Gå til innhold

bimmers.no-banetreff på Rudskogen?


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Ofte blir det så varmt inni bilen og hjelmen at du vil ha AC på for at du skal ha et best mulig "arbeidsmiljø". Grunnen til at Torleif valgte AC på bilen sin var at det året før hadde vært så varmt på ringen at det ble langt over 50 grader inni bilen selv med full kaldluft på biler uten AC. Da blir du fort dehydrert og ukonsentrert og vil gjøre feil som i beste fall koster deg sekunder, i verste fall sørge for at du stopper HELT opp. Jeg tror du på sikt kjører raskere med AC'n påslått enn uten fordi du holder hodet klart.

Skal du derimot kjøre dragrace, så kan du skru av AC'n. Da trenger du ikke flere hjerneceller enn en normal sjimpanse.

Skjønner.

Men nå blir det vel nok ikke noe problem med varme en kald septemberkveld, så da lønner det seg vel å kjøre med det avslått. (?)

Kjører du med eller uten ASC/DSC da?

Beklager at jeg spør og graver noe alvorlig... :roll:

Kanskje det hadde vært en idé og lagt ut endel nyttige tips til nybegynnere? :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 713
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kanskje det hadde vært en idé og lagt ut endel nyttige tips til nybegynnere? :-k

Det hadde ikke vært dumt nei :wink:

Når det gjelder AC, så merker jeg ganske så godt om jeg har den på eller ikke på min bil. Hvis jeg feks ligger i en oppoverbakke under 2000 o/min og slår den på, merker jeg at den "slår inn" og trekker dårligere. Kjører nok uten hvis været tillater det den 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har moderne BMW´er med AC en elektronisk funksjon som slår av AC-kompressoren ved full gass... nettopp for at man skal ha full effekt når det er nødvendig.... eller ?... :?

Dette "ryktet" har også jeg hørt men noen som vet om det faktisk er korrekt og fra hvilken årsmodell osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har moderne BMW´er med AC en elektronisk funksjon som slår av AC-kompressoren ved full gass... nettopp for at man skal ha full effekt når det er nødvendig.... eller ?... :?

Dette "ryktet" har også jeg hørt men noen som vet om det faktisk er korrekt og fra hvilken årsmodell osv...

Jeg mener at jeg har finessen på min E46 318dT fra 11/2002 og jeg mener også å huske at verksmesteren hos BMW her i Århus i forbindelse med min oppgradering fra manuelt til automatisk klimaanlegg snakket noe om at funksjonen kun er på det automatiske klimaanlegget, men sikker er jeg imidlertid ikke... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg spør og graver noe alvorlig... :roll:

Kanskje det hadde vært en idé og lagt ut endel nyttige tips til nybegynnere? :-k

Som Dr S nevner, så vil det meste bli tatt opp i førermøte, og der kan man også spørre om ting man lurer på. (Ingen spørsmål er for dumme!)

Jeg vet ikke om det vil bli noen idealspor visning, men det bør det være

Vet ikke om det blir tid til det, men det vil jo være instruktører der som kan ta med nybegynnere på visning av idealsporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har moderne BMW´er med AC en elektronisk funksjon som slår av AC-kompressoren ved full gass... nettopp for at man skal ha full effekt når det er nødvendig.... eller ?... :?

Det er godt mulig at dette stemmer. De fleste jeg har hørt fra har kjørt motorsvake biler av andre merker enn BMW når de har merka forskjell i toppfart.

Jeg vet ikke om det vil bli noen idealspor visning, men det bør det være

Vet ikke om det blir tid til det, men det vil jo være instruktører der som kan ta med nybegynnere på visning av idealsporet.

Jeg håper vi får til det, men spørs hvor mye tid det stjeler. Slik det gjøres på BMWCCN-treffene, med stopp og alle ut av bilen i hver sving, og så en del runder etterpå, så tar det utrolig mye tid. I tillegg er det helt ubrukelig å ligge langt bak i idealsporvisninger på BMWCCN-treff, for folk følger ikke opp! Jeg lå helt bakerst på Våler, og hadde ikke sjanse til å se Tim som kjørte først, og jo lenger bak man kom jo mer feil kjørte de, så jeg hadde ingen anelse om hvor jeg EGENTLIG skulle kjøre. En måte som kunne vært interessant å gjøre dette på, er å fylle 5-6-7 biler helt fulle, og kjøre runden sakte et par ganger, men dette innebærer at vi har mange nok flinke førere til at vi kan ha en i hver bil, som da kan sitte og forklare litt underveis.

Til denne prisen (som kun dekker baneleia), så blir det naturligvis ingen innleide instruktører, men vi håper da at de som er flinke kan bidra med litt tips og råd til oss andre. Det flere erfarne banekjørere påmeldt allerede, og R Andersen er jo til og med blitt routinier på kjørekurset på ringen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert liste:

1. Kjetil Somme (E46 330Ci)

2. Gunnar (E34 535i)

3. mAZE (E36 328i Compact Kompressor)

4. Ellingsen (Z3 2.8 Coupe Kompressor)

5. ///Magnus (E46 320Ci)

6. [space] (E46 320i)

7. DarkZun (E36 M3 3.2 Compact)

8. bzzlink (Z3 1.8)

9. R Andersen (E30 M3)

10. pocket (E36 325i)

11. kitta (E39 520i)

12. SIG (E46 320i)

13. Even S. (E34 525i)

14. Cecilie S. (E36 328i)

Og til dere som er redde for å stille fordi dere har 318... Hva er det for noe sprøyt? Jeg kjørte da med min E34 520i med M20-motor på slitne 129 hester på Våler i september i fjor, og hadde det knallmoro med den. Det er jo dessuten en 1.8-liter med allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå helt bakerst på Våler, og hadde ikke sjanse til å se Tim som kjørte først, og jo lenger bak man kom jo mer feil kjørte de, så jeg hadde ingen anelse om hvor jeg EGENTLIG skulle kjøre.

Derfor er det kanskje like greit for de som er nybegynnere å ha med seg en instruktør? Mener det er mye mer lærerikt, eller å gjøre som du foreslår å kjøre med full bil ett par runder. Det gjorde vi på førerkurset på Nürburgring, og det fungerte veldig bra.

14. Cecilie S. (E36 328i)

Første jenta som har meldt seg på! Kjempemorsomt! Håper det er flere som tørr. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er praktisk mulig så blir vel kvinnfolket med nedover.

Hvis folk er så redde for å stille med 316/318/520 osv, så kan jeg sikkert ta noen runder med konebilen og kjøre fletta av de fleste der nede bare for å bevise at motorstørrelse ikke har noen direkte sammnheng med hverken rundetider eller morrofaktor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...