gematu Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Vi vet at Bmw ofte står langs motorvegen nedover i Europe for de ikke klarer varmen. Skulle trodd de var bygd for slike steder. Det er vel alu-toppen sin feil. Men er det forskjell på bmw motorene? Hvem er best, å hvem har det vært mest tull med. Noen som har oversikt over det? Kameraten min har en 320 91 modell som tikker som en bombe. Jeg har en e39 (98 modell) som du ikke noe fra. Vet dere hvor høyt E39 (98 mod) motoren kommer på rangen, er dette gode motorer? Eller er alle like gode/dårlige
HenrikE30+ Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Vi vet at Bmw ofte står langs motorvegen nedover i Europe for de ikke klarer varmen. Skulle trodd de var bygd for slike steder. Det er vel alu-toppen sin feil. Men er det forskjell på bmw motorene? Hvem er best, å hvem har det vært mest tull med. Noen som har oversikt over det? Kameraten min har en 320 91 modell som tikker som en bombe. Jeg har en e39 (98 modell) som du ikke noe fra. Vet dere hvor høyt E39 (98 mod) motoren kommer på rangen, er dette gode motorer? Eller er alle like gode/dårlige VET vi at BMWer ofte står langs veien med kjøleproblemer??? Hva baserer du dine uttalelser på? Er BMW virkelig overrepresentert på dine "statistikker"? Hvilke andre bilmerker er det som ikke bruker alu-topper? Hvis kameraten din har en motor som tikker som en bombe er det nok et problem en eller annen plass og jeg ville oppfordret ham til å gjøre noe med det før han blir stående langs veien i Europa et sted...
Dannis Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 320 91mod har vel m20 motor med mekaniske ventil løftere mens e39 har vel m50 med hydrauliske løftere. de mekaniske må justeres en gang i blant ellers tikker de veldig mens de hydrauliske justerer seg selv. når det gjelder overopphetning så skal jeg ikke si noe sikkert men blir ikke overrasket om det er pga at de fleste gamle bmw'r har mekanisk radiator vifte og at den ikke klarer å dra luften gjennom radiatoren like godt som elektrisk vifte.. men det er igrunn bare gjetning fra min side. edit: og ja, hvor har du denne påstanden om bmw langs europaveier fra?
HenrikE30+ Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 320 91mod har vel m20 motor med mekaniske ventil løfteremens e39 har vel m50 med hydrauliske løftere. de mekaniske må justeres en gang i blant ellers tikker de veldig mens de hydrauliske justerer seg selv. når det gjelder overopphetning så skal jeg ikke si noe sikkert men blir ikke overrasket om det er pga at de fleste gamle bmw'r har mekanisk radiator vifte og at den ikke klarer å dra luften gjennom radiatoren like godt som elektrisk vifte.. men det er igrunn bare gjetning fra min side. edit: og ja, hvor har du denne påstanden om bmw langs europaveier fra? 320i 91 mod. kan være både M20 og M50. Han må spesifisere litt mer... Jeg har kjørt MAAAANGE forskjellige BMWer nedover, oppover, på kryss og på tvers av Europa gjennom flere åg og jeg har ALDRI opplevd direkte kjøleproblemer. Det mest alvorlige "problemet" jeg har hatt var at tempen steg på franske veier et år det var SVÆRT varmt. Løsningen var bare å legge den i femte og "cruise" isteenfor å jage slik jeg hadde gjort tidligere. Bilen var en E30 325i Touring.
kvalaracing Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Var på tur i fjor kjørte gjennom tyskland til østerrike så til italia og opp igjen gjennom sveits til frankrike og på denne turen var oppheting aldri noe problem. hadde på forhånd skiftet reg reim vannpumpe og byttet kjøleveske.noe som burde blitt gjort på de fleste eldre biler før en drar avgårde så er noen av de vanligste problemene eliminert og ferien blir ikke forkortet.denne bilen var kjørt nesten 300000 og gikk knirkefritt hele turen på nesten 8000 km.88 mod 525i.så med litt stell så går de fleste motorer godt og lenge.
kvalaracing Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 så forresten ikke en bmw i grøfta eller på autobahn
Dannis Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 heh der kan du se jeg har aldri opplevd eller hørt om overoppheting så lenge kjølesysteme fungerer.. det jeg mente var om det skulle være en grunn til at det skjer med bmw og ikke med enkelte andre så kunne det kanskje være derfor..
