Gå til innhold

Foringer og hjuloppheng på riskokere kontra tyske biler!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

Hvorfor må foringer og hjulopphengsdetaljer byttes på 100-150k km. på tyske biler, mens det aldri trengs å byttes på japanske biler?

Flere eksempler på japser som har gått 400k km + som aldri har byttet så mye som en foring... hvorfor klarer ikke tyskerne å lage det litt mer solid? Det irriterer meg no grønnjævlig altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må foringer og hjulopphengsdetaljer byttes på 100-150k km. på tyske biler, mens det aldri trengs å byttes på japanske biler?

Flere eksempler på japser som har gått 400k km + som aldri har byttet så mye som en foring... hvorfor klarer ikke tyskerne å lage det litt mer solid? Det irriterer meg no grønnjævlig altså..

Man kan vel like gjerne snu spørsmålet og spørre hvorfor de fleste japanske bilene har heller dårlig med veifølelse, dynamiske egenskaper og kjøreglede... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må foringer og hjulopphengsdetaljer byttes på 100-150k km. på tyske biler, mens det aldri trengs å byttes på japanske biler?

Flere eksempler på japser som har gått 400k km + som aldri har byttet så mye som en foring... hvorfor klarer ikke tyskerne å lage det litt mer solid? Det irriterer meg no grønnjævlig altså..

Man kan vel like gjerne snu spørsmålet og spørre hvorfor de fleste japanske bilene har heller dårlig med veifølelse, dynamiske egenskaper og kjøreglede... :roll:

Word..Tar du et sted må du gi et annet sted,og når du har gjort ting riktig har du tatt mest fra lommeboka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er nok ikke hva som er mulig og ikke, det handler nok like mye om kompromisser, både teknisk, kjøremessig og økonomisk.

Nå kjenner jeg ikke så godt til "vanlige" japsebiler, og å sammenligne madammens asiatiske firehjulstrekker blir litt fjernt, men uansett så er det nå slik at hjulopphengene på veldig mange europeiske biler er blitt relativt "avanserte", med masse spinkle foringer og stag, for veiholdningens skyld. Madammens firehjulstrekker er mer som typisk amerikanske biler, med stiv bakaksling og fjær og demper separat.

Citröen har relativt nylig uttalt at de skal produsere en vedlikeholdsfri bil, men det gjenstår jo å se hva de ender opp med. Jeg er redd det vil koste mye, samtidig som det vil bli et bygg av mange kompromisser. Dessuten vil de jo, om de lager noe sånt, gjøre seg selv overflødige. "Første bud" er jo å aldri gjøre seg selv overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tydeligvis ikke så mange som deler min frustrasjon/er enig med meg på dette området her :P

Fattern hadde sin 1997 modell Toyota Camry på EU-kontroll her om dagen.. de sjekket da også foringer/stag og forstillingsdetaljer... De ble forbløffet over resultatet.. ikke antydning til slitasje overhodet.. det er som nytt alt sammen! Bilen har rullet 150.000 hvert øyeblikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det prisen du betaler for kjørefølelsen og tilbakemledingene BMWen gir.

Har selv kjørt en del Toyota og synes skifte av foringer og div. er mer enn verdt det for kjøreopplevelsen en BMW gir i forhold!! For å si det som Homer: "if you don't like it move to Russia!" eller fritt oversatt, "Synes du ikke det er verd det så kjøp deg en Toyota!" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ikke så mange som deler min frustrasjon/er enig med meg på dette området her :P

Fattern hadde sin 1997 modell Toyota Camry på EU-kontroll her om dagen.. de sjekket da også foringer/stag og forstillingsdetaljer... De ble forbløffet over resultatet.. ikke antydning til slitasje overhodet.. det er som nytt alt sammen! Bilen har rullet 150.000 hvert øyeblikk...

Joda, er nokk av de som er eninge med deg der. En toyota, Nissan sitter ikke nødvendigvis dårligere på veien en bmw. Nissan primera sedan 93 mod -> sitter som et skudd på veien. Aldri tull med foringere.

En Toyota Celica eller en toyota Mr2 sitter jo helt sykt på veien ! Samme med Nissan 200sx /300Sx.

Jeg har selv eid en Toyota Carina E, kan ikke si at den var noe dårligere eller mer ukomfortabel en bmw 320 sedan/cupe.

Jeg mener det fakktisk var ganske så likt i det meste av svinger. Toyota'en hadde rullet 180 000 km når den ble solgt. Ikke byttet en foring noe sted. Ikke "knirket det i bilen heller" gikk igjennom alle eu kontroller som et skudd.

Tyske biler som : audie,bmw, opel, merc'e sliter med dette. Det er faktum med og eie bilen. Jeg viste om dette, kjøpte meg bmw. Alt i alt, angrer ikke særlig på det. Bare når bilen må på verksted :P

Etter den er friskemeldt igjen, er det raskt glemt :wink:

En dag jeg blir litt mer fornuftig og ikke gidder små repprasjoner en gang i halv året, kjøper jeg meg toyota igjen. Fram til det nyter jeg bmw. Tross den feil og mangler :wink:

Den gir meg noe japse bilen ikke kunne i form av design og glede med selve bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par kammerater med Nissan 200sx, og så mye rart som ryker på den bilen å så mye foringer og stag han har byttet det ene året han har hatt den så hvet jeg ikke helt jeg ass.. Men kan jo bare være at de har fått en mandags bil begge 2 da, og de er slitne... Men er noe spesielt med bmw da, er vel derfor vi kjører det. Da får det gå med litt bytte av forskjellig inni mellom... Det er i hvertfall min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Begynner man å se disse "sportsbilene" i sømmene så finner man fort ut at de slett ikke er feilfrie. Men at gamle carina, sorolla osv holder bra er jo ikke å undres på. Se hvem det er som kjører sånne biler.. Synest det er rart at ikke faktorer som sjåfør og kjørestil tas med i omtalen av holdbarheten til biler. For er det noe det er liten tvil om så er det det at en gjennomsnitts bmw sjåfør er hardere på gassen enn en toyotasjåfør. Men, det skal uansett ikke stikkes under en stol: kvaliteten på bmw har blitt dårligere enn den var for 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må foringer og hjulopphengsdetaljer byttes på 100-150k km. på tyske biler, mens det aldri trengs å byttes på japanske biler?

Flere eksempler på japser som har gått 400k km + som aldri har byttet så mye som en foring... hvorfor klarer ikke tyskerne å lage det litt mer solid? Det irriterer meg no grønnjævlig altså..

Man kan vel like gjerne snu spørsmålet og spørre hvorfor de fleste japanske bilene har heller dårlig med veifølelse, dynamiske egenskaper og kjøreglede... :roll:

Hehe... OT, MEN allikevel ;) Du siterte virkelig hovedinnlegget i tråden, bmwE9. haha ;) Godt gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det skal uansett ikke stikkes under en stol: kvaliteten på bmw har blitt dårligere enn den var for 10 år siden.

Har den?

Har inntrykk av det motsatte jeg... :-k

BMW på 70-80 tallet slet vel enormt med dårlige motorer og topper som sprakk osv etter det jeg har hørt MANGE si...

Nå ligger jo BMW mer eller mindre i toppsjiktet når det gjelder minst feil.. Mener å ha lest en 8. plass i minst feil... WAG-bilene lå på rundt 33. plass :P

Japseplastikken lå seff på topp.

Det jeg mener er generelt med tyske biler.. Synes ikke at det kan forsvares at BMW har bedre kjøreegenskaper da dette er såpass marginalt og det må gå an å lage noe mer holdbart likevel... Når det på Toyota ALDRI trengs å byttes noen foringer så må tyske biler skifte det ved 100-150 tusen... KLARER de ikke å lage det litt mer holdbart??

Tenk en BMW med kjøreegenskaper og utseende som de alltid har hatt med holdbarheten til Lexus og Toyota!!!!

:whoa:

Det kan jo ikke annet enn å bli en bestselger!! Rart de ikke er interessert i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...