Gå til innhold

Redusert bota fra fotoboks?

Arimanni
 Share

Anbefalte innlegg

Spørsmålet mitt er korleis du kan "krangle" deg til å få redusert bota?!

F.eks at bota skal stå i størrelse med inntekta til vedkommende (student)

Her er nok loven lik for alle, men han kan søke om å få delt boten i mindre rater.

og at det ikkje var så mykje trafikk på denne strekninga om kvelden, avsidesligende plass osv.

For det andre, han som kjøyrte bilen min er farga, og eg er kvit. Så kan bli litt problem å krangle på at han er i familie med meg o.l.

Ein anna ting eg skal ta opp med politiet når eg er inne og avgir forklaring, er ein film eg har der to politibiler har 100 km/t i 70-sone.

Fotoboksen bryr seg nok ikke om kveld og trafikkmengde.

Synes du det høres lurt ut å ta opp det med filmen da? Ville vel tro de tolker dette som en trussel, eller hva? Og true poliet er vel ikke bra? Litt fjortis kanskje...?

Einaste problemet er at eg også kan få bot for brudd på fartsgrensa samtidig som eg har filma det :S Ja, det høyrest innvikla ut. Men vist eg anmelder dei to politibilene (og dei fire tenestefolka) blir både eg og han som var vitne til dette (har nr skiltet på ein anna som hang seg på) sikta for uaktsomkjøyring og får ei ganske grov bot!

Det er nok ikke det eneste problemet du har... Hvis du i denne sammenhengen sier du har en film med hvor de kjører over fartsgrensen DA har du et problem...

Venner av meg meiner at eg skal anmelde det, er eigentleg veldig fristende (vurderer å legge ut filmen her på bimmers og håpe på at nokre politijevler finner den :P), men på ein anna måte så er jo ikkje politiet anna ein folk som bryte reglene innimellom dei også :)

Godt poeng. Det hender de også bryter fartsgrensen, men de har faktisk lov til det under de rette omstendighetene. Og du kan være sikker på at de to bilene var ute på oppdrag hvis du tar opp temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotoboksen bryr seg nok ikke om kveld og trafikkmengde.

Synes du det høres lurt ut å ta opp det med filmen da? Ville vel tro de tolker dette som en trussel, eller hva? Og true poliet er vel ikke bra? Litt fjortis kanskje...?

Poenget mitt er at kvifor skal me bli straffa av politiet med ein gong me gjere noko galt (bilen min vart tatt i 21 km/t over fartsgrense om natta, mens dei politibilene hadde 30 km/t, på spedometeret, over fartsgrensa midt på dagen uten at me skal kunne gjere noko med det? Og vist me gir beskjed fordi me meine da var trafikfarleg i forhold til

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

så får me bot og prikker på sertfikatet mens politiet var på "utrykning uten blålys i trafikert vei med farlege forbikjøyringer"!

Det er nok ikke det eneste problemet du har... Hvis du i denne sammenhengen sier du har en film med hvor de kjører over fartsgrensen DA har du et problem...

Du veit like godt som meg at mange ungdommer som har filmer av seg sjølv når dei bryter fartsgrenser o.l. Eg har "berre" film av to politibiler som bryter fartsgrensene, uten tydleg singnal at han var på utrykning/oppdrag i trafikert veg der dei tok ein forbikjøyringer på uoversiktlege strekninger!

Godt poeng. Det hender de også bryter fartsgrensen, men de har faktisk lov til det under de rette omstendighetene. Og du kan være sikker på at de to bilene var ute på oppdrag hvis du tar opp temaet.

Dei skal ha blålys på vist dei skal bryte fartsgrensa! Det er lovbestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vart tatt i 81 Km/t i 60-sone

Ble selv tatt i fotoboks for en stund siden, riktig nok i 80 sonen.

Nålen viste 97 - 98, men når jeg fikk boten stod det 88 km/t.

Testet ut med gps hvor mye jeg egentlig har når nålen viser 97 - 98.

Hadde da en reel fart på 93 - 94 km/t.

Så Politiets ATK sentral hadde trukket av en del.

Det har de nok gjort i ditt tilfelle også, så jeg tror ikke at du får trukket enda mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der eg og du Arimanni er forskjellige... Eg meiner at eg allereie betalar nok til staten i form av drivstoffavgifter, vegavgift, bompeng, forsikring og skatt, så ikkje fan om eg går med på bota med eigong... Har jo fan meg betalt inn øve 20.000kroner til den norske stat i form av bøter, men krysser fingrene for at eg får noko av det igjen når eg blir pensjonist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel blitt nye regler på det der nå, så eier av bilen må betale boten uansett hvis han ikke sier hvem som kjørte bilen...

Nei, det var en gruppe som utredet problemet og mente at Norge burde innføre regler som gjorde eier strafferetslig ansvarlig hvis han ikke kunne bevise hvem andre som hadde kjørt bilen.

Men det er ikke vedtatt noe slikt enda, selv om man plikter å bistå politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si du ikke viste hvem som kjørte att du sku selge bilen og noen prøvde den. det funker serru ;)

Det slipper man ikke unna med. Passasjeren på bildet i en fotoboks blir alltid sladdet og hvis du sier at det er du som sitter der ber bare politiet om å få bilde usladdet. Sitter du da ikke inni bilen får bot av andre årsaker. Og ikke si meg at du lar en hvilken som helst fremmed får prøvekjøre bilen din alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hylland: Kvar gong du har krangla på det, må du likevel ha betalt :P

Kenny_: Etter Nestun, nordover (altså mot sentrum igjen). Den som står bak eit skilt der. Suge jo om natta når du ikkje er kjent :D

T.A.S: Han var åleine i bilen, så hadde kanskje gått ann :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hylland: Kvar gong du har krangla på det, må du likevel ha betalt :P

Kenny_: Etter Nestun, nordover (altså mot sentrum igjen). Den som står bak eit skilt der. Suge jo om natta når du ikkje er kjent :D

T.A.S: Han var åleine i bilen, så hadde kanskje gått ann :P

Da vil det ikke funke med det. Kjerringa jobber med det og hun har sendt ut flere bøter der eiere har prøvd seg på dette med at vedkommende skulle selge bilen osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Den ja.

Den må da være en av de mest gjemte og overraskende fotobokser i bergen.

Å regner med de har "gjemt" den med vilje.

Sant det. Men står ein på veg ned i Sandviken også. Flaks at dei som sitte på med meg minner meg på den kvar gong :D

T.A.S: Skal vel ein del til ja. Men som nokre andre sa her, 6500 kr burde dekke ein del etterforskningstimer.

Men er ikkje mitt problem lengre no :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...