Hakon Skrevet August 10, 2006 Share Skrevet August 10, 2006 se filmen om Leipzig-fabrikken, så skjønner dere litt mer hvorfor de har valgt det nye slagordethttp://www.bmwtransact.com/microsite/ideasareeverything/ideas_landing.html Forstår du budskapet ? ... Dette er en markedskampanje beregnet på det amerikanske markedet... der krav, visjoner og budskap i alminnelighet (mhp. forbrukermarkedet) nok ligger 10-15 år foran Europa. jeg skjønner det, men de har nok strevd litt med å få det så profound Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 10, 2006 Share Skrevet August 10, 2006 jeg skjønner det, men de har nok strevd litt med å få det så profound Hvis du tenker på at budskapet stikker dypt eller åpner opp for store muligheter er jeg enig. I Europa selger BMW biler og motorsykler... i USA selger BMW drømmer og visjoner... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 10, 2006 Share Skrevet August 10, 2006 jeg skjønner det, men de har nok strevd litt med å få det så profound Hvis du tenker på at budskapet stikker dypt eller åpner opp for store muligheter er jeg enig. I Europa selger BMW biler og motorsykler... i USA selger BMW drømmer og visjoner... ja, i alle fall er fenomenet mye mer amerikansk. The american dreem og liknende tanker teller mye mer, og det er vel derfor det er viktig med slike dype og tilsynelatende meningsfulle slagord. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.E.E. Skrevet August 11, 2006 Share Skrevet August 11, 2006 Da BMW ikke lenger trenger å utvikle en markedspenetrerings strategi, vil de ikke tilpasse det allerede eksisterende produkt (hardware) til sine ulike kundesegmenter, men endre budskapet (software) for å kunne appelere til kundegruppene i sine satsningsområder... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antiloop Skrevet August 11, 2006 Share Skrevet August 11, 2006 "A Company of Ideas" Hmf, blir ikke helt det samme Høres mer ut som en frase fra Microsoft Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 11, 2006 Share Skrevet August 11, 2006 Da BMW ikke lenger trenger å utvikle en markedspenetrerings strategi, vil de ikke tilpasse det allerede eksisterende produkt (hardware) til sine ulike kundesegmenter, men endre budskapet (software) for å kunne appelere til kundegruppene i sine satsningsområder... Øøøø... de fleste er vel enige om at Christopher Bangle har gjennomført en mindre revolusjon vedr. tilpasning av nye produkter (altså hardware) til potensielle nye kundegrupper... og at det så langt har vært en formidabel gevinst for BMW... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.E.E. Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 Det stemmer, men designmessig er Europa- og USA modellene like... altså samme produkt til ulike land (selv om produktet er rettet mot et spesielt segment) . I hvilket land den store satsingen med de ulike modellene ligger vet jeg ikke, men det standardiserte produktet markedsføres forskjellig i ulike land. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 Det stemmer, men designmessig er Europa- og USA modellene like... altså samme produkt til ulike land (selv om produktet er rettet mot et spesielt segment) . I hvilket land den store satsingen med de ulike modellene ligger vet jeg ikke, men det standardiserte produktet markedsføres forskjellig i ulike land. Det har BMW alltid gjort... også da bilene var relativt forskjellig i f.eks USA og Europa (forskjellige støtfangere, lys, motorer etc.). Det nye er etter min mening at budskapet i markedsføringen er radikalt forskjellig. Den korte versjonen kan være at BMW selger kjøreglede, sportslighet og eleganse i Europa, mens de først og fremst selger drømmer og visjoner i USA. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 Det stemmer, men designmessig er Europa- og USA modellene like... altså samme produkt til ulike land (selv om produktet er rettet mot et spesielt segment) . I hvilket land den store satsingen med de ulike modellene ligger vet jeg ikke, men det standardiserte produktet markedsføres forskjellig i ulike land. Det har BMW alltid gjort... også da bilene var relativt forskjellig i f.eks USA og Europa (forskjellige støtfangere, lys, motorer etc.). Det nye er etter min mening at budskapet i markedsføringen er radikalt forskjellig. Den korte versjonen kan være at BMW selger kjøreglede, sportslighet og eleganse i Europa, mens de først og fremst selger drømmer og visjoner i USA. det har jo veldig mye med kultur å gjøre. Hva som selger best i USA trenger ikke selge godt i Europa. Ikke bare biler, men stort sett alle produkter må være tilknytet en slags drøm, eller i alle fall en visjon som står i samsvar med produktet som markedsfører. Slik er det i alle fall i USA. Jeg syns hele greia er litt falsk og man får fort følelse av at det hele er litt overfladisk. men BMW har jo i lengere tid solg som en sportslig bil, og en sportslig kjøreopplevelse. Bare å gå på utube og se på reklamene fra BMW NA så ser man at det legges opp til et sportslig preg med spesiell fokus på manuell gearing og svingete veier/kjøreopplevelse. Også klipperytmen og musikken legger opp til at BMW er alle de tingene man forbinder med slagordet "ultimate driving machine" Er en grunn til at de vurderer å lage en E60 M5 med manuelt gear Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 det har jo veldig mye med kultur å gjøre. Hva som selger best i USA trenger ikke selge godt i Europa. Ikke bare biler, men stort sett alle produkter må være tilknytet en slags drøm, eller i alle fall en visjon som står i samsvar med produktet som markedsfører. Slik er det i alle fall i USA. Jeg syns hele greia er litt falsk og man får fort følelse av at det hele er litt overfladisk. men BMW har jo i lengere tid solg som en sportslig bil, og en sportslig kjøreopplevelse. Bare å gå på utube og se på reklamene fra BMW NA så ser man at det legges opp til et sportslig preg med spesiell fokus på manuell gearing og svingete veier/kjøreopplevelse. Også klipperytmen og musikken legger opp til at BMW er alle de tingene man forbinder med slagordet "ultimate driving machine" Er en grunn til at de vurderer å lage en E60 M5 med manuelt gear Slik jeg ser det utelukker ikke BMW´s nye budskap i markedsføringen i USA hverken kjøreglede eller sportslighet. Kjøreglede og sportslighet blir en av flere komponenter som til sammen oppfyller drømmene og visjonene. Det er ikke så lett å implementere drømmer og visjoner inn i visjonen bak sloganet "The ultimate driving machine". BMW har med andre ord løftet fokuset i markedsføringen minst et nivå opp i USA. Andre bilprodusenter kan også levere kjøreglede og sportslighet, men kan de oppfylle dine drømmer og visjoner like godt som BMW ? Trolig ikke siden BMW i England i fjor solgte tre stk. 3-serier for hver Mondeo Ford solgte... og så dårlig er Mondeo heller ikke. Folk er med andre ord mer enn villige til å betale mye ekstra for image og stil (les: drømmer og visjoner). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå