Gå til innhold

Blyfri 99 til Norge

kokfesk
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fifth Gear testet bensin med forskjellig oktan og det viste seg at noen bilmodeller får høyere effekt og noen ikke.

Selv om de ikke sa noe om det i den testen så tror jeg at motorer med bankesensorer får høyere effekt med høyere oktan. Da kan motoren selv justere tilbake tenningen hvis oktannivået blir lavere og frem når den blir høyere. Bankesensorer kom med M52 på 6,erne.

Men jeg har en misstanke om at de som fyller på fra tankbilene ikke bryr seg om hva de fyller av oktan. Fyller nok det samme på begge tankene, 98 og 95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du en bil med veldig høy trimmingsgrad vil jeg si at man burde bruke 98, 99 eller flybensin, dette er fordi motorer med høy trimmingsgrad komprimerer bensinen mer og har større sjangse for og bak tenne, altså antenne når stempelet er på vei mot tenn pluggen og ikke der den er ment til og tenne.

For en 316 som jeg faktisk kjører vil 95 holde i alle år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybensin er 110 oktan så vi nærmer oss... :lol: ... Hmmm... hva kommer denne bensinen til å koste pr. liter ?... 15 kroner... :?

Den ligger 80 øre over 95 tror jeg det var.

Då kjem den til å ligge langt under 98 her i allfall...her er det rundt ei krone forskjell på 95 og 98! :?

Veiledende utsalgspriser

Shell VPR 99 (Nytt produkt) 13,03

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=no-no&FC2=/no-no/html/iwgen/shell_for_businesses/priser/zzz_lhn.html&FC3=/no-no/html/iwgen/shell_for_businesses/priser/veiledende_priser.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har en misstanke om at de som fyller på fra tankbilene ikke bryr seg om hva de fyller av oktan. Fyller nok det samme på begge tankene, 98 og 95.

For å si det slik: -Om tankbilsjåføren fyller feil ved uhell, er det ingen som løfter en finger for å gjøre noe med det...

Og i Tr.heim kommer bensinen fra både Shell, Esso og Statoil, + andre oljeselskap fra samme tanker i tankanlegget uti Trolla. Og det hender at sjåførene glemmer å putte oppi den literen med additiv som skiller Shell V-power fra vanlig 95-oktan.

Dette er en hype for å selge mer. Tenk deg å bruke samme bensin som Ferrari gjør. YEAH! :roll:

Når det siktes til flybensin, er det som regel bensin som fly med stempelmotor bruker, som Cessna, Spitfire og akro-fly.

Turbindrevne luftfartøy, som turbopropfly, jetfly og helikoptere bruker som tidligere nevnt her parafin, også kalt JET-A1.

Jeg var en del av tank-gjengen under en militærøvelse i Nord-Trøndelag i 1999. Da sto vi på vektstasjonene i Malvik og tanket kjøretøy på vei til og fra øvelsen. Shell sto for drivstoffet, og alle dieselbilene fikk JET-A1 fra Værnes flyplass. Tilbakemeldingen fra sjåførene var at bilene gikk dårligere enn med konvensjonell diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: -Om tankbilsjåføren fyller feil ved uhell, er det ingen som løfter en finger for å gjøre noe med det...

Og i Tr.heim kommer bensinen fra både Shell, Esso og Statoil, + andre oljeselskap fra samme tanker i tankanlegget uti Trolla. Og det hender at sjåførene glemmer å putte oppi den literen med additiv som skiller Shell V-power fra vanlig 95-oktan.

Dette er en hype for å selge mer. Tenk deg å bruke samme bensin som Ferrari gjør. YEAH! :roll:

Når det siktes til flybensin, er det som regel bensin som fly med stempelmotor bruker, som Cessna, Spitfire og akro-fly.

Turbindrevne luftfartøy, som turbopropfly, jetfly og helikoptere bruker som tidligere nevnt her parafin, også kalt JET-A1.

Jeg var en del av tank-gjengen under en militærøvelse i Nord-Trøndelag i 1999. Da sto vi på vektstasjonene i Malvik og tanket kjøretøy på vei til og fra øvelsen. Shell sto for drivstoffet, og alle dieselbilene fikk JET-A1 fra Værnes flyplass. Tilbakemeldingen fra sjåførene var at bilene gikk dårligere enn med konvensjonell diesel.

Det var selvfølgelig bensin til fly med stempelmotorer jeg siktet til... "Jetfuel" tror jeg ikke man bør bruke i alminnelige biler... :lol: ... Jeg lurer forøvrig litt på hvordan Jay Leno tanker opp sin MTT-Turbine motorsykkel som har en Rolls Royce Allison 250 turbinmotor på 320 HK ved 52000 rpm og ca. 600 Nm ved samme ant. omdreininger ?... Han må nok planlegge kjøreruten litt etter hvor flyplassene ligger... :lol:

MTT.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om forskjellen er merkbar fysisk, men på en av mine tidligere Mercedes W201 190E 2,3-16 måtte verkstedet justere opp igjen motoren til 98 oktan etter at tidligere eier hadde kjørt på lavere oktan. :roll:

Denne var riktignok trimmet (Cosworth), men akkurat den motoren føltes iallefall mer riktig på høyere oktan. Om denne forskjellen er nevneverdig eller tilstede på nyere motorer vet jeg ikke og jeg tviler faktisk litt på det.

Det 99 oktan greiene virker mer som et salgstriks fra Shell for å få litt blest rundt produktene sine som vanlig.

Siden de fleste nyere "vanlige" personbiler faktisk går på 95 oktan (med unntak av trimmede biler, som for eksempel T5R og Viggen) hadde det vært interressant å vite om det egentlig er noen dokumentert merkbar gevinst, -utover oljeselskapets salgstall.

Det som nesten forundrer meg mer er at den så vidt jeg har forstått er merket som blybensin (rød på pumpen iallefall) når målet til bilindustrien (les miljøvernerne) har vært blyfri bensin i en rekke år :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en overladet motor har det mye å si om du kjører med høyere oktantall. Da jeg mappet min første M20B25 med turbo, tok vi ut beskjedne 224hk ved 0,42bar. Men etter at jeg kom på at det var 95oktan på tanken og fikk bytta til 98 og kjørt ny runde på rullene, kunne vi ta opp trykket til0,58bar og da ga motoren 262hk.

Og 38hk er vel verd differansen på 98 kontra 95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en overladet motor har det mye å si om du kjører med høyere oktantall. Da jeg mappet min første M20B25 med turbo, tok vi ut beskjedne 224hk ved 0,42bar. Men etter at jeg kom på at det var 95oktan på tanken og fikk bytta til 98 og kjørt ny runde på rullene, kunne vi ta opp trykket til0,58bar og da ga motoren 262hk.

Og 38hk er vel verd differansen på 98 kontra 95.

Siden dere justerte opp turbotrykket så ligger vel ikke gevinsten på 38hK kun i bensinen alene...? - Eller var det slik at dere kunne skru opp turbotrykket fordi dere benyttet høyere oktan/høyere tenningspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig!

Når vi opererer med så lave ladetrykk og kun tilleggsprut uten mulighet for å senke tenninga. Var det oktantallet som gjorde at den ikke fikk tenningsbank ved høyere trykk. Kompen var forøvrig standard 8,8:1

Senere med datasprut og senket tenning tok vi lett ut 321hk og 415nm

Ved 0,86bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...