Fredrik Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Jeg har vel tilsammen kjørt over 100000 Km på kontinentet... mest i Tyskland og i Frankrike. Det varmeste jeg har opplevd er 48 varmegrader mens vi var fanget i en kø på motorveien gjennom Aix-en-Provence. Klimaanlegget jobbet på full guffe, men temperaturmåleren rikket seg ikke en millimeter fra normal posisjon. Temmelig mange andre biler måtte holde inn til siden pga. kokende motorer, men ikke min 2003 E46 318dT... den var klippefast i troen på at BMW er kvalitetsbiler. Forøvrig er det mest dramatiske jeg har opplevd på mine mange turer en punktering i 220 Km/t utenfor Frankfurt am Main... samt å bli tatt i en hastighetskontroll i ca. 260 Km/t nesten samme sted bare i motsatt retning...
HenrikE30+ Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Jeg har akkurat kjøpt meg en E91, det skal bli spennende å se om jeg får noen kjøleproblem med den. I så tilfelle vil jeg vel aldri finne ut av det - i alle fall ikke før det er for sent. Den har jo ikke temp. måler i dashbordet
Fredrik Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Jeg har akkurat kjøpt meg en E91, det skal bli spennende å se om jeg får noen kjøleproblem med den. I så tilfelle vil jeg vel aldri finne ut av det - i alle fall ikke før det er for sent. Den har jo ikke temp. måler i dashbordet Jeg vet ikke helt om jeg liker det at man ikke har temperaturmåler i BMW´ene lenger, men så tilhører jeg også den "gamle" garde... ... Jeg vet imidlertid at noen av forumtraverne i BMWCCN´s forum (bl.a Ove Kvam) også har problemer med å akseptere dette. Personlig kunne jeg godt ha tenkt meg et instrument ekstra som viser oljetrykket også... som på gamle Mercedes´er...
M6 Bjørn Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 Helt enig Fredrik!I tillegg burde det vært oljetemperatursmåler også.
Hakon Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 jeg kan lite om det rent tekniske ved BMW ( men liker å forsvare BMW i en hver sammenheng) Kom i prat med en fyr på en 40års dag for ikke så lenge siden. Han hadde vært verkstedmester for et Porsche-verksted og kunne sakene sine veldig godt. Han hatet BMW nettopp pga at de kokte over så fort aog at det var generelt sett dårlig kvalitet når de fikk litt kilometer på deg. Han mente gammle BMW'er var det dummeste man kunne kjøpe og frarådet det sterkt.. Begynte å snakke om Volvo 240 og hvor fantastiske de var, men da måtte jeg plutselig dra... i ettertid må jeg si meg litt ening med han.. virker som det er mye som er galt med bilene når de får en del kilometer på seg..
M6 Bjørn Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 i ettertid må jeg si meg litt ening med han.. virker som det er mye som er galt med bilene når de får en del kilometer på seg.. Tror du ikke andre bilmerker også har sin del av "problemer" når de får en del km på seg?...Jo jeg tror det.
Ellingsen B. Skrevet August 1, 2006 Skrevet August 1, 2006 nye e92 coupe har vel oljetemp Audi har vært flinke med dette. Nesten samtlige har oljetempmåler etc. Har heller aldri hatt noe problem når jeg har farta i Tyskland. Hadde i forfjor en rundtur i europa på 7-8000km. Zero problemo!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå