-Marseille (ca. 750 Km) på kun tre (3) timer. Hadde vi hatt et tilsvarende togsystem i Norge ville man kunne kjøre fra Oslo til Trondheim på ca. 1,5 time. Toget ville ha vært hurtigere enn flyet og det er akkurat det som er hele poenget med TGV. Man har tilsvarende togsystemer i Tyskland, Italia, Sveits, Japan, USA.... NSB befinner seg i stenalderen... mer er det ikke å si om det. Dette har sin naturlige årsak, tog er i Norge alt for dyrt pr innbygger, det er rett og slett ikke nok brukere til at vi kan forsvare å finansiere utbyggingen av et slikt tilbud, det er heller ikke nok reisende til at dette uansett kan bli konkuransedyktig. I Norge er det kun EN passsjerlinje som går med overskud og det er lokaltoget fra Asker til Lillestrøm. Skal man ha en fartsgrense på minst 130 Km/t på motorveiene (det har man i Danmark, Tyskland, Nederland, Frankrike...) krever det at motorveiene ikke følger landskapet. Hurtige og sikre motorveier er rette motorveier... og da hjelper det ikke med en tosporet landevei 4/5 deler av strekningen mellom Oslo og Trondheim. Tyskerne med sjefsarkitekt/rustningsminister Albert Speer i spissen hadde detaljerte planer om en firefelts Autobahn mellom Oslo og Trondheim. Den skulle stå ferdig senest i 1955 og målet var å gjøre "Neue Drontheim" til den viktigste militære havnebyen i Hitlers tusenårsrike. Den nye Autobahnen mellom Trondheim og Berlin skulle med andre ord effektivt avlaste toget for tungtransport og sikre hurtig transport av mennesker. Hitler og hans totale galskap ble heldigvis historie, men poenget er at de så et behov for en effektiv trafikkal løsning i Norge. I de fleste andre land har man effektive motorveisløsninger der motorvei og tog benytter den samme korridor i landskapet (både billigst og mest skånsomt for landskapet). Det har vi ikke i Norge tiltross for at myndighetene har kjent til tyskernes gamle planer i over 60 år og Norge i mellomtiden har blitt verdens nest rikeste land. Norge befinner seg i stenalderen når det gjelder veier... mer er det ikke å si om det. Norge har de siste 60 årene blitt styrt av komunistene og det er en naturlig del av komunismen å ønske å legge begrensninger på folks individualitet, det er en helt naturlig del av det å være komunist at ingen skal ha mulighet til å velge noe annet, her skal et samlet samfunn lide. Veier gir frihet og mulighet til å utvikle seg det er det siste samfunnet i norge ønsket. Norske myndigheter vil at vi skal dele godene ved å bruke kollektive reisemetoder i stede for individuelle og dermed understøtte friheten. Dengang Bergens Banen ble bygget brukte man 1/4 del av statsbudsjettet i 5 år på å bygge denne men noe tilsvarende tiltak på vei?? Nei hadde man gjordt noe tilsvarende på vei hadde vi hatt flotte veier mellom alle de store hovedbyene i Norge og ALL transport hadde blitt dekket på en meget god måte. Norge huser bare 4,5 millioner mennesker og det er ingen problem å skape gode transportalternativer som koster lite for en så begrenset folkemengde. Jeg har flere eksempler, men de kan vi evt. diskutere hvis du stadig ikke forstår at den trafikkale situasjonen i Norge faktisk er under enhver kritikk. Dette handler ikke om hva jeg personlig mener... det handler om at Norge er totalt forbikjørt av mange andre land når det gjelder effektiv transport av varer, gods og mennesker. Denne fadesen er ekstremt kostnadsdrivende og er det noe man ikke trenger i Norge er det flere unødvendige kostnader... det meste er dyrt nok allerede... Dette kommer aldri norske myndigheter til å innrømme. Det er bare ved å bygge ut veier en stor sansynelighet for at man kunne selvfinansiert hele kostnaden bare gjennom økt effektivitet. Norge er i ferd med å bli et land for spesielt intereserte.
Fredrik Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Dette har sin naturlige årsak, tog er i Norge alt for dyrt pr innbygger, det er rett og slett ikke nok brukere til at vi kan forsvare å finansiere utbyggingen av et slikt tilbud, det er heller ikke nok reisende til at dette uansett kan bli konkuransedyktig. I Norge er det kun EN passsjerlinje som går med overskud og det er lokaltoget fra Asker til Lillestrøm. Myndighetene finansierer vel ikke i egentlig forstand de mange ulike vei/tunnelprosjektene ut til en øy der det bor maksimalt 60 mennesker heller (med en billion kroner på konto er det nok å ta av)... så hvorfor da sosialøkonomisk finansiere en skikkelig vei og togforbindelse mellom Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen eller Oslo-Stavanger... når man bare kan bygge en ?... Norge har de siste 60 årene blitt styrt av komunistene og det er en naturlig del av komunismen å ønske å legge begrensninger på folks individualitet, det er en helt naturlig del av det å være komunist at ingen skal ha mulighet til å velge noe annet, her skal et samlet samfunn lide. Veier gir frihet og mulighet til å utvikle seg det er det siste samfunnet i norge ønsket. Norske myndigheter vil at vi skal dele godene ved å bruke kollektive reisemetoder i stede for individuelle og dermed understøtte friheten. Dengang Bergens Banen ble bygget brukte man 1/4 del av statsbudsjettet i 5 år på å bygge denne men noe tilsvarende tiltak på vei?? Nei hadde man gjordt noe tilsvarende på vei hadde vi hatt flotte veier mellom alle de store hovedbyene i Norge og ALL transport hadde blitt dekket på en meget god måte. Norge huser bare 4,5 millioner mennesker og det er ingen problem å skape gode transportalternativer som koster lite for en så begrenset folkemengde. Hehehe... at Norge har hatt mer eller mindre pseudokommunistiske regjeringer etter den annen verdenskrig med unntak av Lyng, Willoch og Syse... er vi enige om. Jeg tror ellers helt bestemt at det hadde gjort vei i vellinga hvis vi i dag hadde brukt 1/4 del eller noe sånt som ca. 300 milliarder kroner pr. år i 5 år på å bygge veier og toglinjer... Speer´s gamle prosjekt om en firefelts Autobahn mellom Oslo og Trondheim hadde iallefall helt sikkert vært en realitet...
mhane Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Har nettopp tilbakelagt distansen Bergen-Åndalsnes-Trondheim-Åndalsnes-Bergen og må bare si at veiene fra Bergen og nordover er latterlig dårlige, Stryn Olden, Loen, Utvikfjellet hmmm trenger jeg si mer
Fredrik Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Pps: Mener at Speer hadde planer om Autobahn fra Trondheim (evt Neue Drontheim, da) til Berlin? Det er korrekt, men Autobahndistansen i Sverige ble trolig... fordi det var storpolitisk følsomt (iallefall under krigen) aldri avklart. For egen del tror jeg Hitler med Sverige satset på det vi i Norge kaller såkalt frivillig tvang... altså med tiden (når krigen var vunnet) stille forholdene til rette for Sverige således at de selv så den klare fordelen av å frivillig samarbeide med Tyskland. Det gjorde jo Sverige allikevel iom. at de ikke stoppet tyske troppetransporter og militært gods på vei (pr. jernbane) til Nord-Norge... eller sendte norske politiske flyktinger (ofte jøder) tilbake til Norge og den sikre død i en konsentreasjonsleir i Tyskland. Sverige har i likhet med Østerike og Sveits absolut ikke en ren samvittighet når det gjelder WW2...
Simen Malerbakken Skrevet August 1, 2006 Forfatter Skrevet August 1, 2006 Myndighetene finansierer vel ikke i egentlig forstand de mange ulike vei/tunnelprosjektene ut til en øy der det bor maksimalt 60 mennesker heller (med en billion kroner på konto er det nok å ta av)... så hvorfor da sosialøkonomisk finansiere en skikkelig vei og togforbindelse mellom Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen eller Oslo-Stavanger... når man bare kan bygge en ?... Problemet er at dete i Norge privatfinansieres og deretter tilbakebetales med skattepenger to bompenger, staten kaster altsp bort en masse penger som kunne gått til bygging av endafler veiprosjekter. Hehehe... at Norge har hatt mer eller mindre pseudokommunistiske regjeringer etter den annen verdenskrig med unntak av Lyng, Willoch og Syse... er vi enige om. Jeg tror ellers helt bestemt at det hadde gjort vei i vellinga hvis vi i dag hadde brukt 1/4 del eller noe sånt som ca. 300 milliarder kroner pr. år i 5 år på å bygge veier og toglinjer... Speer´s gamle prosjekt om en firefelts Autobahn mellom Oslo og Trondheim hadde iallefall helt sikkert vært en realitet... Tog er bre bortkastede penger i Norge, det bor for få folk her. Ingen poeng å ha et utmerket togsystem i Norge hvis det ikke lønner seg. Jeg har da mer troen på samfunnsøkonomiske veier som bygges i stor stil, feks seks felt i hver trettning mellom Oslo-Trondheim, Oslo Stavanger, via Kristiansand, Oslo-Bergen og naturligvis ut av landet mot svinesund, der etter kunne riksveinettet bygges ut slik at vi kunne fått 2 felt i hver rettning på alle belastede veier, så kunne man satt opp ekspressbusser som både er lønnsomme og effektive til å trafikkere veiene, dette ville løst trafikale problemer og transportbehov. Og alt dette for en knøttliten penge sammenlignet med kostnaden av å bygge bane. Du vet at det i Norge i dag totalt sett er billigere å fly til Bergen fra Oslo enn å ta Toget?? Med statstøtten NSB og Jærnbaneverket får så er det altså pr passasjerkilometer det dyreste transportalternativet vi har. Både fly og muligens taxi er billigere enn tog. Likevel fortsetter den Norske komuniststat å peppre oss med at Toget er fint.... Tog er fint det, om det er et passasjergrunnlag, i Norge er det ikke det.
RWDF Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 Hvordan får du taxi til å bli billgere enn tog? Taxi fra Trondheim til Oslo koster glatt over 5000 kr, og det samme fra Oslo til Bergen, kan jeg tenke meg. Det vil altså koste minst 10.000kr tur retur. Du får faktisk tog TUR RETUR Trondheim - Bergen for såvidt over 2000 kr. Hvis jeg har tolket noe helt feil nå, forklar gjerne hva du mener! Får NSB så jævlig mye støtte?
Hakon Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 NSB BA ble 1. juli 2002 omgjort til aksjeselskap, etter å ha vært et særlovselskap i perioden fra 1. desember 1996 da forvaltningsorganet Jernbaneverket ble skilt ut av det tidligere NSB. NSB og jernbaneverket er ikke lenger det samme, og har ikke så mye med hverandre å gjøre ( bortsett fra at de skylder på hverandre når noe går galt) NSB består av en håndfull datterselskaper som er hel, eller deleid av NSB. Bland de heleide kan det nevnes Nettbuss AS og NSB anbud.. ( som driver med.. ja.. anbud) NSB eier også rundt 50% av Nord Cargo mener jeg å huske. Efter at NSB gikk i oppløsning og løsrev seg fra Jernbaneverket ble det delvis kjøpt opp av Oljefondet ( som i dag heter pensjonsfondet) Hvor mye de eier av NSB i dag vet jeg ikke, men jeg vet i alle fall at NSB ikke får så mye støtte fra staten som det man kanskje skulle tro.
///M Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 Hvordan får du taxi til å bli billgere enn tog?Taxi fra Trondheim til Oslo koster glatt over 5000 kr, og det samme fra Oslo til Bergen, kan jeg tenke meg. Det vil altså koste minst 10.000kr tur retur. Du får faktisk tog TUR RETUR Trondheim - Bergen for såvidt over 2000 kr. Hvis jeg har tolket noe helt feil nå, forklar gjerne hva du mener! Får NSB så jævlig mye støtte? en venn av meg fikk trondheim tur fra oslo, og tilfeldigvis var det, helgetakst,natt takst og gud vet hvilken andre takster det var, kosta i allefall kunden litt over 10.000kr. han skulle da 120km lengre enn trondheim
Fredrik Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 en venn av meg fikk trondheim tur fra oslo, og tilfeldigvis var det, helgetakst,natt takst og gud vet hvilken andre takster det var, kosta i allefall kunden litt over 10.000kr. han skulle da 120km lengre enn trondheim Jeg tipper fyren som fikk denne turen var rimelig tilfreds...
TrondK Skrevet August 2, 2006 Skrevet August 2, 2006 Hadde man latt være å bruke milliarder på at små øysamfunn med 40 innbyggere på vestlandet skal få hver sin undersjøiske tunnel, og heller brukt pengene der det er høy trafikk, altså på hovedveier i byområder og mellom større byer, hadde problemet vært mye mindre.... Men i denne sosialiststaten er det bedre at 40 mennesker utenfor Bergen får tunnel for å komme til fastlandet (hvor det allerede går ferje), enn at titusenvis av mennesker kan ferdes trygt mellom byer i Norge. Forstå det den som kan. teitaste eg ha hørt,skl alle bu rundt oslo Har ikke noe med hvor folk skal bo, men selv om jeg ikke selv bor i Oslo forstår jeg godt at man må prioritere steder der det er høy trafikk, framfor svindyre prosjekter rundt forbi som bare tjener noen ytterst ytterst få. Bruker man 1 milliard på ett par tunneler på vestlandet, hjelper det kanskje 100-1000 personer, hva med 1 milliard i Oslo? Stavanger? Kristiansand? Trondheim? Osv. Da kan plutselig flere hundretusener med mennesker få nytte av veien.
Simen Malerbakken Skrevet August 2, 2006 Forfatter Skrevet August 2, 2006 Får NSB så jævlig mye støtte? JA
Simen Malerbakken Skrevet August 2, 2006 Forfatter Skrevet August 2, 2006 oi, har ikke tallene her men vent litt da. i 2004 så det slik ut Jernbaneformål: kr: 4 799 600 000 + Persontransport med tog kr: 1 416 000 000, + Jernbanetilsynet kr: 26 000 000. Sum jernbaneformål kr: 6. 241 600 000 Ser en så på andre forbrukere vi har så kan jeg nevne:hele den Norske politi og påtalemyndighet 7,3 milliarder, grunnskole og videregående opplæring kr 2,3 milliarder. Viste du forresten at det kostet det 5,7 milliarder å bygge det nye Rikshospitalet Dere skjønner sikkert at jeg var medeier i et buss selskap i noen år, når jeg sier det neste.. Om man hadde gitt de samme middlene til ekspressbussene i Norge kunne alle avganger vært gratis, og alle reisende skulle fått gratis frokost, middag og lunch. Og man kunne produsert nesten dobbelt så mange passasjerkilometer.
[space] Skrevet August 3, 2006 Skrevet August 3, 2006 Imponerende. Eventuelt droppet frokost, lunch og middag til passasjerene og bygget ut veiene isteden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå