hnrik Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 Men jeg har en misstanke om at de som fyller på fra tankbilene ikke bryr seg om hva de fyller av oktan. Fyller nok det samme på begge tankene, 98 og 95. For å si det slik: -Om tankbilsjåføren fyller feil ved uhell, er det ingen som løfter en finger for å gjøre noe med det... Og i Tr.heim kommer bensinen fra både Shell, Esso og Statoil, + andre oljeselskap fra samme tanker i tankanlegget uti Trolla. Og det hender at sjåførene glemmer å putte oppi den literen med additiv som skiller Shell V-power fra vanlig 95-oktan. Dette er en hype for å selge mer. Tenk deg å bruke samme bensin som Ferrari gjør. YEAH! Når det siktes til flybensin, er det som regel bensin som fly med stempelmotor bruker, som Cessna, Spitfire og akro-fly. Turbindrevne luftfartøy, som turbopropfly, jetfly og helikoptere bruker som tidligere nevnt her parafin, også kalt JET-A1. Jeg var en del av tank-gjengen under en militærøvelse i Nord-Trøndelag i 1999. Da sto vi på vektstasjonene i Malvik og tanket kjøretøy på vei til og fra øvelsen. Shell sto for drivstoffet, og alle dieselbilene fikk JET-A1 fra Værnes flyplass. Tilbakemeldingen fra sjåførene var at bilene gikk dårligere enn med konvensjonell diesel. Fly med stempelmotorer bruker en fuel som heter 100LL, 100 oktan low lead:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 Fly med stempelmotorer bruker en fuel som heter 100LL, 100 oktan low lead:) OK... jeg trodde at man stadig brukte Avgas 100/130 og/eller Avgas 115/145. Spitfire brukte på slutten av krigen 110 oktan, men jeg tror ikke det oktantallet er direkte sammenlignbart med dagens oktantall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mangel Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 JET-A1 er vel ikke akkurat diesel heller er det vel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schnellfahren Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 Jeg var en del av tank-gjengen under en militærøvelse i Nord-Trøndelag i 1999. Da sto vi på vektstasjonene i Malvik og tanket kjøretøy på vei til og fra øvelsen. Shell sto for drivstoffet, og alle dieselbilene fikk JET-A1 fra Værnes flyplass. Tilbakemeldingen fra sjåførene var at bilene gikk dårligere enn med konvensjonell diesel. Dette som også kalles F-34 er det ikke? som så og si alle kjøretøyene samt hocus'en til forsvaret kan kjøre på.... Mener å ha lært at det er parafin med 10% oljeblanding av noe slag... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hnrik Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 Var på Kjeller å fløy her om dagen, da brukte vi iaffal 100LL på et småfly med stempelmotor. Og jeg er ganske sikker på at Mustangen osv bruker samme fuelen:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 På min Merce har jeg en knott som skal stilles i en annen stilling dersom jeg kjører med 98 oktan (Jeg kjører med 95 oktan på den. På Biturboen er det også en jumper som må flyttes om jeg skulle finne på å kjøre den på 95 oktan. I manualen til Biturboen står det for øvrig at man kan forvente en mindre effekt av motoren ved bruk av 95 oktan! Vinterdiesel er jo nærmere JET-A1 enn sommerdiesel da, parafinandelen visstnok er større i vinterdielsel. Sommerdiesel blir jo som grøt på en kald vinterdag i Rørostraktene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 Ang priser, så var faktisk 98 oktan 50-60 øre billigere enn 95 oktan på texaco her om dagen. Er ikke vanligvis 95 billigere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kokfesk Skrevet August 16, 2006 Forfatter Share Skrevet August 16, 2006 ":yhelc7zl]Ang priser, så var faktisk 98 oktan 50-60 øre billigere enn 95 oktan på texaco her om dagen.Er ikke vanligvis 95 billigere? Jo, 98 ligger 35øre over 95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rope Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 På gammle crossern min var det merkbar forskjell mellom 95 og 98 oktan bensin. Dette var en 125cc 2 takter med snaue 40hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hnrik Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 Har hatt en 2takt 125ccm crosser jeg også, men merket minimal forskjell på 95 og 98. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 Har hatt en 2takt 125ccm crosser jeg også, men merket minimal forskjell på 95 og 98. En gammel plenklipper jeg hadde for noen år siden mistet alt momentet da jeg forsøkte å spare noen ører ved å fylle 92 oktan istedenfor 95 oktan. Jeg testet også om det var noen forskjell med 98 oktan, men det var det ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3cabriolet Skrevet August 19, 2006 Share Skrevet August 19, 2006 hmmm.... noen som vet om det blir no merkbar forskjell på M3'n? den skal jo ikke bruke lavere oktan enn 98... hmmm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kokfesk Skrevet August 19, 2006 Forfatter Share Skrevet August 19, 2006 hmmm.... noen som vet om det blir no merkbar forskjell på M3'n? den skal jo ikke bruke lavere oktan enn 98... hmmm Tviler på at det blir noe merkbar forskjell, men det skader jo aldri å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nouse2 Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 jeg har ikke merket så mye forskjell etter at jeg nå gikk over til V-power 99oktan. hehe i sverige har vi hatt det i litt over ett år alt da men Men tror ikke det er noe negativt for oss som må fylle 98 til og bytte til 99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BDC Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 skulle fylle på shell tidligere i kveld, og tok som vanlig tak i 98 oktan pumpa og så "Blyfri 99 oktan V-Power Racing" - lurte et sekund på dette må nok kjøre en stund før eventuelle forskjeller kan avdekkes, også fordi det var igjen en del 98 oktan på tanken. neste gang jeg fyller vil nok tanken inneholde omtrent bare den nye 99 oktanen. den helt store forskjellen forventer jeg ikke, og når jeg allikevel alltid har fylt 98 oktan, og shell nå ikke har det lenger der jeg fyller, så.. de med kompressormata M3 i statene dokumenterer til stadighet voldsomme effektøkninger av å kjøre (US) 110 oktan racing fuel - hvor mye kan vi forvente av vår 99 oktan (v-power racing om jeg får legge til)? (ironi) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå